Kysymys: Saan sähköpostiini verkkolaskuja. Miksi jotkut laskut eivät avaudu lainkaan?
Laskut tulevat sähköpostiin yleensä liitetiedostoina. Liitetiedosto on useimmiten merkitty viestiin paperiliitin-kuvakkeella. Liitetiedoston voi joko tallentaa tai avata suoraan.
Useimmat nettiselaimet ja sähköpostiohjelmat antavat mahdollisuuden valita, tallennetaanko vai avataanko tiedosto. Jos avaaminen suoraan ei onnistu, yritä ensin tallentaa liitetiedosto ja avata se sitten tallennuskansiosta.
Elleivät liitetiedostot aukea lainkaan, on syynä usein se, ettei tietokoneelle ole asennettu oikeaa ohjelmistoa tiedoston tarkasteluun.
Laskut lähetetään yleensä PDF-muodossa. PDF-laskujen tarkasteluun tarvitset ohjelman, joka lukee .pdf –formaatissa tallennettuja tiedostoja.
Aseta oletusohjelmaksi
Yleisin tällainen ohjelma on Adoben Acrobat Reader. Älypuhelimessa tai tabletissa ohjelman nimi voi olla myös esim. PDF Reader.
Mikäli PDF-tiedostoja lukeva ohjelma on asennettu laitteeseen, mutta silti tiedosto ei aukea, voi kyseessä olla joko liian vanha versio kyseisestä ohjelmasta tai se, että ohjelmaa ei ole asetettu oletusohjelmaksi.
Tämä voidaan tarkistaa Ohjauspaneelista kohdasta ”oletusohjelmat”. Tarvittaessa asiantuntija pystyy auttamaan tarkemmin vianrajauksessa ja korjaustoimenpiteissä.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Tomi Isohanni
Tutustu Elisan Omaguruun