Puhelimen netti hyytyi kesken kaiken, eikä data liiku. Mistä se voi johtua, ja mikä avuksi? Omaguru neuvoo.
Puhelimen voi yhdistää nettiin joko liittymään sisältyvällä mobiilinetillä tai WiFi:llä. WiFillä tarkoitetaan langatonta yhdistämistä esimerkiksi kodin kiinteän nettiyhteyden modeemiin.
Vianrajaus kannattaa aloittaa ottamalla WiFi-toiminto pois päältä puhelimessa. Puhelimet käyttävät nimittäin yleensä ensisijaisesti WiFi-yhteyttä, joten kaikki langattomassa verkossa esiintyvät ongelmat heijastuvat kaikkiin siihen kytkettyihin laitteisiin – myös puhelimiin. Kun WiFi on kytketty pois päältä, puhelin käyttää liittymänsä nettiyhteyttä, mikäli liittymän ja puhelimen asetukset sen sallivat. Jos netti toimii normaalisti, kun WiFi on kytketty pois päältä, on vika langattomassa verkossa.
Joskus netin toimimattomuus puhelimessa voi johtua virheellisistä yhteysasetuksista. Yhteysasetukset voivat toisinaan muuttua esimerkiksi puhelimeen tulevien päivitysten yhteydessä. Tärkein asetus on APN, eli yhteyspiste. Voit tarkistaa oikeat asetukset operaattoriltasi. Myös muissa asetuksissa voi olla vikaa: Android-puhelimissa mobiilinetin voi katkaista myös laitteen datarajoitus.
Jos netti ei edellä kuvattujen toimenpiteidenkään jälkeen ala toimia, kannattaa puhelin käynnistää uudelleen. Muista painaa virtapainiketta riittävän pitkään: muuten sammutat laitteen sijaan pelkästään puhelimen näytön.
Viimeisenä oljenkortena voit testata SIM-korttia toisessa laitteessa. Siten saat selville, johtuuko ongelma itse puhelimesta vai liittymästä: yhteysongelmissa käänny operaattorisi puoleen, laitevioissa toimita puhelin huoltoon.
Jos tarvitset apua vianrajaukseen tai esimerkiksi yhteysasetusten laittamiseen, Omaguru suosittelee kääntymistä asiantuntijan puoleen.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Jari Puustinen
Tutustu Elisan Omaguruun
Lue lisää Omaguru-asiantuntijoiden vastauksia
Millainen on turvallinen salasana? Lue tästä
Elisa Turvapaketti suojaa laitteesi verkon vaaroilta