Sähköpostin lähettäminen ei onnistu? Omaguru-asiantuntijamme listaa kolme yleisintä syytä.
Vastaanottajan osoite on virheellinen
Yleisin – ja onneksi myös helpoin – ongelma sähköpostin lähettämisessä on virheellinen vastaanottajan osoite. Vastaanottajaksi merkityn osoitteen kirjoitusasu kannattaa tarkistaa, mikäli lähettäminen epäonnistuu. Jos osoitteita on merkitty vastaanottajiksi useita ja vain yksi on väärin, saattaa sähköpostin lähettäminen myös muille vastaanottajille epäonnistua.
Joskus lähettäminen itsessään saattaa onnistua, vaikka viesti ei saapuisikaan vastaanottajalle perille. Jos osoite on ollut oikein ja viesti näkyy Lähetetyt-kansiossa, ei itse lähettämisessä ole ollut vikaa. Mikäli viestin lähettämisen jälkeen tulee vastauksena paluuviesti, esim. ”Delivery failed – recipient quota is full”, on ongelma vastaanottajan sähköpostin toiminnassa, ja itse lähettäminen on onnistunut normaalisti.
Väärät asetukset sähköpostiohjelmassa
Ongelma postin lähettämisessä voi johtua myös vääristä asetuksista, jos sähköpostin lähettämiseen käytetään erillistä sähköpostiohjelmaa, kuten Microsoft Outlookia tai Mozilla Thunderbirdiä. Jos lähettäminen on lakannut yllättäen toimimasta esimerkiksi nettiyhteyden ja operaattorin vaihtamisen jälkeen, on sähköpostiohjelmassa hyvin suurella todennäköisyydellä käytössä asetukset, jotka toimivat sellaisenaan vain edeltävän operaattorin kanssa. Asetukset pitää tällöin korjata joko uutta operaattoria vastaaviksi, tai käyttää operaattorista riippumattomia asetuksia.
Useimmilta sähköpostipalveluilta löytyy myös oma selainversio eli webmail, johon pääsee kirjautumaan sähköpostiosoitteen ja salasanan avulla. Webmailin avulla on helppo varmistaa, onko ongelman syy itse palvelussa vai erillisen ohjelman puolella. Jos lähettäminen ei onnistu selainversiosta, kannattaa selvittää palveluntarjoajalta, mikä on syynä. Jos webmailista lähettäminen onnistuu, mutta ohjelmasta ei, on ongelma ohjelman puolella, ja tällöin lähes aina asetuksissa.
Sähköpostin lähettäminen ei onnistu tietoturvasyistä
Näistä kolmesta harvinaisin, mutta silti mahdollinen syy sähköpostin lähettämisen ongelmiin voi olla sähköpostiosoitteen joutuminen estolistalle tietoturvasyistä. Tämä johtuu yleensä siitä, että jokin ulkopuolinen taho on saanut sähköpostin salasanan haltuunsa, ja päässyt sen avulla käyttämään osoitetta roskapostien lähettämiseen käyttäjän huomaamatta. Mikäli selviää, että osoite on joutunut estolistalle, on ongelma kuitenkin helppo ratkaista. Ulkopuolisen tahon pääsyn sähköpostiin pystyy estämään vaihtamalla sähköpostin salasanan uuteen ja riittävän vahvaan salasanaan, joka ei ole käytössä muissa palveluissa. Jos olet käyttänyt samaa, vääriin käsiin joutunutta salasanaa muissakin palveluissa, vaihda myös toisten palveluiden salasanat uusiin. Samaa salasanaa ei koskaan kannata käyttää useammassa palvelussa.
Jos tarvitset apua sähköpostin käytössä, älä epäröi kääntyä Elisa Omagurun puoleen.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Jan Lågland
Lue myös:
Epäiletkö saaneesi huijausviestin? 4 keinoa tunnistaa kalastelu