Jos tietokone ilmoittaa tietoturvan lisenssin voimassaolon tai tilauksen päättymisestä, tilanne voi johtua joko tietoturvaohjelmiston toimintahäiriöstä, tai siitä että lisenssi on oikeasti mennyt umpeen.
Lisenssin tilanteen tarkistus
Jos et ole varma siitä onko tietoturvan lisenssi vielä voimassa, tilanteen voi varmistaa tietoturvaohjelmiston valmistajalta tai vaihtoehtoisesti taholta, jolta tietoturva on tilattu. Jos tietoturva on tilattu suoraan tietoturvaohjelmiston valmistajalta, lisenssitilanteen voi tarkistaa olemalla yhteydessä ohjelmiston valmistajan asiakaspalveluun. Jos taas tilaus on tehty esimerkiksi jonkin tietyn operaattorin kautta, voi tilauksen toimittaneen operaattorin asiakaspalvelu hoitaa tilauksen tarkistuksen. Usein molemmissa tapauksissa on mahdollista hyödyntää myös tietoturvan valmistajan tai tilauksen toimittaneen tahon itsepalvelukanavia, joista tilanteen näkee ilman erillistä puhelimitse tai sähköpostitse tehtävää yhteydenottoa.
Umpeutunut lisenssi
Mikäli lisenssi on mennyt umpeen, pitää tilaus uusia, jotta tietoturvan voimassaolo jatkuu. Yleensä tietoturvaohjelmistoista löytyy suoraan ohjeet tilauksen uusimiseen. Tässäkin apua saa tietoturvan valmistajan tai tilauksen toimittaneen tahon asiakaspalveluista. Useimmiten itse tietoturvaohjelman pystyy aktivoimaan uusitulla lisenssillä takaisin käyttöön ilman suurempia toimenpiteitä.
Joskus ohjelman joutuu kuitenkin asentamaan uudelleen, jolloin toimenpiteet voi tehdä samalla tavalla kuin seuraavassa esimerkkitapauksessa.
Toimintahäiriö tietoturvaohjelmassa
Joskus häiriö tietoturvaohjelman toiminnassa voi aiheuttaa ilmoituksen tilauksen loppumisesta, vaikka itse tilaus olisikin voimassa. Tällöin varmin keino saada tietoturvaohjelma toimimaan on poistaa ja asentaa se uudelleen.
Tietoturvaohjelman uudelleenasennuksen yhteydessä ohjelma suositellaan ensin poistamaan kyseisen tietoturvaohjelman poistoon tarkoitetulla poistotyökalulla. Tarkoitukseen suunniteltua poistotyökalua käyttäessä poisto ei jätä jälkeensä aikaisempaan asennukseen liittyviä merkintöjä, jotka saattaisivat estää tietoturvan uudelleenasennuksen poiston jälkeen.
Kun poisto on työkalun avulla tehty, tietokone vaatii yleensä uudelleenkäynnistyksen, joka kannattaa joka tapauksessa tehdä, vaikkei sitä erikseen vaadittaisikaan. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tietoturvan voi asentaa uudelleen asennusohjelman ohjeiden mukaan.
Kaikki toimenpiteet voi aina myös jättää asiantuntijan hoidettaviksi.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Jan Lågland.
Lue lisää: