Tietoa laitteiden takuusta ja huollosta - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Tietoa laitteiden takuusta ja huollosta

Löydät tältä sivulta usein kysytyt kysymykset laitteiden takuusta ja huollosta. Eri laitteiden ja laitevalmistajien huolto-ohjeet löydät laitevalmistajien huoltokumppanit -ohjeestamme.

Odotatko laitetta huollosta? Jos laitteesi huoltoaika on pitkittynyt useaan viikkoon, voimme selvittää huollon tilannetta huoltokumppaneilta. Katso ohjeet OmaYhteisössä ›

Miten toimin, kun puhelimeni tai tablettini kaipaa huoltoa?

  1. Toimita Elisalta/Saunalahdelta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltokumppanillemme tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltokumppanille.
  2. Keskimääräinen huoltoaika on noin 1-2 viikkoa
  3. Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa.

VINKKI: Ota valokuvat, videot ja yhteystiedot puhelimesta talteen ennen huoltoon viemistä, koska huoltotoimenpiteissä laitteen tiedot voivat kadota. Applen iPhoneissa varmistathan, että Etsi iPhoneni -toiminto on kytketty pois päältä.

Mikäli huoltoa tarvitseva laitteesi on televisio, tietokone, pelikonsoli tai muu lisätarvike (esim. kuulokkeet), ota yhteys laitevalmistajaan.

Mistä löydän Elisalta ostamani laitteen takuutodistuksen?

Elisalta ostetun laitteesi takuutodistuksen löydät OmaElisasta.

  1. Kirjaudu OmaElisaan ja valitse vasemmasta valikosta Laitteet. 
  2. Takuutodistuksen löydät laitetiedon alta kohdasta Takuutodistus 

Takuutodistus ei kerro tarkkaa laitteen takuuaikaa. Tarkista takuuaika täältä.

Elisan myymälöistä käteisellä/maksukortilla ostetuissa laitteissa takuutodistuksena toimii ostokuitti. Muistathan säilyttää kuittisi!

Mikä on Elisalta ostetun laitteeni takuuaika?

Puhelimilla, tableteilla ja mobiilireitittimillä on pääsääntöisesti 24 kuukauden takuu. Laitevalmistajan takuuaika voi olla myös 12 tai 36 kuukautta.

  • Apple: iPhonella ja iPadilla takuu on 12 kuukautta. Applen laitetakuusta voit lukea lisää Applen sivuilta.
  • Huawei ja Honor: Osalle puhelinmalleista on laajennettu 36 kuukauden takuu.
    - Puhelinmalleilla Huawei P10, Huawei P10 Plus, Huawei Mate 9, Huawei Mate 9 Pro, Huawei P9 ja Huawei P9 Plus laajennettu takuu vaatii rekisteröitymisen Huawei VIP Service -takuuohjelmaan puhelimen HiCare-sovelluksen kautta, jotta laitteelle saa 3 vuoden takuun.
    - Puhelinmalleilla Honor 8, Honor 7, Honor 7 Premium, Huawei P8 ja Huawei P8 Lite on automaattisesti 3 vuoden takuu ja 3 kuukauden näytönkorjaustakuu.
  • Televisioilla (esim. LG, Samsung, Sony, Philips, TCL) takuuaika on pääsääntöisesti 24 kuukautta.
  • Lisätarvikkeilla takuu vaihtelee 90 päivän ja 24 kuukauden välillä. Tarkista takuuaika tarvittaessa laitevalmistajalta.

Myönnämme 1.5.2019 jälkeen hankituille uusille puhelimille ja tableteille lisäetuna laajennetun 3 vuoden Elisa Takuun. Lue lisää >

Kolmen vuoden Elisa Takuu uusille puhelimille ja tableteille

Saat Elisalta hankituille laitteille laitevalmistajan myöntämän takuun, joka on useimmille laitteille 24 kuukautta. Myönnämme 1.5.2019 jälkeen hankituille uusille puhelimille ja tableteille lisäetuna laajennetun Elisa Takuun. Elisa Takuu jatkaa laitteen takuuaikaa kolmannen vuoden loppuun (36 kk) silloin, kun valmistajan myöntämä takuuaika on tätä lyhyempi ja päättynyt.

Olet oikeutettu Elisa Takuuseen, mikäli sinulla on vähintään yksi seuraavista Elisan tuotteista:

  • Puhelinliittymä (pois lukien Prepaid-liittymät)
  • Mobiililaajakaistaliittymä (pois lukien Prepaid-liittymät)
  • Kodin kiinteä laajakaista (pois lukien Taloyhtiölaajakaista ilman lisänopeutta)
  • Elisa Viihde (digiboksillinen Elisa Viihde)

Sopimus edellä mainitusta tuotteesta tulee olla solmittuna viimeistään 30 päivää takuunalaisen laitteen hankinnan jälkeen. Takuun pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.

Lue lisää Elisa Takuun ehdoista:

Luottomaksuehdot

Mitä takuun ulkopuolelle jäävän vian huolto maksaa?

Takuu ei kata kastuneita tai mekaanisesti vaurioituneita laitteita. Kastunutta laitetta ei saada koskaan korjattua luotettavasti toimivaksi. 

Jos tiedät jo ennen huoltoon viemistä laitteen vian jäävän takuun ulkopuolelle (esim. puhelin kastunut), voit huollattaa laitteen Fonumilla, joka on puhelinten ja tablettien pikahuolto. Laitteen korjauksen kustannusarvion voit tarkistaa Fonum-huoltohinnastosta tai asioimalla lähimmässä Fonum-myymälässäsi ilman ajanvarausta.

Katso lähin Fonum-liikkeesi >  

Tarvitsen laitteen huollon ajaksi, miten toimin?

Halutessasi voit tiedustella vuokralaitetta Elisan myymälästä huollon ajaksi.

  • ​Vuokralaite on maksullinen.
  • Saatavuus vaihtelee myymälöittäin. 
  • Vuokrausmahdollisuus koskee vain mobiililaitteita, kuten puhelimia ja mobiilireitittimiä.

Voiko joku muu noutaa puolestani huollosta saapuneen puhelimen Elisan myymälästä?

Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa myymälästämme. Voit antaa toiselle henkilölle paperisen huoltolähetteesi, jota vastaan hän voi noutaa puhelimen Elisan myymälästä puolestasi.

Jos käytössäsi on ollut maksullinen vuokralaite Elisan myymälästä, tulee se palauttaa noutamisen yhteydessä.

Tarvitsetko uuden SIM-kortin? Uuden kortin tilaat ja aktivoit helpoiten OmaElisasta.

 

Missä voin huollattaa laitteeni? Klikkaa huolto-ohjeisiin >

Lue aiheeseen liittyvää keskustelua OmaYhteisössä!

 

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!