Laitteiden huolto - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Laitteiden huolto

Elisalta tai Saunalahdelta ostetut puhelimet huollat kätevästi joko valitsemasi huoltoliikkeen tai myymälöidemme kautta. Löydät tältä sivulta myös muiden laitteiden valmistajakohtaiset huolto-ohjeet sekä yhteystiedot laitevalmistajille.

Huoltokumppanimme Mobylife on hakeutunut  konkurssiin 18.3.2020
Selvitämme aktiivisesti Elisan myymälöiden kautta ennen 18.3.2020 huoltoon toimitettujen laitteiden huoltojen tilaa. Mikäli et ole vielä saanut laitettasi takaisin huollosta, tiedotamme sinua heti kun saamme asiasta lisätietoa konkurssipesältä. Tarvittaessa voit noutaa lainapuhelimen Elisan myymälästä.

Puhelimeni tai tablettini kaipaa huoltoa, miten toimin?

  1. Toimita Elisalta tai Saunalahdelta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltoliikkeeseen tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltoliikkeeseen.*
  2. Keskimääräinen huoltoaika on noin 1-2 viikkoa
  3. Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa.

Näyttö rikki tai hyytynyt akku? Fonum on matkapuhelinten ja tablettien pikahuolto, joka on Elisan yhteistyökumppani. Puhelimen rikkoutuessa saat korjauksen alle tunnissa, ilman ajanvarausta. Fonum tarjoaa huoltotyölle ja varaosille elinikäisen takuun. Fonum palvelee 30 liikkeessä ympäri Suomea. Katso lähin Fonum-liikkeesi >

VINKKI: Ota valokuvat, videot ja yhteystiedot puhelimesta talteen ennen huoltoon viemistä, koska huoltotoimenpiteissä laitteen tiedot voivat kadota. Applen iPhoneissa varmistathan, että Etsi iPhoneni -toiminto on kytketty pois päältä.

*) Mikäli huoltoa tarvitseva laitteesi on televisio, tietokone, pelikonsoli tai muu lisätarvike (esim. kuulokkeet), ota yhteys laitevalmistajaan.
 

Elisalta ostamasi laitteen takuutodistuksen näet OmaElisasta

  1. Kirjaudu OmaElisaan ja valitse vasemmasta valikosta Laitteet. 
  2. Takuutodistuksen löydät laitetiedon alta kohdasta Takuutodistus 

Huom. Takuutodistus ei kerro tarkkaa laitteen takuuaikaa. Tarkista takuuaika täältä.

Elisan myymälöistä käteisellä ostetuissa laitteissa takuutodistuksena toimii ostokuitti. Muistathan säilyttää kuittisi!

Laitteiden takuuaika

Puhelimilla, tableteilla ja mobiilireitittimillä on pääsääntöisesti 24 kuukauden takuu. Laitevalmistajan takuuaika voi olla myös 12 tai 36 kuukautta.

Apple: iPhonella ja iPadilla takuu on 12 kuukautta. Applen laitetakuusta voit lukea lisää täältä.

Huawei ja Honor: Osalle puhelinmalleista on laajennettu 36 kuukauden takuu.

  • Puhelinmalleilla Huawei P10, Huawei P10 Plus, Huawei Mate 9, Huawei Mate 9 Pro, Huawei P9 ja Huawei P9 Plus laajennettu takuu vaatii rekisteröitymisen Huawei VIP Service -takuuohjelmaan puhelimen HiCare-sovelluksen kautta, jotta laitteelle saa 3 vuoden takuun.
  • Puhelinmalleilla Honor 8, Honor 7, Honor 7 Premium, Huawei P8 ja Huawei P8 Lite on automaattisesti 3 vuoden takuu ja 3 kuukauden näytönkorjaustakuu.

Televisioilla (esim. LG, Samsung, Sony, Philips, TCL) takuuaika on pääsääntöisesti 24 kuukautta.

Lisätarvikkeilla takuu vaihtelee 90 päivän ja 24 kuukauden välillä. Tarkista takuuaika tarvittaessa laitevalmistajalta.

Myönnämme 1.5.2019 jälkeen hankituille uusille puhelimille ja tableteille lisäetuna laajennetun 3 vuoden Elisa Takuun. Lue lisää >

Elisa Takuu antaa 3 vuoden takuun uusille puhelimille ja tableteille

Saat Elisalta hankituille laitteille laitevalmistajan myöntämän takuun, joka on useimmille laitteille 24 kuukautta. Myönnämme 1.5.2019 jälkeen hankituille uusille puhelimille ja tableteille lisäetuna laajennetun Elisa Takuun. Elisa Takuu jatkaa laitteen takuuaikaa kolmannen vuoden loppuun (36 kk) silloin, kun valmistajan myöntämä takuuaika on tätä lyhyempi ja päättynyt.

Olet oikeutettu Elisa Takuuseen, mikäli sinulla on vähintään yksi seuraavista Elisan tuotteista:

  • Puhelinliittymä (pois lukien Prepaid-liittymät)
  • Mobiililaajakaistaliittymä (pois lukien Prepaid-liittymät)
  • Kodin kiinteä laajakaista (pois lukien Taloyhtiölaajakaista ilman lisänopeutta)
  • Elisa Viihde (digiboksillinen Elisa Viihde)

Sopimus edellä mainitusta tuotteesta tulee olla solmittuna viimeistään 30 päivää takuunalaisen laitteen hankinnan jälkeen. Takuun pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.

Lue lisää Elisa Takuun ehdoista:

Luottomaksuehdot

Takuun ulkopuolinen vika, mitä huolto maksaa?

Takuu ei kata kastuneita tai mekaanisesti vaurioituneita laitteita. Kastunutta laitetta ei saada koskaan korjattua luotettavasti toimivaksi. 

Jos tiedät jo ennen huoltoon viemistä laitteen vian jäävän takuun ulkopuolelle (esim. puhelin kastunut), voit huollattaa laitteen Fonumilla, joka on matkapuhelinten ja tablettien pikahuolto. Laitteen korjauksen kustannusarvion voit tarkistaa Fonum-huoltohinnastosta tai asioimalla lähimmässä Fonum-myymälässäsi ilman ajanvarausta. Fonum palvelee 30 liikkeessä ympäri Suomea. Katso lähin Fonum-liikkeesi >  

Tarvitsen laitteen huollon ajaksi, miten toimin?

Halutessasi voit tiedustella vuokralaitetta Elisan myymälästä huollon ajaksi.

Saatavuus vaihtelee myymälöittäin. 

  • ​Vuokralaite on maksullinen.
  • Saatavuus vaihtelee myymälöittäin. 

Voiko joku muu noutaa puolestani huollosta saapuneen puhelimen Elisan myymälästä?

Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa myymälästämme. Voit antaa toiselle henkilölle paperisen huoltolähetteesi, jota vastaan hän voi noutaa puhelimen Elisan myymälästä puolestasi.

Jos käytössäsi on ollut maksullinen vuokralaite Elisan myymälästä, tulee se palauttaa noutamisen yhteydessä.

Tarvitsetko uuden SIM-kortin? Uuden kortin tilaat ja aktivoit helpoiten OmaElisasta.

Lue aiheeseen liittyvää keskustelua OmaYhteisössä!

 

Laitteiden valmistajakohtaiset tuki- ja huolto-ohjeet

Puhelimet ja tabletit

Samsung: Samsung puhelimet ja tabletit huoltaa Midare. Voit toimittaa laitteesi huollettavaksi Midarelle joko postipalvelun avulla tai asioimalla liikkeessä. 

Apple: Ota yhteys Apple-puhelinten ja iPadien valtuutettuun huoltoyhtiöön. Valtuutettu huoltoyhtiö Applen mobiililaitteille on esimerkiksi MCare.

Huawei ja Honor: Ota yhteys Huawei ja Honor puhelinten ja tablettien valtuutettuun huoltoon. Valtuutettuna Huawei ja Honor -huoltoyhtiönä toimii esimerkiksi Digiman.

OnePlus: OnePlus-puhelinten huollon saat nopeiten vireille OnePlus-tukisivujen kautta. 

Asus: Asus-puhelimia koskevat huolto-ohjeet löydät Asus-tuesta. Lisäksi Asus-puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9-18.

Lenovon tabletit: Ota yhteyttä Lenovon tukeen ja avaa huoltopyyntö suoraan Lenovolle.  

Mobiilireitittimet ja nettitikut

Huawei- ja ZTE-mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta.

Huawei: Ota yhteys Huawein valtuutettuun huoltoyhtiöön. Valtuutettuna Huawei-huoltoyhtiönä toimii esimerkiksi Digiman.
ZTE: Ota yhteys laitteen valmistajaan tai valtuutettuun huoltoyhtiöön.

Televisiot, pelikonsolit ja kodinkoneet

Näiden laitteiden osalta suositellaan olemaan yhteydessä suoraan laitevalmistajaan, sitä kautta huolto on huomattavasti nopeampaa ja helpompaa.

LG 
Nintendo
Philips 
Sony PlayStation 
Sonyn televisiot
Samsung 
TCL 
Xbox

Tietokoneet

Näiden laitteiden osalta suositellaan olemaan yhteydessä suoraan laitevalmistajaan, sitä kautta huolto on huomattavasti nopeampaa ja helpompaa.

Acer: Ota yhteyttä valmistajan tukeen (avoinna arkisin 9-17). 
Apple: Apple-tuki
Asus: Asus-tuen ohjeet ja puhelinpalvelu (avoinna arkisin 9-18)
Dell: Dellin tuki ja yhteystiedot
HP: Ota yhteyttä HP-asiakastukeen
Lenovo: Ota yhteyttä Lenovon tukeen ja avaa huoltopyyntö suoraan Lenovolle (myös Lenovon tabletit)
MSI Tietokoneet Ota yhteyttä InfoCareen
MSI Näytöt: Ota yhteyttä MSI:n omaan huoltoon

Lisätarvikkeet (esim. kuulokkeet ja älykellot)

Ota ensisijaisesti yhteys laitevalmistajan tukeen.

Beats by Dre 
Huawei
DJIdrone
Garmin
JBL vain tuki (huollot: Info Care Workshop)
Motorola Moto 360 
Nest (tuki englanniksi)
Samsung Gear 
Suunto 
Ubtech 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Toimita Elisalta ostamasi puhelin huoltoon Elisan myymälään
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!