Puheliittymän perus- ja lisäpalveluiden käyttö - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Puheliittymän perus- ja lisäpalveluiden käyttö

Tältä sivulta löydät ohjeet puheliittymien perus- ja lisäpalveluiden käyttöönotosta ja käytöstä.

Vastaajapalvelu

Kun et ole tavoitettavissa, Vastaaja vastaa ja kertoo mistä numeroista sinua on yritetty tavoittaa. Voit tilata Vastaajan myynnistämme soittamalla maksuttomaan myyntinumeroommeVastaajan tilaus onnistuu myös asiakaspalvelustamme ja vaikkapa OmaElisan chatin kautta.

Hyvä tietää Vastaajasta

  • Kun Vastaaja on käytössäsi, puhelut ohjautuvat automaattisesti vastaajaasi, kun puhelimesi on pois päältä tai et ehdi vastata siihen 30 sekunnin kuluessa.
  • Vastaajassa on valmiiksi käytössä vakiotervehdys. Voit nauhoittaa vastaajaan useampia tervehdyksiä ja vaihdella niitä joko tekstiviestillä tai soittamalla vastaajaan. Lue lisää.
  • Kun sinulle jätetään Vastaajaan ääniviesti, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä.
  • Jos soittaja ei jätä ääniviestiä, saat tekstiviestillä tiedon mistä numerosta sinua yritettiin tavoittaa. Jos puheluita on useita, saat yhden viestin jossa kaikki puhelinnumerot on listattu.

Tarkemmat ohjeet Vastaajan käyttöön >

Koputuspalvelu puheluille

Koputuspalvelun avulla puhelimesi ilmoittaa äänimerkillä, jos joku yrittää tavoitella sinua käynnissä olevan puhelun aikana. Soittaja kuulee tällöin ilmoituksen: "Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua. Odottakaa sulkematta puhelinta." Koputuspalvelu on maksuton perusominaisuus kaikissa Elisan Saunalahti-liittymissä.

Koputuspalvelu tulee erikseen kytkeä päälle, tee se näin: 

  • Koputuksen kytkeminen päälle: *43# ja vihreä luuri tai puhelimen puheluasetuksista
  • Koputuksen poisto käytöstä: #43# ja vihreä luuri tai puhelimen puheluasetuksista
  • Koputuksen tilan tarkistus: *#43# ja vihreä luuri

Jos yrität ottaa koputuspalvelun käyttöön 4G-verkossa, ei koputus aktivoidu. Tämä on koputuspalvelun ominaisuus 4G-verkossa. Koputus tulee aktivoida puhelimen asetuksista 2G- tai 3G-verkossa. 

Aktivoi koputuspalvelu 4G (VoLTE) -puheluille >

Puheluiden pito ja vuorottelu

Puheluiden pito ja vuorottelu ovat liittymän peruspalveluita, joilla voit hallita tulevia puheluita.

Voit halutessasi asettaa puheluita pitoon milloin tahansa. Pidon avulla voit vuorotella puheluiden välillä ja puhua useampaa puhelua yhtä aikaa. Voit siirtää käynnissä olevan puhelun pitoon puhelimesi näytöltä. Pitoon asetettu kuulee ilmoituksen "Olette pidossa, olkaa hyvä ja odottakaa sulkematta puhelinta" ja puheyhteys katkeaa. Kun puhelu on pidossa, voit soittaa välipuhelun toiseen numeroon. Voit jatkaa pidossa olevaa puhelua ottamalla puhelun pois pidosta puhelimesi näytöltä. Tarkempia ohjeita pidon asettamiseen ja puheluiden vuorotteluun löydät laitteesi käyttöohjeista.

Eri laitteiden käyttöohjeita voit etsiä täältä >

Ryhmäpuhelu 3-7 hengelle

Ryhmäpuhelu kuuluu puheliittymän maksuttomiin lisäpalveluihin ja se aktivoidaan automaattisesti kaikille liittymille.

  • Ryhmäpuhelun avulla voit puhua yhtä puhelua useamman henkilön kanssa samanaikaisesti.
  • Ryhmäpuheluun voi osallistua maksimissaan seitsemän puhujaa. Henkilön lisääminen puheluun onnistuu puhelimen näytöltä puhelun ollessa käynnissä. Useimmissa älypuhelimissa lisääminen tapahtuu "Lisää puhelu" -painikkeesta.
  • Kuka tahansa puhelussa mukana olevista henkilöistä voi lisätä uuden henkilön puheluun, kunhan hänellä on käytössä puhelin, jolla ryhmäpuheluiden soittaminen on mahdollista.
  • Jokainen puhuja maksaa soittamansa jatkopuhelut ryhmäpuhelun aikana. 

Soitonsiirrot

Soitonsiirrolla ohjaat puhelut valitsemaasi suomalaiseen numeroon. Soitonsiirto Suomessa olevasta Elisan Saunalahti-liittymästä toiseen Saunalahden liittymään on maksuton. Puhelinliittymäsi soitonsiirtoja hallinnoit puhelimestasi tai OmaElisasta.

Tarkemmat ohjeet soitonsiirtojen hallinnointiin löydät täältä >

Salainen numero ja numeronäytön esto

Jos haluat estää puhelinnumerosi ja tietojesi näkymisen numeropalveluissa (esim. 0100100 ja 020202), voit muuttaa numerosi salaiseksi OmaElisasta. Voit halutessasi myös estää numeron näkymisen puhelun vastaanottajalle.

Miten muutan puhelinnumeroni salaiseksi tai julkiseksi?

  1. Kirjaudu OmaElisaan.
  2. Valitse liittymä, jonka haluat muuttaa salaiseksi tai julkiseksi
  3. Klikkaa Numeron julkisuus ja valitse haluamasi vaihtoehto:
    - Julkinen numero (= numerosi on julkinen ja sen tiedot löytyvät numeropalveluista) 
    - Salainen numero (= numerosi on salainen ja sen tiedot eivät löydy numeropalveluista) 
    - Julkinen numero, osoitetiedot salaiset (= numerosi on julkinen eli nimesi löytyy numeropalveluista, osoitetietojasi ei näytetä)
  4. Muutos välitetään tämän jälkeen erikseen numeropalveluihin. Tietojen päivittyminen numeropalveluihin kestää muutaman arkipäivän ja ne muuttuvat viiveellä.

Numeroni ei saa näkyä soitettaessa puhelun vastaanottajalle. Miten teen muutoksen?

  1. Kirjaudu OmaElisaan.
  2. Valitse liittymä, jolle haluat numeronäytön eston.
  3. Klikkaa Numeron julkisuus ja sen alta valinta Estä puhelinnumeron näyttäminen puhelun vastaanottajalle.
  4. Tallenna muutokset.
  5. Muutos numeronäytön estoon päivittyy muutamassa minuutissa. Käynnistä varmuudeksi puhelimesi uudelleen. Numerosi näkyy nyt puhelun vastaanottajalle tuntemattomana numerona.

OmaElisasta asetettu numeronäytön esto pysyy voimassa, vaikka numeronäytön asetuksia muokkaisi puhelimesta.

Vaihtoehtoisesti voit päättää puhelukohtaisesti, milloin oma numerosi näkyy vastaanottajan puhelimen näytöllä ja milloin taas ei. Huom! Puhelukohtainen valitseminen ei toimi, jos olet tilannut pysyvän numeronäytön eston.

  • Numeron näkymisen estäminen puhelukohtaisesti (liittymällä oletuksena numero näkyy): Näppäile soitettavan numeron eteen #31#
  • Numeron näyttäminen puhelukohtaisesti (liittymällä oletuksena numero ei näy): Näppäile soitettavan numeron eteen *31#

Numeron näkymisen voi estää myös puhelimen asetuksista. Yleensä asetuksista löytyy erikseen kohta numeron näyttöä varten. Useimmissa puhelimissa asetuksen voi tehdä pysyvästi. Tällöin numero näkyy tai ei näy puhelimesta asetetun valinnan mukaan.

Saldokysely

Puhelinliittymäsi käytön tarkistat milloin tahansa kätevästi OmaElisasta data- ja puheluerittelystä.

Vaihtoehtoisesti voit myös tiedustella liittymäsi saldoa maksuttomalla tekstiviestillä. 

  • Kuluvan kuukauden saldotiedon saat maksutta lähettämällä tekstiviestin SALDO numeroon 18556.
  • Pakettihinnoitellun liittymän kuluvan kuukauden käytettävissä olevat ja käytetyt pakettiminuutit saat maksutta lähettämällä tekstiviestin PAKETTI nroon 18556​.

Jos käytössäsi on Elisan Saunalahti Prepaid -liittymä, katso täältä ohjeet saldon tarkistamiseen.

Saldopalvelut: saldoraja ja saldomuistutus

Saldopalveluilla pidät puhelinlaskusi kurissa. Halutessasi voit myös rajoittaa liittymäsi käyttöä asettamalla liittymällesi saldorajan ja tilaamalla itsellesi saldomuistutuksen tietyn summan ylittyessä. 

  • Saldorajan avulla voit rajoittaa tehokkaasti puhelinlaskuasi. Voit itse määritellä haluamasi saldorajan, jonka ylittyessä liittymän lähtevä liikenne estetään, eli siitä ei voi soittaa muualle kuin hätänumeroihin. 
  • Saldomuistutus on oiva apuväline, kun haluat pitää puhelukulusi kurissa. Voit itse määritellä haluamasi saldomuistutusrajan, ja saat tekstiviestillä muistutuksen saldon lähestymisestä sekä täyttymisestä. 

Saldoraja ja -muistutus ovat maksullisia lisäpalveluita. Saldopalveluiden hinnat löydät verkkokaupastamme: Lisätietoa puhelinliittymistä. Voit tilata palvelun asiakaspalvelumme kautta.

Muutokset saldorajaan ja saldomuistutukseen onnistuvat vain asiakaspalvelun kautta. Muutoksista veloitetaan asiakaspalveluhinnaston mukaisesti.

Palvelunumerot ja mobiilimaksut

Saunalahti-matkapuhelinliittymillä voit halutessasi käyttää lisämaksullisia palvelunumeroita tai ostaa palveluita ja sovelluksia. Halutessasi voit estää mobiilimaksut sekä puhelut ja tekstiviestit maksullisiin numeroihin asettamalla liittymälle estoja. Estoja pääset hallinnoimaan maksutta OmaElisassa.

Tarkemmat ohjeet estojen muokkaamisesta >

Tarkempaa tietoa mobiililiittymien estoluokista >

Tarkempaa tietoa mobiilimaksuista >

Käyttö ulkomailla

Useissa liittymätyypeissä EU-dataa sisältyy liittymän kuukausimaksuun. Näet OmaElisasta tai osoitteesta elisa.fi/hinnasto paljonko EU- ja ETA-dataa omaan liittymääsi sisältyy. 

Oletko lähdössä ulkomaille? Ohjeidemme avulla varmistat, että liittymäsi sekä netin käyttö matkan aikana on yhtä näppärää ja huoletonta kuin kotonakin.

Tarkempia ohjeita netin käytöstä ulkomailla >

Jotta voit hyödyntää liittymäsi ominaisuuksia ulkomailla, ei liittymällä saa olla ulkomaan estoja päällä. Voit tarkistaa ja tarvittaessa muuttaa liittymäsi datansiirron estoja OmaElisassa.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Omaguru vinkkaa:
Henkilökohtaista apua asennuksiin ja asetuksiin meiltä
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!