WiFi- ja 4G-puheluiden käyttöönotto ja käyttö - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

WiFi- ja 4G-puheluiden käyttöönotto ja käyttö

Elisan WiFi-puheluilla voit soittaa ja vastaanottaa puheluita omalla puheliittymälläsi laajakaistan WLAN/WiFi-verkkoa käyttäen. Elisan 4G-puheluilla soitat puheluita 4G-verkossa. Tältä sivulta löydät vinkit WiFi/4G-puheluiden käyttöön.

UUTTA! WiFi-puhelut toimivat Applen iPhoneilla ja Apple Watcheilla. 
Ohje käyttöönottoon >

WiFi-puhelut

WiFi-puhelut auttavat kuuluvuusongelmissa paikoissa, joissa mobiiliverkko ei ole saatavilla tai on heikko, mutta langaton WiFi-verkko on käytössä. Tällainen paikka voi olla esimerkiksi energiatehokas talo, jossa talon rakenteet estävät mobiiliverkon signaalin pääsyn talon sisälle.

Miten saan WiFi-puhelut käyttööni?

Näin saat WiFi-puhelut käyttöösi:

  1. WiFi- ja 4G-puheluiden tuki on automaattisesti suurimmassa osassa uusista puhelimista. Voit halutessasi tarkistaa tuen laitevalmistajalta.
  2. Tarkista puhelimesi Wifi- ja 4G-puheluiden asetukset. Useimmiten asetukset ovat automaattisesti kunnossa. Ohjeita asetusten tarkistamiseen löydät täältä.
  3. Käynnistä puhelin uudelleen ja ala soittelemaan!

WiFi-puhelut aktivoitiin kaikille Elisan Saunalahti 4G -liittymille syksyn 2018 aikana. Jos liittymääsi ei ole vielä aktivoitu WiFi-puheluita, tilaa WiFi-puhelut käyttöösi lähettämällä maksuton tekstiviesti TILAA wifipuhelu numeroon 18258. Huomioithan, että WiFi-puheluita ei voi tilata ihan kaikkiin liittymiin. Näet rajoitteet tästä ohjeesta.

Onko käytössäsi Elisan yritysliittymä? Katso ohjeet Elisan yritysasiakkaille >

Miksi minun kannattaa aktivoida WiFi-puhelut käyttööni?

Aktivoimalla WiFi-puhelut käyttöön voit soittaa ja vastaanottaa puheluita normaalein puheluhinnoin WLAN/WiFi-verkon kautta, eikä sinun tarvitse huolehtia esimerkiksi mahdollisista kuuluvuusongelmista.

Miten varmistan, että puhelimessani WiFi-puhelut toimivat?

Laitteen ja ohjelmistoversion tulee olla WiFi-puheluita tukeva. Voit halutessasi tarkistaa tuen laitevalmistajalta.

Varmista, että puhelimesi asetukset sallivat WiFi-puheluiden soittamisen. HUOM! Valikot tulevat näkyviin puhelimeen, jos WFi-palvelu on aktivoitu liittymällesi

Miten tarkistan puhelimen asetukset?

Kuvat ovat esimerkkikuvia Android-puhelimesta

  1. Valitse Sovellukset > Asetukset > Wi-Fi-puhelu - Päällä 

  2. Valitse Sovellukset Asetukset Mobiiliverkot > VoLTE-puhelu (kytketty päälle)
  3. Valitse Sovellukset Asetukset Mobiiliverkot > Network mode > LTE/3G/2G (automaattinen yhdistäminen)

Miten näen, että puheluni on varmasti WiFi-puhelu?

WiFi-puhelu WiFi-verkon kautta näkyy puhelimen näytöllä kuvan mukaisesti.

WiFi-puhelut Applen laitteilla (iPhone ja Apple Watch)

Miten saan WiFi-puhelut käyttöön Applen laitteessa?

  1. Varmista, että laitteessasi on uusi iOS-ohjelmisto. Tarvittaessa päivitä puhelimesi/kellosi ohjelmistoversio.
  2. Aktivoi WiFi-puheluiden asetukset puhelimesta/kellosta Applen WiFi-puheluiden soittaminen -ohjeen avulla. 
  3. Käynnistä laite uudelleen.
  4. Jos Wifi-puhelut eivät lähde toimimaan, aktivoi palvelu lähettämällä maksuton tekstiviesti TILAA wifipuhelu numeroon 18258.
  5. Jos käyttöönotossa on ongelmia, kysy apua Elisan OmaYhteisössä.

Onko käytössäsi Elisan yritysliittymä? Katso ohjeet Elisan yritysasiakkaille >

4G-puhelut

4G-puhelut (VoLTE-puhelut) ohjautuvat 4G-verkon kautta, eikä puhelimen tarvitse vaihtaa puhelun ajaksi 3G-verkkoon. Koska puhelin ei siirry 2G/3G-verkkoon puhelun ajaksi, puhelut myös yhdistyvät nopeammin.

Miten saan 4G-puhelut (VoLTE-puhelut) käyttööni?

Saat 4G-puhelut käyttöösi samaan tapaa kuin WiFi-puhelut. Puhelimen on oltava 4G-verkossa, jotta 4G-puhelut toimivat. 

Onko käytössäsi Elisan yritysliittymä? Katso ohjeet Elisan yritysasiakkaille >

Mistä näen, että puheluni on varmasti 4G-puhelu?

4G-puhelu (VoLTE-puhelu) 4G LTE -verkon kautta näkyy puhelimen näytöllä kuvan mukaisesti.

Huomioithan, että koputus ei automaattisesti toimi 4G-puheluissa. Koputuspalvelu 4G-puheluissa pitää aktivoida erikseen. Katso ohje >

Ongelmatilanteet

​En saa WiFi- tai 4G-puheluita toimimaan, mitä teen?

  1. Varmista, että olet saanut vahvistusviestin palvelun kytkemisestä liittymällesi tai lähetä maksuton tekstiviesti TILAA wifipuhelu numeroon 18258.
  2. Tarkista, että puhelimesi asetukset on asetettu tukemaan WiFi-puheluita. Asetukset voit tarkistaa täällä.
  3. Käynnistä puhelin uudelleen ja kokeile uudemman kerran!

Puhelut pätkivät ja katkeilevat kun käytän WiFi-puheluita, mikä avuksi?

Puheluiden laatuun voi vaikuttaa jos samaan aikaan kiinteällä yhteydellä katsotaan IPTV:tä (esim. Elisa Viihde, Netflix). Kaikki mikä varaa yhteydeltä kaistaa, saattaa vaikuttaa puhelun laatuun langattomassa verkossa. Tämän lisäksi WLAN/WiFi-yhteyden ongelmatilanteet johtuvat usein ulkoisista häiriötekijöistä, sillä langaton verkko on altis häiriöille. 

Apua WLAN/WiFi-yhteyden ongelmatilanteisiin >

Koputuspalvelu ei toimi 4G-puheluissa. Miten saan koputuksen käyttöön?

Koputuspalvelu on automaattisesti kaikissa Elisan Saunalahti-liittymissä ja se pitää aktivoida puhelimen asetuksista 2G- tai 3G-verkossa.

Miten aktivoin koputuspalvelun 4G-puheluille?

  1. Jos puhelimesi on automaattisesti 4G-verkossa, lukitse puhelin ensin 2G/3G-verkkoon.
    - Android-puhelin: Sovellukset > Asetukset > Matkapuhelinverkot > Verkkotila > 3G/2G
    - iPhone: Asetukset > Mobiiliverkko > Mobiilidatavalinnat > Ota käyttöön 4G > Pois
  2. Aktivoi koputuspalvelu puhelimen asetuksista.
    - Android-puhelin: Puhelin > Asetukset > Lisää asetuksia / lisäpalvelut > Koputus
    - iPhone: Asetukset > Puhelin > Koputuspalvelu
  3. Ota 4G-puhelut takaisin käyttöön poistamalla puhelimesta 2G/3G-verkon lukitus kohdassa 1 kerrotun reitin mukaisesti. Koputuspalvelu toimii nyt 4G-puheluissa.

Jos yrität ottaa koputuspalvelun käyttöön 4G-verkossa, ei koputus aktivoidu. Tämä on koputuspalvelun ominaisuus 4G-verkossa.

Jos asia ei ratkennut tällä ohjeella, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi.

 

Tarvitsetko apua asetusten kanssa? Ei hätää – apu on yhden soiton päässä! Säästä vaivaa ja kilauta Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa apu tästä!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mitkä puhelimet tukevat WiFi-puheluita?

Wifi-puhelut toimivat suurimmassa osassa uusista puhelimista. Voit halutessasi varmistaa tiedon laitteesi käyttöoppaasta tai laitevalmistajan nettisivuilta. 

Mitä rajoituksia palvelun käyttöön liittyen on?

  • Elisa WiFi-puhelut eivät ole saatavilla Prepaid-liittymiin, Latausliittymiin eikä Saunalahti Kotipuhelin -liittymiin.
  • Liittymällä ei voi olla käytössä Saldosopimus, Saldomuistutus, Elisa Ohjaaja- tai MultiSIM-lisäpalvelu.
  • Multimediaviestien lähetys ja vastaanotto toimivat normaalisti VoLTE-verkon yli. VoWiFi-verkon yli multimediaviestin lähetys ei toimi.
  • Elisa WiFi -puhelu vaatii toimiakseen tätä ominaisuutta tukevan laitteen.
  • Palvelu vaatii toimiakseen WiFi (VoWiFi) tai LTE (4G, VoLTE) -verkon.

Onko käytössäsi Elisan yritysliittymä? Katso ohjeet Elisan yritysasiakkaille >

Voinko soittaa puheluita WiFi-verkon kautta myös ulkomailla?

Kyllä, voit soittaa puheluita kotimaahan normaalein kotimaan puheluhinnoin wifi-verkossa myös ulkomailla, esim. hotellin wlan-verkossa. Varmista kuitenkin ennen puhelua, että olet varmasti WiFI-verkossa. Mikäli soitat ulkomaiseen numeroon WiFI-puhelun, hinnoitellaan se samoin kuin soittaisit puhelun Suomesta ulkomaille, eli ulkomaanpuheluiden hinnaston mukaisesti.

4G-puhelut toimivat myös ulkomailla, mutta veloittuvat roaming-hinnaston mukaisesti. Joten tarkista aina ennen puhelua, että puhelimen yläreunassa näkyy oikea ikoni ja olet WiFi-verkossa!

Minulle on kytketty WiFi-puhelut päälle, mutta en halua käyttää sitä. Kuinka toimin?

Voit kytkeä WiFi- ja VoLTE-puhelut pois käytöstä puhelimen asetuksista. Löydät yleisohjeen täältä.

Minulle on kytketty WiFi-puhelut päälle, mutta puhelimeni tai liittymäni ei tue sitä. Onko tästä haittaa?

Ei ole. Puhelut eivät tällöin vain ohjaudu WiFi- tai 4G-verkon kautta, mutta liittymäsi käyttöön tällä ei ole vaikutusta. 

Ovatko WiFi-puhelut turvallisia?

WiFi-puhelut ovat yhtä turvallisia kuin 2G-/3G-verkossa soitetut puhelut. Voit siis huoletta soittaa ja vastaanottaa WiFi-puheluita.

Lue aiheeseen liittyviä keskusteluja OmaYhteisössä!

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Omaguru vinkkaa:
Henkilökohtaista apua asennuksiin ja asetuksiin meiltä
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!