Elisa Wifi -palvelun ohjeet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Wifi -palvelun ohjeet

Elisa Wifi -palvelu on helppo tapa varmistaa, että käytössäsi on aina toimivat laitteet ja kotisi netti toimii joka huoneessa. Voit lukea lisää palvelusta osoitteessa elisa.fi/wifi.

Käyttöönotto

Tarkista ensimmäisenä, millä tekniikalla nettiyhteys tulee kotiisi. Elisa Wifissä käytettävien Huawei WA8021V5 -laitteiden käyttöönotto riippuu siitä, millä internet-tekniikalla netti tulee kotiisi.

Käyttöönotto Ethernet/Kuituyhteydellä

Jos kotonasi on datapistorasiat, et tarvitse muita laitteita. Kiinnitä Elisa Wifin ensimmäinen laite kodin seinän datapistorasiaan.

Käyttöönotto ADSL/VDSL, Kaapelimodeemi ja Mobiililaajakaista

Elisa Wifi -laitteiden lisäksi tarvitaan modeemi, jonka LAN-porttiin ensimmäinen Elisa Wifin laite yhdistetään wlan-johdolla. Ennen yhdistämistä, varmista, että modeemissa tai mobiilireitittimessä on nettiyhteys. Tämä on edellytys Elisa Wifi -laitteiden toiminnalle. 

 

Wifi-verkkoon liittyminen ja verkon laajentaminen koko kotiin

  1. Liity tietokoneella/puhelimella juuri kytketyn laitteen Wifi-verkkoon. Verkon nimi (SSID) ja salasana löytyvät juuri kytketyn Elisa Wifi -laitteen pohjatarrasta. Ensimmäisen laitteen asennus on nyt valmis ja voit aloittaa langattoman verkon käytön.
  2. Ennen toisen laitteen asennusta, kirjaudu internetselaimella osoitteeseen https://192.168.100.1 (salasana löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta) ja vahvista WiFi-verkon nimi ja salasana. Voit myös vaihtaa verkon nimen ja salasanan haluamaasi.
  3. Sijoita toinen Elisa Wifin laite ensimmäisenä asentamasi laitteen viereen ja kytke virtajohto.
  4. Odota minuutti, kunnes ensimmäisenä asentamasi laitteen valo alkaa vilkkumaan punaisena.
  5. Paina pariliitoksen muodostuspainiketta (kuva 3), kunnes molemmissa laitteissa alkaa valo vilkkumaan nopeasti

  6. Kun valo palaa molemmissa valkoisena, on pariliitos onnistunut ja asennus valmis.
  7. Siirrä jälkimmäisenä asennettu laite haluamaasi paikkaan. Mikäli laitteita on useampia, toista kohdat 3-7. 

Jos olet yhdistänyt Elisa Wifin laitteet vanhana modeemiisi, suosittelemme kirjautumaan modeemin laiteasetuksiin ja sulkemaan vanha langaton verkko. Tämä parantaa Elisa Wifi -laitteiden muodostaman mesh-verkon toimivuutta.

Apua käyttöönottoon saat Elisa Wifin maksuttomasta tukinumerosta 010 190 268.

Wifi-verkon suojaus

Huawei WA8021 -laitteella on oletuksena vanhempi WiFi-verkon salaus (WPA/WPA2-PSK), joka sopii kaikille laitteille. Jotkut laitteet esim. Apple Mac voivat ilmoittaa heikosta suojauksesta, kun yhdistät laitteen WiFi-verkkoon. Ilmoitus ei vaikuta WiFi:n toimivuuteen. Asetuksia muuttamalla saat suojauksen muutettua uudempaan ja vahvempaan WPA2-PSK -salaukseen. 

WiFi-verkon nimen (SSID-Nimi) ja salasanan näet laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Halutessasi voit vaihtaa WiFi-verkon nimen (SSID) ja salasanan kirjautumalla laitteen hallintasivulle osoitteessa https://192.168.100.1, valitse muutoksen jälkeen Seuraava ja lopuksi muodosta WiFi-yhteys uudelleen.

Yleistä Langattoman verkon (WLAN/WiFi) käytöstä >

WiFi-verkon suojauksen/salauksen muuttaminen

  1. Kirjaudu internetselaimella osoitteeseen https://192.168.100.1 
  2. Mene välilehdelle Oma Wi-Fi
  3. Kohdasta Salaa, vaihda haluamasi salaus. Suosittelemme vahvempaa WPA2-PSK -salausta
  4. Lisätietoa WiFi-verkon salauksesta löydät kohdasta Apua ongelmatilanteisiin

Lisätietoa ja vinkkejä

Laitteiden merkkivalot ja ominaisuudet

Merkkivalot 

Tila Kuvaus
Valkoinen: palaa tasaisesti Internet-yhteys on käytettävissä
Punainen: palaa tasaisesti Internet-yhteys ei ole käytettävissä
Punainen: vilkkuu hitaasti (kerran sekunnissa) Päätelaite on havainnut laitteen, joka voidaan liittää pariksi.
Punainen: vilkkuu nopeasti (kaksi kertaa sekunnissa) Päätelaite muodostaa WPS-pariliitosta

Palvelussa käytettiin 30.12.2021 saakka TP-Linkin Deco4 -laitteita, joiden tuotetiedot löytyvät täältä.

Laitteen ominaisuudet

Liitännät 3 x LAN Ethernet portteja (1000Mbit/s)

Paras mahdollinen nopeus

Ilmoitetut nopeudet ovat ilmoitettujen teknologioiden maksiminopeudet, käytännössä nopeudet vaihtelevat liittymänopeuden, käytettyjen laitteiden ja ulkoisten tekijöiden vuoksi.

Verkon nopeuksien normaalit vaihteluvälit >

WLAN

WLAN IEEE 802.11b/g/n/ac yhteensopiva kaksitaajuus tukiasema

WLAN 2,4GHz taajuus: 2x2 antennia MIMO, 802.11b/g/n, max. 300Mbps
WLAN 5GHz taajuus: 2x2 antennia MU-MIMO, 802.11b/g/n/ac max. 867Mbps

 

Apua ongelmatilanteisiin

Tietokone tai tabletti ilmoittaa heikosta suojauksesta (WPA)

Huawei WA8021 -laitteella on oletuksena vanhempi WiFi-verkon salaus (WPA/WPA2-PSK), joka sopii kaikille laitteille. Jotkut laitteet esim. Apple Mac voivat ilmoittaa heikosta suojauksesta, kun yhdistät laitteen WiFi -verkkoon. Ilmoitus ei vaikuta WiFin toimivuuteen, mutta asetuksia muuttamalla saat suojauksen muutettua vahvempaan WPA2-PSK salaukseen.
 

Miten toimin vikatilanteissa?

Vikatilanteessa voit soittaa Elisa Wifi -palvelun maksuttomaan tukinumeroon 010 190 268, jossa Elisan Omaguru auttaa ja kartoittaa mahdollisen ongelman. Jos havaitaan, että laite on viallinen, toimitamme sinulle pikaisesti uuden.

 

Laite toimii puutteellisesti, miten palautan resetoin sen?

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille. Laitteen Reset-painike löytyy laitteen takaa (pieni kolo). Paina laitteen reset-painiketta neulalla yli 5 sekunnin ajan. Kun laitteen merkkivalo sammuu, vapauta painike. Kun laite on käynnistynyt uudelleen ja punainen merkkivalo syttyy, tehdasasetukset palautuvat laitteeseen.

Jos laitteet eivät lähde toimimaan, soita Elisa Wifin maksuttomaan tukinumeroon 010 190 268. Toimitamme sinulle korvaavat laitteet maksutta mahdollisimman pian.

Usein kysytyt kysymykset

Tarvitsenko muita laitteita mesh-laitteiden lisäksi?

Kuitu/Ethernet-yhteydessä et tarvitse muita laitteita, kunhan vain varmistat, että ensimmäinen mesh-laite toimii myös reitittimenä ja palomuurina. Useamman mesh-laitteen sisältävässä kokonaisuudessa muut mesh-laitteet toimivat ns. satelliitteina ja yhdistyvät ensimmäiseen laitteeseen langattomasti. Yhdessä nämä laitteet muodostavat laajan ja saumattoman langattoman verkon. 4G/5G-, ADSL/VDSL- ja kaapeliyhteyksissä tarvitaan lisäksi tekniikasta riippuen mobiilireititin tai modeemi.

Useimmista laitteista löytyy myös lan-portti, jolloin voit yhdistää esimerkiksi Elisa Viihteen tai pöytätietokoneen verkkokaapelilla.
 

Miten tukiasemat pitäisi sijoitella?

Tukiasemissa on tehokkaat antennit, joten laitteiden väli voi olla suurikin. Sijoitteluun vaikuttaa toki myös asunnon rakennusmateriaalit, sillä signaali läpäisee esimerkiksi betonia huonommin kuin puuta. Esimerkiksi kaksikerroksisessa talossa kerrokseen, jossa käyttöä on enemmän, sijoitetaan kaksi yksikköä ja toiseen kerrokseen yksi.

Sijoittelussa tulee ottaa huomioon se, että jokainen yksi tarvitsee sähköä toimiakseen, joten sijoituspaikan tulee olla sähköpistorasian lähellä.


Tarvitseeko jokainen tukiasema oman verkkokaapelin?

Ainoastaan ensimmäinen yksikkö, joka toimii reitittimenä, tarvitsee toimiakseen verkkokaapelin. Tämä yksikkö on yhteydessä muihin yksiköihin langattomasti.


Toimiiko nämä mesh-laitteet langattomasti modeemin/reitittimen kanssa ilman Ethernettiä?

Useamman mesh-laitteen sisältävässä kokonaisuudessa yksi laitteista täytyy kytkeä modeemiin tai reitittimeen verkkokaapelilla. Muut mesh-laitteet toimivat ns. satelliitteina ja yhdistyvät ensimmäiseen laitteeseen langattomasti.


Kuinka pitkälle WiFi kantaa?

WiFi-verkon kuuluvuus (kuinka pitkälle signaali yltää modeemista/reitittimestä tietokoneelle) riippuu mm. talon rakenteista, huonekaluista, kotijakamosta ym. esteistä. Esim. paksu kivi- tai tiiliseinä saattaa estää signaalin siirtymisen huoneiden välillä.

Langattoman verkon kuuluvuus on sisätiloissa noin 30-50 metriä, mutta edellä mainitut seikat saattavat lyhentää matkaa huomattavasti. Ulkotiloissa kuuluvuus saattaa olla jopa 300 metriä, mikäli maasto on tasainen, eikä matkalla ole esteitä.

Tämän vuoksi langaton reititin/modeemi kannattaa sijoittaa huoneistossa mahdollisimman esteettömälle paikalle signaalin kulkua ajatellen.


Mitä hyötyjä saan vaihtamalla uuteen modeemiin (jos minulla ei ole Ethernet/Kuitua kotona)?

Iäkkäämpien modeemien tekniikka on vanhentunutta ja päivittämällä laajakaistamodeemi uudempaan malliin paranee myös Elisa Wifi-palvelun käyttökokemus. Tämä voi näkyä muun muassa yhteyden pätkimisen vähenemisenä.

Vanhemmat modeemit eivät välttämättä ole yhteensopivia uusimpien laajakaistaverkon tekniikoiden kanssa, joten yhteensopivuusongelmia saattaa esiintyä vanhempien modeemien kanssa.

Nykyaikana kotitalouksissa on yhä enemmän kodin sisäverkkoon kytkettäviä laitteita. Iäkkäämmät modeemit eivät välttämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla, jos käytettäviä laitteita on useampia. Uudemmat modeemit pystyvät käsittelemään paremmin jatkuvasti kasvavia datamääriä.

Uudempien modeemien langaton verkko on tehokkaampi kuin vanhempien modeemien. Langattoman verkon (WiFi) suorituskyky ja yhteensopivuus ovat tärkeässä roolissa nykyisin, kun useampia laitteita kytketään langattomasti verkkoon.

Palvelun lopettaminen ja laitteiden palautus

 

Omaguru tarjoaa Elisa Wifi -asiakkaille tukea palveluun kuuluvien laitteiden ensiasennuksessa ja ongelmatilanteissa. Omagurun tavoitat Elisa Wifin tukinumerosta 010 190 268 (matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksu).

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!