På den här sidan har vi samlat allt du behöver veta om Elisas fakturor.
På den här sidan har vi samlat allt du behöver veta om Elisas fakturor.
Som ägare av abonnemanget, tjänsten eller apparat hittar du dina fakturor för Elisa i OmaElisa. När du betalar din faktura via OmaElisa ser vi din betalning på en gång, utan fördröjning genom banken!
Logga in till OmaElisa. För att logga in behöver du ett Elisa ID (användarnamn). Ifall du inte har ett användarnamn och lösenord till tjänsten, kan du skapa dem på inloggningssidan.
Betalknappar
När du betalar med betalknapparna styrs du till din egen nätbank och kan betala som vanligt via den. Observera att betalningen debiteras från ditt konto direkt och inte kan ställas in t.ex. med en förfallodag. Betalningen visas hos Elisa utan dröjsmål i banken.
Siirto-tjänsten
Siirto-tjänsten är en app som kan laddas till mobilen (iOS eller Android) från app-butiken. För närvarande används den av de banker och betalningstjänster som listas nedan. För betalningar med Siirto behöver du en app som stöder Siirto-betalningar i din telefon. Du får råd för att börja använda tjänsten av din egen bank:
Du kan använda tjänsten med din egen banks mobilapp eller med Pivo-appen.
Det behövs ingen lista med koder för att betala med Siirto-tjänsten och betalningen syns hos Elisa utan dröjsmål.
Som ägare av abonnemanget hittar du dina obetalda fakturor under Öppna fakturor och dina betalda fakturor under Betalda fakturor.
Om bruks- och månadsavgifterna för ditt abonnemang hamnar under minimigränsen för fakturering (5 euro/mån) vid faktureringstidpunkten, skapas ingen faktura.
Kontrollera gamla fakturor
Du kan bläddra i dina gamla betalda fakturor 18 månader bakåt i tiden.
Om du av misstag betalade för mycket överförs det extra beloppet automatiskt till din nästa faktura.
Om det rör sig om ett större belopp och du vill ha den överflödiga betalningen tillbaka på ditt konto, kontakta vår kundservice för att be om återbäring. För handläggning av återbetalningen debiterar vi en avgift enligt prislistan.
Nedan hittar du Elisas och Saunalahtis kontonummer i olika banker. När du betalar din faktura kom ihåg att lägga till och kontrollera referensnumret!
Bank | Kontonummer | SWIFT/BIC code |
---|---|---|
Danske Bank | Elisa / Saunalahti: FI0580001470824575 Elisa: FI8780001770229798 |
DABAFIHH |
Nordea | Elisa / Saunalahti: FI7114393000104078 Elisa: FI4815743000010189 |
NDEAFIHH |
OP | Elisa / Saunalahti: FI7550000120234645 Elisa: FI0350000120149611 |
OKOYFIHH |
På denna sida finns korta presentationer av på vilka sätt du kan ta emot och betala dina fakturor. Oavsett vilket leveranssätt du väljer för dina fakturor finns fakturorna alltid i OmaElisa!
Ändring av fakturornas leveranssätt avgiftsfritt i OmaElisa:
Betala faktura i OmaElisa
E-fakturor skickas direkt till din internetbank och du kan själv välja på vilket av följande tre sätt du vill betala dem:
Du kan aktivera e-faktura i din internetbank. Utförligare anvisningar finns i vår e-fakturaguide.
Om du vill avstå från e-fakturering, bör du först avsluta tjänsten i din egen nätbank. Efter förändringen är leveransmetoden för fakturan pappersfaktura. I OmaElisa kan du kostnadsfritt ändra sättet på hur fakturan ska levereras.
Tips! Även om du väljer e-faktura som faktureringssätt finns fakturorna också alltid i OmaElisa! |
Obs! Vissa e-postprogram kan kategorisera e-postbilagor som skräppost. Om du inte får din e-postfaktura trots att du har valt det leveranssättet ska du kontrollera skräppostmappen i ditt e-postprogram. För att undvika att din e-postfaktura hamnar i skräppostmappen ska du lägga till adressen @kirjeet.elisa.fi på listan över säkra avsändare. |
Betala e-postfaktura
Pappersfaktura är en traditionell faktura som skickas per post.
Du kan betala fakturan i din internetbank, på bankkontoret eller i OmaElisa.
Du kan välja direktbetalning av dina fakturor genom att ingå ett direktbetalningsavtal på din bank. Avtalet kan också ingås i de flesta internetbanker. Som specificeringsuppgift används den senaste fakturans referensnummer.
Du kan ändra till företags e-faktura enligt följande:
E-fakturering kan inte slås på från OmaElisa, så att byta till det är kostnadsfritt både via formuläret och genom vår kundtjänst.
E-fakturan är ett modernt sätt att ta emot räkningar direkt till din egen nätbank. I den här guiden hittar du ett kompakt infopaket om hur du använder dig av e-faktura. Du kan betala din e-faktura när som helst och var som helst, eftersom de finns i din nätbank.
Du kan ta i bruk e-fakturan i din egen nätbank genom att göra ett e-faktureringsavtal med varje fakturerare som du vill ta emot e-fakturor av. Många banker erbjuder e-faktureringsavtal automatiskt då du betalar din räkning. Följ i sådana fall nätbankens instruktioner. Om det inte kommer något meddelande om detta kan du göra e-faktureringsavtalet skilt enligt följande:
Om du har flera kundnummer hos Elisa bör du komma ihåg att göra separata e-faktureringsavtal för varje kundrelation, om du tänkt ta emot alla Elisas räkningar som e-fakturor i fortsättningen. Olika kundnummer har olika referensnummer, så kom ihåg att använda referensnumret för den räkning som du gör ett e-faktureringsavtal för. |
Närmare instruktioner om hur du tar i bruk e-faktura hittar du på din egen banks webbsida.
Kontrollera i din nätbank att e-faktureringsavtalet som du gjort finns bland dina e-faktureringsavtal. Om avtalet finns där det ska, klicka på avtalet för att öppna det och kontrollera att det rätta referensnumret och kundnumret är angivet som avtalets identifikationsuppgifter.
Obs! Referensnumret och kundnumret måste vara exakt dom nummer som din förra räkning hade. Kontrollera detta vid behov. Om referensnumret eller kundnumret har ett enda felaktigt nummer, riktar sig inte ditt e-faktureringsavtal till rätt räkning, och därför får du inte räkningen som e-faktura.
Kom också ihåg att e-fakturan är knuten till Elisas kundnummer. Varje kundnummer hos Elisa har ett eget referensnummer. Med andra ord måste du göra lika många e-faktureringsavtal som du har kundnummer/referensnummer hos Elisa, för att få alla Elisas räkningar som e-fakturor.
Ifall du inte kan betala din faktura på förfallodagen, kan du ansöka om längre betalningstid.
5€ | Längre betalningstid via OmaElisa Klicka här > |
Ifall fakturan förblir obetald och du inte har gjort en betalningsplan, skickar vi inom två veckor en betalningspåminnelse som pappersfaktura. För betalningspåminnelsen debiteras avgift enligt prislistan och till avgiften tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen. Den förfallna fakturan bör omedelbart betalas. Observera att påminnelseavgiften och dröjsmålsräntan debiteras i samband med följande periods faktura.
Enligt allmänna avtalsvillkor kan tjänsten också tillfälligt stängas på grund av obetald faktura. Ifall fakturans betalning ytterligare försenas, kan den obetalda fakturan förflyttas till inkassobyrån.
Inkassobyrån debiterar vanligen tilläggskostnader. Ifall betalningen ytterligare försenas, kan serviceavtalet sägas upp eller annulleras.
Dessa tjänstespecifika villkor gäller för betalningsplan-tjänsten i OmaElisa.
Om slutsumman på din räkning inte är den summa som du har vant dig vid är orsaken förmodligen en av de orsaker som vi har samlat på denna sida. Kontakta oss om du inte hittar ditt svar från våra exempel och vi ser tillsammans igenom ditt ärende att allting är i skick!
Att ringa till olika teletjänst- eller företagsnummer, deltagande i omröstningar eller insamlingar per telefon, eller exempelvis att beställa olika tjänster via applikationer eller via textmeddelande kan ibland samla ihop kostnader på telefonräkningen på ett förvånansvärt sätt. Samtalen eller textmeddelanden till nummer med specialavgifter ingår inte i paketabonnemangens tal- eller meddelandepaket. För abonnemang som faktureras enligt minutanvändning tilläggs kostnaderna naturligt på kostnaderna för andra samtal och textmeddelanden.
Avgiftsbelagda nummer är, till exempel, 0700- och 0600- servicenummer, 010- eller 020- företagsnummer, och nummerupplysning 118 eller 020202.
Att använda telefonen utomland är nästan uteslutande dyrare än i hemlandet, eftersom kostnaderna för användingen av nätkoppling, samtal och meddelandet debiteras enligt Roaming-prissättningen.
Mer information om prissättningen utomlands hittar du här (på finska).
Ifall betalningen av fakturan blir försenad och vi hinner skicka en betalningsuppmaning till dig, tilläggs en avgift för betalningsuppmaningen på din nästa faktura.
Exempel: Du säger upp ditt abonnemang 16.9. Avsägningstiden är 14 dygn, så ditt abonnemang sägs upp 30.9. I början av september har du fått en räkning i vilken månadsavgifterna till slutet av september har debiterats. I oktober får du ännu en räkning i vilken de avgifter som inte ingåtts i månadsavgiften debiteras, såsom samtalsavgifter enligt bruk eller samtal som inte ingåtts i paketabonnemangen från september. |