Fakturafrågor - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Fakturafrågor

På den här sidan har vi samlat allt du behöver veta om Elisas fakturor.

Du kan även hitta fakturor för Elisa i OmaElisa -appen. 
Ladda ner OmaElisa till din telefon: AndroidiOS 
Läs mer om applikationen >

Att betala fakturor

Som ägare av abonnemanget, tjänsten eller apparat hittar du dina fakturor för Elisa i OmaElisa. När du betalar din faktura via OmaElisa ser vi din betalning på en gång, utan fördröjning genom banken!

Var hittar jag mina betalda och obetalda fakturor?

Logga in till OmaElisa. För att logga in behöver du ett Elisa ID (användarnamn). Ifall du inte har ett användarnamn och lösenord till tjänsten, kan du skapa dem på inloggningssidan.

  1. Klicka på Fakturor i menyn till vänster. 
  2. I sidan som öppnas hittar du alla dina betalda och obetalda fakturor för Elisa och Saunalahti. 

OBS! Om du endast är betalningsansvarig och ägaren är någon annan har du inte möjlighet att kontrollera fakturorna kopplade till abonnemanget i OmaElisa.

OmaElisas betalningssätt

Betalknappar

När du betalar med betalknapparna styrs du till din egen nätbank och kan betala som vanligt via den. Observera att betalningen debiteras från ditt konto direkt och inte kan ställas in t.ex. med en förfallodag. Betalningen visas hos Elisa utan dröjsmål i banken.  

Siirto-tjänsten

Siirto-tjänsten är en app som kan laddas till mobilen (iOS eller Android) från app-butiken. För närvarande används den av de banker och betalningstjänster som listas nedan. För betalningar med Siirto behöver du en app som stöder Siirto-betalningar i din telefon. Du får råd för att börja använda tjänsten av din egen bank:

Du kan använda tjänsten med din egen banks mobilapp eller med Pivo-appen.

  1. Betalning i OmaElisa med Siirto-tjänsten
  2. Gå till OmaElisa, välj den faktura du vill betala och klicka på "Betala fakturan"
  3. Klicka på betalningssättet Siirto
  4. Välj telefonnumret som registrerats i Siirto-tjänsten och klicka på "Fortsätt"
  5. Godkänn betalningen i din telefon med Siirto-appen
  6. Nu är fakturan betald och summan debiteras genast från ditt konto

Det behövs ingen lista med koder för att betala med Siirto-tjänsten och betalningen syns hos Elisa utan dröjsmål.

Bläddra bland fakturor i OmaElisa

Som ägare av abonnemanget hittar du dina obetalda fakturor under Öppna fakturor och dina betalda fakturor under Betalda fakturor.

  • Fakturans leveranssätt: Här kan du om du önskar ändra fakturans leveranssätt.
  • Mera betalningstid: Ifall du har obetalda fakturor, kan du vid behov flytta på fakturans förfallodag genom att välja Mera betalningstid. Detta alternativ visas endast om du har obetalda fakturor. Se detaljerade instruktioner om hur gör du en betalningsplan.
  • Se fakturauppgifter: Klicka här för att se mer detaljerad fakturainformation.
  • Öppna PDF-faktura: Genom att klicka på denna knapp öppnar du fakturan i sin helhet i PDF-format. PDF-filen innehåller en detaljerad specifikation.
  • Betala faktura: Om du vill betala fakturan direkt klickar du på knappen Betala faktura. Därefter väljer du din nätbank, och du kommer att omdirigeras till din bank för inloggning och godkännande av betalningen. När du betalar din faktura på detta sätt ser vi din betalning på en gång utan fördröjning genom banken. Betalning av faktura via OmaElisa är endast möjligt i "klickögonblicket", till exempel är det inte möjligt att ställa betalning på förfallodagen i OmaElisa.

 

Hittar du inte din faktura i OmaElisa?

Om bruks- och månadsavgifterna för ditt abonnemang hamnar under minimigränsen för fakturering (5 euro/mån) vid faktureringstidpunkten, skapas ingen faktura.

  • I så fall flyttas dessa debiteringar över till nästa faktura och fakturan skapas enligt normal tidtabell, om cirka en månad, när det sammanlagda beloppet som ska debiteras överstiger 5 euro.

Kontrollera gamla fakturor

Du kan bläddra i dina gamla betalda fakturor 18 månader bakåt i tiden.

  • Fakturor som är äldre än detta flyttas till arkivet och kan inte ses i OmaElisa.
  • Om du behöver en kopia på en faktura som är äldre än 18 månader kan du beställa en kopia av fakturan från vår kundtjänst.
  • Vi debiterar en serviceavgift enligt prislistan för att beställa kopian.

Betalade du din faktura två gånger eller med ett för stort belopp av misstag?

Om du av misstag betalade för mycket överförs det extra beloppet automatiskt till din nästa faktura.

  • Du behöver inte meddela detta till vår kundservice.

Om det rör sig om ett större belopp och du vill ha den överflödiga betalningen tillbaka på ditt konto, kontakta vår kundservice för att be om återbäring. För handläggning av återbetalningen debiterar vi en avgift enligt prislistan.

Kontonummer

Nedan hittar du Elisas och Saunalahtis kontonummer i olika banker. När du betalar din faktura kom ihåg att lägga till och kontrollera referensnumret!

  • Du hittar lättast referensnumret och övriga fakturauppgifter i OmaElisa.
  • Du behöver BIC-koden som nämns i kontonumren om du betalar din faktura via en utländsk bank.
Bank Kontonummer SWIFT/BIC code
Danske Bank
  • Elisa / Saunalahti: FI0580001470824575
  • Elisa: FI8780001770229798
DABAFIHH
Nordea
  • Elisa / Saunalahti: FI7114393000104078
  • Elisa: FI4815743000010189
NDEAFIHH
OP
  • Elisa / Saunalahti: FI7550000120234645
  • Elisa: FI0350000120149611 
OKOYFIHH

På vilka olika sätt kan jag ta emot och betala mina fakturor?

På denna sida finns korta presentationer av på vilka sätt du kan ta emot och betala dina fakturor. Oavsett vilket leveranssätt du väljer för dina fakturor finns fakturorna alltid i OmaElisa

OmaElisa-faktura med textmeddelande

När en ny faktura har skickats till OmaElisa skickas ett textmeddelande till det GSM-nummer du har uppgett.

  • Avgiftsfri tjänst.
  • Textmeddelandet kan skickas till vilket GSM-nummer du vill.
  • Du kan betala fakturan med bankkoder direkt via OmaElisa eller genom att överföra betalningsuppgifterna till din internetbank för betalning.

Betala faktura i OmaElisa

  • Välj önskad faktura och betala den via betalningslänken till din bank.
  • När du betalar en faktura i OmaElisa registreras betalningen genast i dina kunduppgifter.
  • Du kan betala via följande banker: Andelsbanken, Danske Bank, Nordea, Aktia, Tapiola, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Banken.
  • När du betalar via OmaElisa kan du inte välja förfallodag för fakturan, utan betalningen debiteras kontot vid betalningsögonblicket.
  • Utförligare anvisningar om användning av fakturatjänsten i OmaElisa finns uppe.

E-faktura

E-fakturor skickas direkt till din internetbank och du kan själv välja på vilket av följande tre sätt du vill betala dem:

  1. Du ska alltid bekräfta betalningen separat (med kod, precis som vid betalningar som du själv matar in).
  2. Betalningen debiteras ditt konto automatiskt (kan jämföras med direktdebitering som har slopats).
  3. Betalningen debiteras ditt konto automatiskt upp till en viss gräns i euro som du har angett (du får kontrollera fakturan före betalning om beloppet överskrider gränsen).

Du kan aktivera e-faktura i din internetbank. Utförligare anvisningar finns i vår e-fakturaguide.

Om du vill avstå från e-fakturering, bör du först avsluta tjänsten i din egen nätbank. Efter förändringen är leveransmetoden för fakturan pappersfaktura. I OmaElisa kan du kostnadsfritt ändra sättet på hur fakturan ska levereras.

Tips! Även om du väljer e-faktura som faktureringssätt finns fakturorna också alltid i OmaElisa!

 

E-postfaktura med textmeddelande

  • E-postfakturorna skickas till den e-postadress du har uppgett.
  • Med fakturan skickas en PDF-bilaga som motsvarar en pappersfaktura.
  • Som tilläggstjänst till e-postfaktura kan du välja gratis sms-påminnelse. Då får du ett meddelande om fakturan när den kommit till din e-postlåda.

Obs! Vissa e-postprogram kan kategorisera e-postbilagor som skräppost. Om du inte får din e-postfaktura trots att du har valt det leveranssättet ska du kontrollera skräppostmappen i ditt e-postprogram. För att undvika att din e-postfaktura hamnar i skräppostmappen ska du lägga till adressen @kirjeet.elisa.fi på listan över säkra avsändare.

Betala e-postfaktura

  • Du kan även betala fakturan på normalt sätt genom att mata in betalningsuppgifterna i din internetbank eller i en betalautomat på banken.
  • Fakturan har en virtuell streckkod som du enkelt betalar fakturan med i internetbanken.
  • Du kan mata in den virtuella streckkoden i internetbanken i streckkodsfältet när du betalar fakturan.
  • När du använder den virtuella streckkoden behöver du inte mata in betalningsuppgifterna manuellt på betalningsblanketten.
  • Fakturan finns även till påseende och kan betalas i OmaElisa.

Pappersfaktura

Pappersfaktura är en traditionell faktura som skickas per post.

  • Pappersfakturor kostar 3,90 euro per skickad faktura.
  • Betalningspåminnelser skickas alltid i pappersbrev.

Du kan betala fakturan i din internetbank, på bankkontoret eller i OmaElisa.

  • När du betalar fakturan ska du kontrollera att du matar in uppgifterna korrekt.
  • Du ska vara särskilt noggrann med kontonumret och referensnumret!

Direktbetalning

Du kan välja direktbetalning av dina fakturor genom att ingå ett direktbetalningsavtal på din bank. Avtalet kan också ingås i de flesta internetbanker. Som specificeringsuppgift används den senaste fakturans referensnummer.

  • Vid direktbetalning skickas fakturan direkt till banken.
  • Fakturabeloppet debiteras kontot automatiskt på förfallodagen.
  • Fakturauppgifterna skickas som pappersfaktura i god tid före förfallodagen, avgiften för pappersfakturor är 3,90 euro/styck.
  • Ett avgiftsfritt alternativ till direktbetalning är e-faktura med automatisk betalning. Utförligare information finns i vår e-fakturaguide.

Ändring av fakturornas leveranssätt avgiftsfritt i OmaElisa

  1. Logga in i OmaElisa. För att logga in behöver du ett Elisa-användarnamn. Om du inte har något användarnamn och lösenord kan du skapa dem på inloggningssidan.
  2. Klicka i menyn till vänster på Fakturor.
  3. Klicka upptill på Fakturornas leveranssätt.
  4. Välj önskat leveranssätt och klicka på Spara.

​Har du planerat byta din e-fakturering till annan leveransmetod? Läs mer här.

För ändringar som görs via vår kundtjänst tar vi ut en serviceavgift enligt vår prislista.

Guide för e-faktura

E-fakturan är ett modernt sätt att ta emot räkningar direkt till din egen nätbank. I den här guiden hittar du ett kompakt infopaket om hur du använder dig av e-faktura. Du kan betala din e-faktura när som helst och var som helst, eftersom de finns i din nätbank.

Fördelarna med e-faktura

  • Räkningarna kommer direkt till din nätbank utan att du själv behöver knappa in betalningsuppgifterna - såsom mottagarens kontonummer och referensnummer - för hand, och tryckfel uppstår således inte.
  • För att betala räkningen trycker du bara på ett par knappar.
  • Du kan välja det betalningssätt som är mest lämpligt för dig av de alternativ som din bank erbjuder (till exempel att godkänna varje räkning separat, att få en påminnelse för varje räkning som kommer, eller att de betalas automatiskt från ditt konto på förfallodagen).
  • Räkningarna arkiveras automatiskt i din nätbank och finns alltid på samma ställe om du senare vill gå tillbaka för att kontrollera någonting. En e-faktura innehåller också alltid en elektronisk kopia av den faktiska räkningen.
  • E-fakturan har inga överflödiga leveransavgifter.
  • Genom att ta i bruk e-fakturan slipper du bära pappersräkningar till återvinning, och även miljön tackar för din gärning.
  • E-fakturan är ett säkert sätt att fakturera – Genom att välja e-fakturan undviker du till exempel att falla offer för e-postbedrägerier.

Att ta e-faktura i bruk

Du kan ta i bruk e-fakturan i din egen nätbank genom att göra ett e-faktureringsavtal med varje fakturerare som du vill ta emot e-fakturor av. Många banker erbjuder e-faktureringsavtal automatiskt då du betalar din räkning. Följ i sådana fall nätbankens instruktioner. Om det inte kommer något meddelande om detta kan du göra e-faktureringsavtalet skilt enligt följande:

  1. Efter att du har loggat in i din nätbank, sök efter punkten ”E-faktura”, ”E-faktureringsavtal” eller ”Gör e-faktureringsavtal” i menyn, och klicka på den.
  2. Sök efter faktureraren enligt namn. Du hittar Elisas fakturor under namnet ELISA OYJ.
  3. Fyll i de betalningsuppgifter som nätbanken ber om (räkningens identifikationsuppgifter är referensnumret i räkningar från Elisa) och godkänn avtalet.
  4. Efter detta får du i fortsättningen alla räkningar från den fakturerare som du valt direkt till din nätbank.

Om du har flera kundnummer hos Elisa bör du komma ihåg att göra separata e-faktureringsavtal för varje kundrelation, om du tänkt ta emot alla Elisas räkningar som e-fakturor i fortsättningen. Olika kundnummer har olika referensnummer, så kom ihåg att använda referensnumret för den räkning som du gör ett e-faktureringsavtal för.

Närmare instruktioner om hur du tar i bruk e-faktura hittar du på din egen banks webbsida. 

Jag har gjort ett e-faktureringsavtal med Elisa, men mina fakturor skickas ändå inte som e-fakturor?

Kontrollera i din nätbank att e-faktureringsavtalet som du gjort finns bland dina e-faktureringsavtal. Om avtalet finns där det ska, klicka på avtalet för att öppna det och kontrollera att det rätta referensnumret är angivet som avtalets identifikationsuppgifter.

Obs! Referensnumret måste vara exakt det referensnummer som din förra räkning hade. Kontrollera detta vid behov. Om referensnumret har ett enda felaktigt nummer, riktar sig inte ditt e-faktureringsavtal till rätt räkning, och därför får du inte räkningen som e-faktura.

Många nätbanker kontrollerar referensnumret i samband med bekräftelsen av betalningen, men den automatiska kontrollen känner inte igen alla tryckfel. Av denna orsak är det möjligt att e-faktureringsavtalet har gått igenom, även om det gjorts med fel referensnummer.

Kom också ihåg att e-fakturan är knuten till Elisas kundnummer. Varje kundnummer hos Elisa har ett eget referensnummer. Med andra ord måste du göra lika många e-faktureringsavtal som du har kundnummer/referensnummer hos Elisa, för att få alla Elisas räkningar som e-fakturor.

Gör en betalningsplan och betala din faktura senare

Ifall du inte kan betala din faktura på förfallodagen, kan du ansöka om längre betalningstid.

Bra att veta om en betalningsplan

 

5€

10€*

* Pris via kundservicen

Längre betalningstid via OmaElisa

Klicka här

 

  • Med hjälp av en betalningsplan kan du anhålla om upp till 60 betalningsdagar från den ursprungliga förfallodagen.
  • Anhållan om längre betalningstid gäller alltid per kundnummer. Bekräftelse på betalningsplanen skickas till dig enligt faktureringsmetoden per email eller hem per post.
  • Avgiften för betalningsplanen debiteras enligt prislistan.
  • Om du betalar en faktura mindre än 10 dagar efter det ursprungliga förfallodatumet krävs ingen betalningsplan.

Mer detaljerade instruktioner för att göra en betalningsplan i OmaElisa

  1. Logga in till OmaElisa
  2. Klicka på Fakturor i menyn till vänster.
  3. Klicka på Mera betalningstid.
  4. Välj kalenderdatum och önskat betalningsdatum och klicka på Bekräfta.
  5. Bekräftelse på betalningsplanen skickas till dig enligt faktureringsmetoden per email eller hem per post.

Ändringar på betalningsplanen kan endast göras via kundtjänsten.

Vad händer ifall fakturan inte betalas?

Ifall fakturan förblir obetald och du inte har gjort en betalningsplan, skickar vi inom två veckor en betalningspåminnelse som pappersfaktura. För betalningspåminnelsen debiteras avgift enligt prislistan och till avgiften tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen. Den förfallna fakturan bör omedelbart betalas. Observera att påminnelseavgiften och dröjsmålsräntan debiteras i samband med följande periods faktura.

Enligt allmänna avtalsvillkor kan tjänsten också tillfälligt stängas på grund av obetald faktura. Ifall fakturans betalning ytterligare försenas, kan den obetalda fakturan förflyttas till inkassobyrån.

Inkassobyrån debiterar vanligen tilläggskostnader. Ifall betalningen ytterligare försenas, kan serviceavtalet sägas upp eller annulleras.

Användarvillkor för betalningsplan-tjänsten

Dessa tjänstespecifika villkor gäller för betalningsplan-tjänsten i OmaElisa.

  1. Tjänsten möjliggör för kunden att göra en betalningsplan i OmaElisa, enligt dessa villkor. Betalningsplanen är bindande och träder i kraft när kunden i OmaElisa bekräftar ändringen av fakturans betalningstid. För betalningsplanens period debiteras normal dröjsmålsränta på fakturan och för betalningsplanen uppbärs avgift enligt prislistan.
  2. Faktureraren har rätt att acceptera eller avslå kundens betalningsplan enligt eget övervägande. Förlängd betalningstid kan beviljas upp till 31 dagar från den ursprungliga betalningsdagen.
  3. Fakturan bör betalas senast på den avtalade betalningsdagen. Om betalningen försummas, återställs fakturans ursprungliga betalningsdatum och kundrelationens tjänster kan stängas, samt andra åtgärder tas i enlighet med allmänna tjänstevillkor.
  4. Elisa förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor, begränsa användningen av tjänsten eller säga upp tjänsten.

Varför är fakturas slutsumma annorlunda än normalt?

Om slutsumman på din räkning inte är den summa som du har vant dig vid är orsaken förmodligen en av de orsaker som vi har samlat på denna sida. Kontakta oss om du inte hittar ditt svar från våra exempel och vi ser tillsammans igenom ditt ärende att allting är i skick!

Fick du ett nytt abonnemangs första faktura?

  • Kostnaderna för ditt abonnemang debiteras dagsspecifikt, så att den första fakturan på ditt nya abonnemang innehåller en del av den första månaden samt hela den nästa fulla månaden.
  • Efter den första fakturan debiteras månadsavgifterna normalt en gång i månaden.
  • I fakturans specificeringar klargörs alltid de exakta datumen som debiteras på fakturan. Du kan se över betalningsspecifikationen i PDF-format på OmaElisa under fliken Fakturor

Har ditt abonnemang nyligen uppdaterats? Exempelvis har abonnemangets typ eller hastigheten bytts?

  • Då du beställer förändringar till ditt abonnemang (exempelvis byte av abonnemangstyp eller hastighet) avslutas faktureringen av ditt gamla abonnemang på den dagen som förändringen går i kraft.
  • Faktureringen av ditt nya abonnemang börjar dagen efter den dag som förändringen sker.
  • Om du redan har debiterats för den pågående månaden på tidpunkten för förändringen enligt din gamla abonnemangstyp kan du hitta från din nästa räkning en kompensation.
  • I fakturans specificeringar klargörs alltid de exakta datumen som debiteras på fakturan. Du kan se över betalningsspecifikationen i PDF-format i OmaElisa under fliken Fakturor.

Finns det debiteringar på din faktura från teletjänstnummer eller -meddelanden, eller uppköp på nättjänster?

Att ringa till olika teletjänst- eller företagsnummer, deltagande i omröstningar eller insamlingar per telefon, eller exempelvis att beställa olika tjänster via applikationer eller via textmeddelande kan ibland samla ihop kostnader på telefonräkningen på ett förvånansvärt sätt. Samtalen eller textmeddelanden till nummer med specialavgifter ingår inte i paketabonnemangens tal- eller meddelandepaket. För abonnemang som faktureras enligt minutanvändning tilläggs kostnaderna naturligt på kostnaderna för andra samtal och textmeddelanden.

Avgiftsbelagda nummer är, till exempel, 0700- och 0600- servicenummer, 010- eller 020- företagsnummer, och nummerupplysning 118 eller 020202.

Har du använt din telefon utomlands?

Att använda telefonen utomland är nästan uteslutande dyrare än i hemlandet, eftersom kostnaderna för användingen av nätkoppling, samtal och meddelandet debiteras enligt Roaming-prissättningen.

Mer information om prissättningen utomlands hittar du här (på finska).

Har betalningen av din faktura försenats, syns en avgift för en betalningsuppmaning på din faktura?

Ifall betalningen av fakturan blir försenad och vi hinner skicka en betalningsuppmaning till dig, tilläggs en avgift för betalningsuppmaningen på din nästa faktura.

  • Betalningsuppmaningsavgiften krävs inte på betalningsuppmaningsfakturan utan först på den nästa normala fakturan.
  • Du kan kontrollera dina öppna och betalda fakturor i OmaElisa. Under Betalda fakturor -fliken ser du både fakturans betalningsdatum samt den ursprungliga förfallodagen. Ifall skillnaden mellan datumen är 14 dagar eller mera, debiteras du en betalningsuppmaningsavgift.
  • Ifall din räkning syns som betald, behöver du inte uppmärksamma betalningsuppmaningsavgifter. Betalningsuppmaningsavgiften krävs ändå med din nästa faktura, eftersom din betalning kommit in sent till oss.

Fick du en faktura på ett abonnemang som du sagt upp?

  • Avsägningstiderna på våra abonnemang är definierade i avtalsvillkoren, och användningen av abonnemanget och dess fakturering avslutas tidigast avsägningstiden gått ut.
  • Abonnemangens månadsavgifter debiteras ofta i förhand och avgifter som betalas enligt användning efteråt.
  • Följaktligen debiteras du då du säger upp ditt abonnemang ännu eventuella avgifter, som du får enligt din användning på din sista räkning, som oftast kommer till dig först efter att abonnemanget sagts upp.

Exempel: Du säger upp ditt abonnemang 16.9. Avsägningstiden är 14 dygn, så ditt abonnemang sägs upp 30.9. I början av september har du fått en räkning i vilken månadsavgifterna till slutet av september har debiterats. I oktober får du ännu en räkning i vilken de avgifter som inte ingåtts i månadsavgiften debiteras, såsom samtalsavgifter enligt bruk eller samtal som inte ingåtts i paketabonnemangen från september.

Har användningen av ditt konto varit litet, får du inte en räkning varje månad?

  • Våra fakturor har en minimifaktureringsgräns på 5 euro.
  • Ifall avgifterna under abonnemangets faktureringsperiod (abonnemangsbruket och månadsavgifter) blir under denna gräns skickar vi inte en faktura.
  • Då minimifaktureringsgränsen på 8 euro inte blir fylls flyttas avgifterna alltid framåt till den nästa månadens normala faktura.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!