Guide för e-faktura - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Guide för e-faktura

E-fakturan är ett modern sätt att ta emot räkningar direkt till din egen nätbank. I den här guiden hittar du ett kompakt infopaket om hur du använder dig av e-faktura.

Du kan betala din e-faktura när som helst och var som helst, eftersom de finns i din nätbank.

 

Fördelarna med e-faktura

  • Räkningarna kommer direkt till din nätbank utan att du själv behöver knappa in betalningsuppgifterna - såsom mottagarens kontonummer och referensnummer - för hand, och tryckfel uppstår således inte.

  • För att betala räkningen trycker du bara på ett par knappar.

  • Du kan välja det betalningssätt som är mest lämpligt för dig av de alternativ som din bank erbjuder (till exempel att godkänna varje räkning separat, att få en påminnelse för varje räkning som kommer, eller att de betalas automatiskt från ditt konto på förfallodagen).

  • Räkningarna arkiveras automatiskt i din nätbank och finns alltid på samma ställe om du senare vill gå tillbaka för att kontrollera någonting. En e-faktura innehåller också alltid en elektronisk kopia av den faktiska räkningen.

  • E-fakturan har inga överflödiga leveransavgifter.

  • Genom att ta i bruk e-fakturan slipper du bära pappersräkningar till återvinning, och även miljön tackar för din gärning.

  • E-fakturan är ett säkert sätt att fakturera – Genom att välja e-fakturan undviker du till exempel att falla offer för e-postbedrägerier.

Att ta e-faktura i bruk

Du kan ta i bruk e-fakturan i din egen nätbank genom att göra ett e-faktureringsavtal med varje fakturerare som du vill ta emot e-fakturor av. Många banker erbjuder e-faktureringsavtal automatiskt då du betalar din räkning. Följ i sådana fall nätbankens instruktioner. Om det inte kommer något meddelande om detta kan du göra e-faktureringsavtalet skilt enligt följande:

  1. Efter att du har loggat in i din nätbank, sök efter punkten ”E-faktura”, ”E-faktureringsavtal” eller ”Gör e-faktureringsavtal” i menyn, och klicka på den.
  2. Sök efter faktureraren enligt namn. Du hittar Elisas fakturor under namnet ELISA OYJ.
  3. Fyll i de betalningsuppgifter som nätbanken ber om (räkningens identifikationsuppgifter är referensnumret i räkningar från Elisa) och godkänn avtalet.
  4. Efter detta får du i fortsättningen alla räkningar från den fakturerare som du valt direkt till din nätbank.

Om du har flera kundnummer hos Elisa bör du komma ihåg att göra separata e-faktureringsavtal för varje kundrelation, om du tänkt ta emot alla Elisas räkningar som e-fakturor i fortsättningen. Olika kundnummer har olika referensnummer, så kom ihåg att använda referensnumret för den räkning som du gör ett e-faktureringsavtal för.

Närmare instruktioner om hur du tar i bruk e-faktura hittar du på din egen banks webbsida. 

Jag har gjort ett e-faktureringsavtal med Elisa, men mina fakturor skickas ändå inte som e-fakturor?

Kontrollera i din nätbank att e-faktureringsavtalet som du gjort finns bland dina e-faktureringsavtal. Om avtalet finns där det ska, klicka på avtalet för att öppna det och kontrollera att det rätta referensnumret är angivet som avtalets identifikationsuppgifter.

Obs! Referensnumret måste vara exakt det referensnummer som din förra räkning hade. Kontrollera detta vid behov. Om referensnumret har ett enda felaktigt nummer, riktar sig inte ditt e-faktureringsavtal till rätt räkning, och därför får du inte räkningen som e-faktura.

Många nätbanker kontrollerar referensnumret i samband med bekräftelsen av betalningen, men den automatiska kontrollen känner inte igen alla tryckfel. Av denna orsak är det möjligt att e-faktureringsavtalet har gått igenom, även om det gjorts med fel referensnummer.

Kom också ihåg att e-fakturan är knuten till Elisas kundnummer. Varje kundnummer hos Elisa har ett eget referensnummer. Med andra ord måste du göra lika många e-faktureringsavtal som du har kundnummer/referensnummer hos Elisa, för att få alla Elisas räkningar som e-fakturor.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!