Varför är min faktura större än normalt? - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Varför är min faktura större än normalt?

Om slutsumman på din räkning inte är den summa som du har vant dig vid är orsaken förmodligen en av de orsaker som vi har samlat på denna sida. Kontakta oss om du inte hittar ditt svar från våra exempel och vi ser tillsammans igenom ditt ärende att allting är i skick!

Du kan alltid hitta din betalningsspecifikation från OmaElisa - oberoende leveranssättet på din räkning! I specifikationen ser du närmare information om varje debitering som finns på din räkning, samt det exakta datumet för händelsen.

Fick du ett nytt abonnemangs första faktura?

  • Kostnaderna för ditt abonnemang debiteras dagsspecifikt, så att den första fakturan på ditt nya abonnemang innehåller en del av den första månaden samt hela den nästa fulla månaden.
  • Efter den första fakturan debiteras månadsavgifterna normalt en gång i månaden.
  • I fakturans specificeringar klargörs alltid de exakta datumen som debiteras på fakturan. Du kan se över betalningsspecifikationen i PDF-format på OmaElisa under fliken Fakturor

Har ditt abonnemang nyligen uppdaterats? Exempelvis har abonnemangets typ eller hastigheten bytts?

  • Då du beställer förändringar till ditt abonnemang (exempelvis byte av abonnemangstyp eller hastighet) avslutas faktureringen av ditt gamla abonnemang på den dagen som förändringen går i kraft.
  • Faktureringen av ditt nya abonnemang börjar dagen efter den dag som förändringen sker.
  • Om du redan har debiterats för den pågående månaden på tidpunkten för förändringen enligt din gamla abonnemangstyp kan du hitta från din nästa räkning en kompensation.
  • I fakturans specificeringar klargörs alltid de exakta datumen som debiteras på fakturan. Du kan se över betalningsspecifikationen i PDF-format i OmaElisa under fliken Fakturor.

Finns det debiteringar på din faktura från teletjänstnummer eller -meddelanden, eller uppköp på nättjänster?

Att ringa till olika teletjänst- eller företagsnummer, deltagande i omröstningar eller insamlingar per telefon, eller exempelvis att beställa olika tjänster via applikationer eller via textmeddelande kan ibland samla ihop kostnader på telefonräkningen på ett förvånansvärt sätt. Samtalen eller textmeddelanden till nummer med specialavgifter ingår inte i paketabonnemangens tal- eller meddelandepaket. För abonnemang som faktureras enligt minutanvändning tilläggs kostnaderna naturligt på kostnaderna för andra samtal och textmeddelanden.

Avgiftsbelagda nummer är, till exempel, 0700- och 0600- servicenummer, 010- eller 020- företagsnummer, och nummerupplysning 118 eller 020202.

Har du använt din telefon utomlands?

Att använda telefonen utomland är nästan uteslutande dyrare än i hemlandet, eftersom kostnaderna för användingen av nätkoppling, samtal och meddelandet debiteras enligt Roaming-prissättningen.

Mer information om prissättningen utomlands hittar du här (på finska).

Har betalningen av din faktura försenad, syns en avgift för en betalningsuppmaning på din faktura?

Ifall betalningen av fakturan blir försenad och vi hinner skicka en betalningsuppmaning till dig, tilläggs en avgift för betalningsuppmaningen på din nästa faktura.

  • Betalningsuppmaningsavgiften krävs inte på betalningsuppmaningsfakturan utan först på den nästa normala fakturan.
  • Du kan kontrollera dina öppna och betalda fakturor i OmaElisa. Under Betalda fakturor -fliken ser du både fakturans betalningsdatum samt den ursprungliga förfallodagen. Ifall skillnaden mellan datumen är 14 dagar eller mera, debiteras du en betalningsuppmaningsavgift.
  • Ifall din räkning syns som betald, behöver du inte uppmärksamma betalningsuppmaningsavgifter. Betalningsuppmaningsavgiften krävs ändå med din nästa faktura, eftersom din betalning kommit in sent till oss.

Fick du en faktura på ett abonnemang som du sagt upp?

  • Avsägningstiderna på våra abonnemang är definierade i avtalsvillkoren, och användningen av abonnemanget och dess fakturering avslutas tidigast avsägningstiden gått ut.
  • Abonnemangens månadsavgifter debiteras ofta i förhand och avgifter som betalas enligt användning efteråt.
  • Följaktligen debiteras du då du säger upp ditt abonnemang ännu eventuella avgifter, som du får enligt din användning på din sista räkning, som oftast kommer till dig först efter att abonnemanget sagts upp.

Exempel: Du säger upp ditt abonnemang 16.9. Avsägningstiden är 14 dygn, så ditt abonnemang sägs upp 30.9. I början av september har du fått en räkning i vilken månadsavgifterna till slutet av september har debiterats. I oktober får du ännu en räkning i vilken de avgifter som inte ingåtts i månadsavgiften debiteras, såsom samtalsavgifter enligt bruk eller samtal som inte ingåtts i paketabonnemangen från september.

 

Har användningen av ditt konto varit litet, får du inte en räkning varje månad?

  • Våra fakturor har en minimifaktureringsgräns på 8 euro.
  • Ifall avgifterna under abonnemangets faktureringsperiod (abonnemangsbruket och månadsavgifter) blir under denna gräns skickar vi inte en faktura.
  • Då minimifaktureringsgränsen på 8 euro inte blir fylls flyttas avgifterna alltid framåt till den nästa månadens normala faktura.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!