Tältä sivulta löydät ohjeet palvelun käyttöönottoon, verkon laajentamiseen, vianmääritykseen ja usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tältä sivulta löydät ohjeet palvelun käyttöönottoon, verkon laajentamiseen, vianmääritykseen ja usein kysyttyihin kysymyksiin.
Elisa Wifi -palvelu on saanut uuden nimen: Elisa Kotiverkko. Muutos ei vaikuta voimassa oleviin Elisa Wifi -sopimuksiin.
Tämä ohje koskee ensimmäisen Elisa Kotiverkko -laitteen asennusta. Ohje sopii yksittäisen tai monipakkauksesta otetun ensimmäisen laitteen asennukseen.
1. Kytke virtajohto
2. Kytke verkkokaapeli
3. Yhdistä laitteesi wifi-verkkoon
4. Avaa hallintasivu
5. Kirjaudu hallintasivulle
6. Määritä verkko
7. Päivitä verkon salaus
8. Viimeistele asennus
Tämän ohjeen avulla lisäät Elisa Kotiverkko -laajentimia ja parannat wifi-verkon toimivuutta. Ohje sopii tilanteeseen, kun tilassa on jo asennettu yksi tai useampi Elisa Kotiverkko -laite, johon seuraava verkkolaajennin yhdistetään.
1. Aseta uusi laite ja kytke virta
2. Valmistele pariliitos
3. Käynnistä pariliitos
4. Pariliitos on valmis
5. Siirrä laajennin lopulliseen paikkaan
6. Uuden verkkolaajentimen asennus on valmis
Elisa Kotiverkko -palveluun sisältyvällä Huawei K562 -laitteella on oletuksena vanhempi WiFi-verkon salaus (WPA/WPA2-PSK), joka sopii kaikille laitteille. Jotkut laitteet esim. Apple Mac voivat ilmoittaa heikosta suojauksesta, kun yhdistät laitteen WiFi-verkkoon. Ilmoitus ei vaikuta WiFi:n toimivuuteen. Asetuksia muuttamalla saat suojauksen muutettua uudempaan ja vahvempaan WPA2-PSK -salaukseen.
WiFi-verkon nimen (SSID-Nimi) ja salasanan näet laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Halutessasi voit vaihtaa WiFi-verkon nimen (SSID) ja salasanan kirjautumalla laitteen hallintasivulle osoitteessa https://192.168.100.1, valitse muutoksen jälkeen Seuraava ja lopuksi muodosta WiFi-yhteys uudelleen.
Yleistä Langattoman verkon (WLAN/WiFi) käytöstä >
WiFi-verkon suojauksen/salauksen muuttaminen

23.9.2025 alkaen uuteen Elisa Kotiverkko -palveluun sisältyy Älykäs Wifi -ominaisuus. Älykkään Wifin avulla voimme käynnistää tai ehdottaa korjaustoimenpiteitä, joilla kotiverkon toiminta paranee.
Automaattinen reagointi - Älykäs Wifi valitsee automaattisesti parhaan langattoman verkon taajuuden ja kanavan.
Paras yhteys - Sisäverkon toimivuusongelmissa Älykäs Wifi tietää syyn. Älykäs Wifi havaitsee häiriöt, kuormittavat laitteet ja huonon reitittimen sijainnin. Älykäs Wifi tekee tarvittavat korjaukset, ja tulevaisuudessa palvelu ilmoittaa tarvittavista toimenpiteistä
Vaivattomuus - Sisäverkon ongelmat ratkeavat usein jo ennen kuin huomaatkaan
Tietoturvallinen - Älykäs Wifi mittaa teknisiä tietoja yhteyden laadusta reitittimen välitystietojen kautta. Näitä ovat:
Elisa ei näe selaushistoriaa, verkkosivujen osoitteita, sovellusten käyttöä tai sitä, kuka verkkoon yhdistettyjä laitteita käyttää.
Lue lisää Älykäs Wifi -ohjesivuilta
Jos et halua Älykäs Wifi -ominaisuutta käyttöösi, ole yhteydessä ole yhteydessä Elisan asiakaspalveluun.
Merkkivalot
| Tila | Kuvaus |
| Valkoinen: palaa tasaisesti | Internet-yhteys on käytettävissä |
| Punainen: palaa tasaisesti | Internet-yhteys ei ole käytettävissä |
| Punainen: vilkkuu hitaasti (kerran sekunnissa) | Päätelaite on havainnut laitteen, joka voidaan liittää pariksi. |
| Punainen: vilkkuu nopeasti (kaksi kertaa sekunnissa) | Päätelaite muodostaa WPS-pariliitosta |
Laitteen ominaisuudet
| Liitännät | 3 x LAN Ethernet portteja (1000Mbit/s) |
| Paras mahdollinen nopeus | Ilmoitetut nopeudet ovat ilmoitettujen teknologioiden maksiminopeudet, käytännössä nopeudet vaihtelevat liittymänopeuden, käytettyjen laitteiden ja ulkoisten tekijöiden vuoksi. Verkon nopeuksien normaalit vaihteluvälit > |
| WLAN | IEEE 802.11 ax (2.4GHz&5GHz) 2×2 MIMO (2.4GHz&5GHz) Antennit: 2.4GHz Wi-Fi 6: 2dBi 5GHz Wi-Fi 6: 4dBi |
Tietokone tai tabletti ilmoittaa heikosta suojauksesta (WPA)
Huawei WA8021 -laitteella on oletuksena vanhempi WiFi-verkon salaus (WPA/WPA2-PSK), joka sopii kaikille laitteille. Jotkut laitteet esim. Apple Mac voivat ilmoittaa heikosta suojauksesta, kun yhdistät laitteen WiFi -verkkoon. Ilmoitus ei vaikuta WiFin toimivuuteen, mutta asetuksia muuttamalla saat suojauksen muutettua vahvempaan WPA2-PSK salaukseen.
Miten toimin vikatilanteissa?
Vikatilanteessa voit soittaa Elisa Kotiverkko -palvelun tukinumeroon 010 190 268 (mpm/pvm; ma-pe 8-20, la 9-17), jossa Elisan Omaguru auttaa ja kartoittaa mahdollisen ongelman. Jos havaitaan, että laite on viallinen, toimitamme sinulle pikaisesti uuden.
Laite toimii puutteellisesti, miten palautan tehdasasetukset?
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille. Laitteen Reset-painike löytyy laitteen takaa (pieni kolo). Paina laitteen reset-painiketta neulalla yli 5 sekunnin ajan. Kun laitteen merkkivalo sammuu, vapauta painike. Kun laite on käynnistynyt uudelleen ja punainen merkkivalo syttyy, tehdasasetukset palautuvat laitteeseen.
Jos laitteet eivät lähde toimimaan, soita Elisa Kotiverkko -palvelun tukinumeroon 010 190 268 (mpm/pvm; ma-pe 8-20, la 9-17). Toimitamme sinulle korvaavat laitteet maksutta mahdollisimman pian.
Tarvitsenko muita laitteita mesh-laitteiden lisäksi?
Kuitu/Ethernet-yhteydessä et tarvitse muita laitteita, kunhan vain varmistat, että ensimmäinen mesh-laite toimii myös reitittimenä ja palomuurina. Useamman mesh-laitteen sisältävässä kokonaisuudessa muut mesh-laitteet toimivat ns. satelliitteina ja yhdistyvät ensimmäiseen laitteeseen langattomasti. Yhdessä nämä laitteet muodostavat laajan ja saumattoman langattoman verkon. 4G/5G-, ADSL/VDSL- ja kaapeliyhteyksissä tarvitaan lisäksi tekniikasta riippuen mobiilireititin tai modeemi.
Useimmista laitteista löytyy myös lan-portti, jolloin voit yhdistää esimerkiksi Elisa Viihteen tai pöytätietokoneen verkkokaapelilla.
Miten tukiasemat pitäisi sijoitella?
Tukiasemissa on tehokkaat antennit, joten laitteiden väli voi olla suurikin. Sijoitteluun vaikuttaa toki myös asunnon rakennusmateriaalit, sillä signaali läpäisee esimerkiksi betonia huonommin kuin puuta. Esimerkiksi kaksikerroksisessa talossa kerrokseen, jossa käyttöä on enemmän, sijoitetaan kaksi yksikköä ja toiseen kerrokseen yksi.
Sijoittelussa tulee ottaa huomioon se, että jokainen yksi tarvitsee sähköä toimiakseen, joten sijoituspaikan tulee olla sähköpistorasian lähellä.
Tarvitseeko jokainen tukiasema oman verkkokaapelin?
Ainoastaan ensimmäinen yksikkö, joka toimii reitittimenä, tarvitsee toimiakseen verkkokaapelin. Tämä yksikkö on yhteydessä muihin yksiköihin langattomasti.
Toimiiko nämä mesh-laitteet langattomasti modeemin/reitittimen kanssa ilman Ethernettiä?
Useamman mesh-laitteen sisältävässä kokonaisuudessa yksi laitteista täytyy kytkeä modeemiin tai reitittimeen verkkokaapelilla. Muut mesh-laitteet toimivat ns. satelliitteina ja yhdistyvät ensimmäiseen laitteeseen langattomasti.
Kuinka pitkälle WiFi kantaa?
WiFi-verkon kuuluvuus (kuinka pitkälle signaali yltää modeemista/reitittimestä tietokoneelle) riippuu mm. talon rakenteista, huonekaluista, kotijakamosta ym. esteistä. Esim. paksu kivi- tai tiiliseinä saattaa estää signaalin siirtymisen huoneiden välillä.
Langattoman verkon kuuluvuus on sisätiloissa noin 30-50 metriä, mutta edellä mainitut seikat saattavat lyhentää matkaa huomattavasti. Ulkotiloissa kuuluvuus saattaa olla jopa 300 metriä, mikäli maasto on tasainen, eikä matkalla ole esteitä.
Tämän vuoksi langaton reititin/modeemi kannattaa sijoittaa huoneistossa mahdollisimman esteettömälle paikalle signaalin kulkua ajatellen.
Mitä hyötyjä saan vaihtamalla uuteen modeemiin (jos minulla ei ole Ethernet/Kuitua kotona)?
Iäkkäämpien modeemien tekniikka on vanhentunutta ja päivittämällä laajakaistamodeemi uudempaan malliin paranee myös Elisa Wifi-palvelun käyttökokemus. Tämä voi näkyä muun muassa yhteyden pätkimisen vähenemisenä.
Vanhemmat modeemit eivät välttämättä ole yhteensopivia uusimpien laajakaistaverkon tekniikoiden kanssa, joten yhteensopivuusongelmia saattaa esiintyä vanhempien modeemien kanssa.
Nykyaikana kotitalouksissa on yhä enemmän kodin sisäverkkoon kytkettäviä laitteita. Iäkkäämmät modeemit eivät välttämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla, jos käytettäviä laitteita on useampia. Uudemmat modeemit pystyvät käsittelemään paremmin jatkuvasti kasvavia datamääriä.
Uudempien modeemien langaton verkko on tehokkaampi kuin vanhempien modeemien. Langattoman verkon (WiFi) suorituskyky ja yhteensopivuus ovat tärkeässä roolissa nykyisin, kun useampia laitteita kytketään langattomasti verkkoon.
Ei hätää, vaikka nettiyhteys tai osoite muuttuisikin. Elisa Kotiverkko -palvelu toimii kaikkien operaattoreiden nettiliittymillä sekä uudessa osoitteessa.
Jos palveluun kuuluvaa laitemäärää on tarve päivittää uuteen kotiin sopivaksi, voit tehdä sen ottamalla yhteyttä Elisa Kotiverkko -palvelun tukinumeroon 010 190 268 (mpm/pvm; ma-pe 8-20, la 9-17).
Aiempien laiteversioiden ohjeet: