Moni pohtii, mistä kysyä neuvoa digiasioissa, kun Elisan myymälässä ei voi käydä koronaviruksen takia. Kokosimme listan yleisimmistä myymälöissämme esitetyistä kysymyksistä ja apua puhelinongelmiin. Toivomme, että listasta on apua sinulle tai läheisellesi poikkeusaikana.
1. Puhelimeni pimeni, mitä teen?
Puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa suurimpaan osaan tilapäisistä häiriöistä. Puhelin sammuu painamalla virtapainiketta noin 5–7 sekunnin ajan. Odota sammutuksen jälkeen hetki ja avaa puhelin painamalla samaa painiketta uudelleen pari sekuntia. Puhelimen avautuessa laite kysyy yleensä PIN-koodia. Lisäohjeita tarvittaessa PIN-koodista löydät täältä.
Jos uudelleenkäynnistys ei auta, varmista myös, ettei akku ole tyhjä. Kokeile ladata laitetta hetki.
2. Mistä saan PUK-koodin?
Jos PIN-koodi syötetään kolme kertaa väärin, tarvitset PUK-koodia puhelimen avaamiseen. PUK-koodi löytyy veloituksetta liittymän omistajan OmaElisa-verkkopalvelusta. PUK-koodi luovutetaan vain liittymän omistajalle.
• PUK-koodin kysely OmaElisasta: kirjaudu sisään osoitteessa verkkoasiointi.elisa.fi ja siirry oikean liittymän välilehdelle. Koodi näkyy avautuvalla sivulla.
• PUK-koodin kysely Elisan asiakaspalvelusta: 010 190 240 (mpm/pvm.) PUK-koodin kyselystä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. Katso hinnasto: elisa.fi/palveluhinnasto.
3. Netti ei toimi, mitä teen?
Suurin osa vikatilanteista ratkeaa laitteen eli modeemin uudelleenkäynnistyksellä. Ota laitteesta virtajohto irti noin 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laite takaisin päälle. Odota yhteyden muodostumista rauhassa muutama minuutti.
Mikäli käytät nettiyhteyttä langattomasti, eikä uudelleenkäynnistys auta, kokeile mahdollisuuksien mukaan yhdistää modeemi verkkopiuhalla tietokoneesi tai muun laitteesi välille. Lisäohjeita langattoman verkon häiriöihin.
Jos pääset nettiin toisella laitteella, voit koettaa ratkaista häiriön myös Elisan verkkoapurilla elisa.fi/verkkoapuri.
4. Miksi laskuni loppusumma on erilainen kuin aiemmin?
Laskun etusivun yhteenvedosta näet veloitetut tuotteet ja palvelut. Voit tarkastella summan muodostumista tarkemmin seuraavien sivujen laskuerittelyistä, ja verrata tietoja esimerkiksi edelliseen laskuusi. Laskusi ja niiden tarkat erittelyt löydät aina myös OmaElisasta osoitteesta verkkoasiointi.elisa.fi.
Katso lisätietoa laskun loppusummaan vaikuttavista tekijöistä.
5. Sain Elisalta viestin. Pitääkö minun tehdä jotain?
Lue ensin viesti huolella läpi. Useimmat viestit eivät vaadi reagointia. Elisa saattaa lähettää asiakkailleen esimerkiksi tiedotteita tai kampanjaetuja tekstiviestillä tai sähköpostilla. Mikäli viestissä pyydetään olemaan yhteydessä tai sen sisältö epäilyttää, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme: 010 190 240 (mpm/pvm).
Lue lisää yleisimmistä huijausviesteistä ja niiltä suojautumisesta.
6. Sain englanninkielisen puhelun oudosta numerosta, voinko estää nämä soitot?
Puhelimeen voi tulla joskus epäilyttäviä tai häiritseviä puheluita samasta numerosta. Osalla laitteista puhelut tietystä numerosta voidaan estää seuraavasti:
• Suurin osa puhelinmalleista, mm. Samsung ja OnePlus (Android):
1) Avaa saapuneiden puheluiden lista ja klikkaa numeroa
2) Valitse “Muut” ja seuraavaksi “Estä numero”
• Applen iPhone-puhelimet (iOS):
1) Avaa sovelluksista “Puhelin”
2) Klikkaa alapalkista “Äskeiset”
3) Vieritä näyttö estettävän numeron kohdalle ja napauta infokuvaketta “i”
4) Vieritä näyttö alas ja valitse “Estä tämä soittaja”
Saat tarvittaessa apua Omaguru-asiantuntijoiltamme, puh. 0600 900 500 (3 €/puhelu + 3 €/min + mpm/pvm, ma–pe 8–20, la 9–17).
7. Miten voin estää puhelut esimerkiksi palvelunumeroihin?
Liittymän puheluiden estoja voit muokata veloituksetta OmaElisa-verkkopalvelussa: kirjaudu sisään osoitteessa omaelisa.fi ja siirry oikean liittymän välilehdelle. Estojen muokkaus onnistuu Käytön estot -valikossa.
Vaihtoehtoisesti voit muokata estoja Elisan asiakaspalvelussa: 010 190 240 (mpm/pvm). Estojen lieventämisestä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. Katso hinnat.
8. Minulla on ongelmia jonkin puhelimeni toiminnon kanssa, mistä saan apua?
Jos kohtaat ongelmia jonkin yksittäisen toiminnon, kuten esimerkiksi sähköpostiasetusten tai langattomaan verkkoon yhdistämisen kanssa, löydät kuvalliset ohjeet yleisimpiin puhelinmalleihin täältä.
Saat tarvittaessa apua myös Elisan Omaguru-asiantuntijoilta, puh. 0600 900 500 (3 €/puhelu + 3 €/min + mpm/pvm, ma-pe 8–20, la 9–17).
9. Mitä liittymää tai puhelinta suosittelette?
Ota yhteyttä maksuttomaan myyntipalveluumme, puh. 0800 93 93 93 (ma–pe klo 8–20 ja la klo 9–16.30). Autamme mielellämme löytämään tarpeisiisi sopivat tuotteet ja palvelut.
10. Miten hoidan Elisan asioitani kätevimmin, ja otan tarvittaessa Elisaan yhteyttä?
Kätevimmin voit hoitaa liittymä- ja laskuasiasi OmaElisa-verkkopalvelussa osoitteessa verkkoasiointi.elisa.fi kellonajasta riippumatta. OmaElisasta löydät myös chat-asiakaspalvelumme.
Vaihtoehtoisesti Elisan asiakaspalvelu palvelee numerossa 010 190 240 (mpm/pvm, ma-pe klo 8–18, häiriöilmoitukset ja PUK-koodikyselyt 24 h). Häiriötilanteissa soitathan laitteiden viereltä.
Kaikki tavat ottaa meihin yhteyttä löydät täältä.
Lue myös:
Mitä hyötyä seniorille on älypuhelimesta?
Senioreiden digikoulu: Kaikki ilo irti puhelimista ja tableteista