Omaguru antaa vinkit sähköpostin ongelmatilanteisiin.
Sähköpostin voi määrittää sovelluksiin joko IMAP-tilinä tai POP-tilinä.
IMAP-tili näyttää postit suoraan palvelimelta eikä tuo niitä käytetylle laitteelle. POP-tili lataa Saapuneet-kansion sisällön käytetyn laitteen sovelluksen muistiin.
Tästä syystä kannattaa käyttää IMAP-tiliä aina, kun sähköpostia käytetään useammalta laitteelta.
Mikäli käytät työpaikan tai oppilaitoksen sähköpostia, sinulla on todennäköisesti Exchange-sähköposti.
Exchange-sähköpostia varten tarvitset mahdollisesti asetukset työpaikaltasi tai koulultasi.
Kun käytät sähköpostia, sitä ei ladata tai tallenneta laitteeseesi, vaan tiedot ovat koko ajan Exchange-palvelimella. Tämän ansiosta voit lukea sähköpostejasi myös silloin, kun laitteesi ei ole yhteydessä internetiin.
Mikäli pystyt vastaanottamaan sähköposteja, mutta et voi lähettää niitä, vika on lähtevän postin palvelinasetuksissa. Aina kannattaa kokeilla lähettämistä suoraan selaimella webmailin kautta, jotta voi rajata vian asetuksiin.
Asetukset tukisivuilta
Tarvittavat asetukset sähköposteihin löytyvät palveluntarjoajien tukisivuilta. Suurempien toimijoiden kuten Googlen ja Microsoftin sähköpostit pystyt määrittämään laitteisiin ja sovelluksiin valitsemalla tiliä luodessasi Googlen (Gmail) tai Microsoftin (Hotmail, Live, Outlook).
Tämän jälkeen tarvitset vain sähköpostiosoitteesi ja salasanasi. Asetukset tulevat automaattisesti.
Esimerkiksi Elisan sähköpostin määrittämiseksi sähköpostisovellukseen tarvitset oikeat palvelinasetukset, jotka löydät Elisan tukisivuilta.
Mikäli tarvitset apua sähköpostin kanssa, suosittelen kääntymään asiantuntijan puoleen.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Ilkka Tossavainen
Tutustu Elisan Omaguruun