Toimiiko puhelimesi hitaasti, onko sovelluksissa häiriöitä vai käyttäytyykö puhelin muulla tavoin erikoisesti? Omaguru neuvoo, kuinka ongelma ratkeaa.
Ongelmatilanteita tulee vastaan aika-ajoin kaikille puhelimen käyttäjille. Nykyisiä älypuhelimia voi verrata pitkälti tietokoneisiin. Laiteet voivat oireilla eri tavoin: puhelin jumittaa, tiedonsiirto hidastuu, verkko katoaa tai laite toimii muuten omituisesti. Kyseiset ongelmat voivat johtua esimerkiksi siitä, että taustalla saattaa pyöriä useita sovelluksia, jotka kuormittavat laitteen käyttömuistia.
Näissä tapauksissa kannattaa ensimmäisenä sammuttaa puhelin ja käynnistää se uudelleen. Säännöllinen uudelleenkäynnistys ehkäisee monia toimivuuteen liittyviä ongelmia. Toimenpide tyhjentää puhelimesi käyttömuistin ja saattaa auttaa käyttöongelmissa. Jos ongelma on laitteen internetselaimessa, kannattaa selaimen välimuisti tyhjentää.
Jos uudelleenkäynnistys ei poista ongelmaa, voi ongelma liittyä esimerkiksi tietyn sovelluksen käyttöön. Seuraava toimenpide on kyseisen sovelluksen poistaminen ja uudelleenasennus. Samalla on hyvä varmistaa, että laitteen päivitykset ovat ajan tasalla.
Jos ongelma jatkuu edelleen, kannattaa kokeilla laitteen palauttamista alkuperäisasetuksille. Tämän jälkeen puhelimen asetukset täytyy itse asettaa takaisin. Ennen tehdasasetusten palauttamista on hyvä tarkistaa, että kaikki tärkeät tiedot (puhelinnumerot, kuvat yms.) on varmuuskopioitu.
Mikäli nämä toimenpiteet eivät korjaa ongelmaa, Omaguru suosittelee asiantuntijan puoleen kääntymistä.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Marko Härkönen.
Tutustu Elisan Omaguruun
Lue lisää Omaguru-asiantuntijoiden vastauksia
Eikö laitteesi löydä wlan-verkkoa? Omaguru neuvoo