Yhteydet toimimaan – olethan kokeillut jo nämä?

Tässä on muistilista, mitä sinun kannattaa kotona kokeilla ennen perusteellisempia toimenpiteitä. Jos vika on jatkuvaa ja olet kokeillut jo kaikkea, etene suoraan kohtaan seitsemän.
 

1. Odota hetki

Häiriö on usein tilapäinen ja yhteys palaa yleensä itsestään muutaman tunnin kuluessa. Varmista, ettei hitaus johdu yksittäisestä sivustosta. Ja lisäksi: ettei toimimattomuus johdu maksamattomista laskuista.

OmaElisa

2. Sammuta laite ja paina takaisin päälle (buuttaus)

Jos vika on jumiutuneessa modeemissasi, katkaise virrat ja paina puolen minuutin kuluttua takaisin päälle. Yhteyden palautuminen kestää muutaman minuutin.

3. Alkuasetuksiin palauttaminen (resetointi)

Useimmissa modeemeissa on pieni kynänkärjellä painettava kolo tai erillinen reset-painike, josta laite palautuu oletusasetuksiinsa.

4. Vaihda paikkaa

Modeemisi voi nykyisessä paikassaan esim. saada häiriöitä muista laitteista, jolloin sen siirtäminen häiriöttömään paikkaan voi auttaa.

5. Yhteytesi nopeus

Jos verkkoa käyttäviä laitteita on paljon ja käyttäjiä useampia, kannattaa uhrata ajatus myös yhteysnopeudelle. Etenkin, jos nopeutta on käytössäsi alle 50 Mbit/s.

Yhteytesi nopeuden voit mitata täällä:
Nopeustesti

Ja täältä saat lisää nopeutta:
Päivitä liittymäsi

6. Tilapäiset häiriöt alueella tai yhteydessä

Jos ongelmat vain jatkuvat, suosittelemme seuraavaksi Verkkoapuria. Se antaa tietoa, jos paikkakunnallasi on jo tunnistettuja katkoksia ja antaa vinkkejä. Se myös muodostaa yhteyden laitteellesi ja katsoo, missä kohdin yhteys jumittaa.

Siirry Verkkoapuriin

7. Etene tällä sivustolla

Jos edelliset keinot eivät riitä, siirrymme seuraavaksi selvitykseen. Käydään läpi asuntosi peruspiirteet ja olisiko oikea aika siirtyä toimivampaan tekniikkaan. 

Uudet mesh-laitteet voivat ratkaista ongelmasi niin, ettet joudu yhteyksiäsi enää miettimään. Jos et usko laitteiden käyttöönoton sujuvan itseltäsi ihan tanssin tavoin, voit myös valita, että asiantuntijamme tulee paikan päälle ja asentaa laitteet paikoilleen.

Siirry selvitykseen

 


Miksi wifi ei toimi? Mitkä asiat vaikuttavat sisäverkon laatuun?

Vanha laite

Suurin syy toimimattomuuteen on vanha laite, jonka tekniikka ei keskustele sujuvasti laitteidesi kanssa – tai laite, joka lähtökohtaisesti ei ole kovin tehokas.

Huono sijoittelu

Laitteiden sijoittelu on keskeistä. Yksi modeemi jättää helposti katvealueita. Mitä suurempi, pitkänomaisempi tai monikerroksisempi koti, sitä haasteellisempaa on ulottaa signaali talon jokaiseen kolkkaan – ja sitä enemmän lisäyksiköitä tarvitaan.

Rakennusmateriaalit

Myös rakennusmateriaalit vaikuttavat signaaliin. Erityisen haasteellisia ovat metalli ja paksu betoni.

Mikään ei toimi?

Olethan tutustunut Elisan Verkkoapuriin? Suosittelemme, että kokeilet Verkkoapuria ja annat sen selvittää, missä vika on.

Kokeile verkkoapuria

Nopeat ratkaisut ongelmaasi

Tee kysely ja katso, millainen laitepaketti sopii tarpeisiisi.
Tai tilaa Elisan asennuspalvelu – ratkaisemme ongelmasi.


ALOITA SELVITYS TILAA ASIANTUNTIJAN KOTIKÄYNTI