Elisa Yepzon - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Yepzon

Elisa Yepzon on henkilökohtainen uuden sukupolven turvatuote. Elisa Yepzonin ja älypuhelimen avulla apua tarvitseva henkilö voidaan paikantaa silmänräpäyksessä. Elisa Yepzon -palvelupaketin voit tilata osoitteesta elisa.fi/yepzon. Tältä sivulta löydät ohjeita laitteen käyttöön.

Käyttöönotto älypuhelimen tai tabletin kautta

  1. Lataa Yepzonin akku ennen ensimmäistä käyttökertaa. Lataus täyteen varaukseen kestää noin kaksi tuntia. Tällä varmistetaan laitteen optimaalinen suorituskyky ja akun käyttöikä paranee. SIM-kortti on valmiina laitteessa, eikä sitä saa irrotettua laitteesta.
  2. Asenna Yepzon-sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi (iOS: Yepzon tai Android: Yepzon) sovelluskaupasta.
  3. Käynnistä sovellus ja valitse Lisää Yepzon. Valitse sovelluksesta Yepzon Freedom.
  4. Lue QR-koodi, joka löytyy Yepzonin pakkauksesta.
  5. Lisää Yepzonille haluamasi nimi ja valitse haluamasi kuva (vapaaehtoinen).
  6. Valitse Asetukset-valikosta Luo palautuslinkki laitteen resetointia varten. Tällöin laitteen saa tarvittaessa uudelleenasennettua, mikäli puhelin katoaa tai sovellus poistetaan.
  7. Yepzon Freedom on nyt liitetty älypuhelimeesi tai tablettiisi.

Käyttäjien lisääminen Yepzon-sovelluksen kautta

QR-koodilla voidaan tehdä Yepzonin yhdistäminen vain kerran, jonka jälkeen useampien käyttäjien yhdistäminen tapahtuu sovelluksen kautta.

  1. Valitse Asetukset
  2. Valitse Hallitse käyttöoikeuksia.
  3. Valitse Lisää käyttäjä. Tarjotut jakotavat vaihtelevat riippuen käyttöjärjestelmästä. Jakoviestin linkki on voimassa 24 tuntia.

Yepzon-sovelluksen asetuksista voit hallita seuraavia toimintoja

  • Aseta yhteydenottoväli (vain virransäästötilassa) = Laitteen paikannus tapahtuu asetetuin väliajoin
  • Hallitse käyttöoikeuksia = Jaa ja hallitse käyttöoikeuksia, jotta useammat käyttäjät voivat paikantaa ja hallita Yepzonia. Huomaa, että kaikki käyttäjät ovat samanarvoisia
  • Käytä SOS-hälytyksen ääntä = Tehdessään SOS-hälytyksen, itse laite hälyttää
  • Muokkaa ilmoituksia = Valitse mistä Yepzonin toiminnasta haluat saada ilmoituksen
  • Sammuta Yepzon = Sammuttaa laitteen ja päälle kytkeminen vaatii Yepzonin kytkemisen laturiin
  • Luo palautuslinkki = Luo linkki laitteen resetointia varten. Huom. On erittäin suositeltavaa luoda laitteen käyttöönoton yhteydessä resetointilinkki sähköpostiin. Tällöin laitteen saa tarvittaessa uudelleenasennettua, mikäli puhelin katoaa tai sovellus poistetaan.

Elisa Yepzon -pikaopas
 

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Elisa Yepzon ja kenelle se on tarkoitettu?

Yepzon Freedom on henkilökohtainen hälytin GPS-paikannuksella, joka on tarkoitettu kaikille kouluikäisistä ylöspäin, joilla on tarve tehdä hälytys tarvittaessa. Yepson Freedom -laitetta voidaan käyttää paikantamiseen, ja lisäksi laitteesta voidaan antaa hälytys sovellukseen SOS-nappia painamalla, jolloin sovellus kertoo hälytyksen antaneen laitteen sijainnin. Freedom-laite sisältää erilaisia toimintatiloja, joita voidaan vaihtaa käyttötarkoituksesta riippuen. Kiinnittämällä Yepzonin mihin tahansa, voi kohdetta seurata älypuhelimeen asennettavan sovelluksen kautta.

Yepzoneissa on sisäänrakennettu SIM, GSM-modeemi ja GPS-vastaanotin.

Miten Yepzon toimii?

Käyttäjä hallitsee Yepzon-paikanninta Yepzon-sovelluksella (Android ja iOS), josta käyttäjä näkee missä päin laite sijaitsee ja voi paikantaa laitteen tarkasti.

Virransäästötilassa käyttäjä voi itse määritellä sovelluksen Asetukset-kohdasta, kuinka usein Yepzon ottaa yhteyttä palvelimelle, eli millaisella viiveellä tarkan paikannuksen voi käynnistää. Mitä lyhyempi yhteydenottoväli (min. 1 min.), sitä nopeammin tarkan paikkatiedon saa. Yhteydenottovälin asetukset vaikuttavat myös laitteen akunkestoon; mitä pidempi yhteydenottoväli, sitä pitempi akunkesto. 

Miten sijaintitieto selvitetään ja kauanko paikannustietoa saa?

Virransäästötilassa sovellus näyttää oletuksena GSM-verkon tukiasemiin perustuvan sijaintitiedon. Sen tarkkuus on paikasta riippuen sadoista metreistä muutamiin kilometreihin. Taajamissa tarkkuus on yleensä parempi kuin haja-asutusalueella tai maaseudulla.

Tarkka sijaintitieto pyydetään klikkaamalla Yepzon-sovelluksessa Paikanna tarkasti -kuvaketta. Kun Yepzon seuraavan kerran ottaa yhteyttä, se saa tiedon pyydetystä paikannuksesta ja käynnistää GPS-paikannuksen. Tarkan sijaintitiedon saamiseen kuluva aika riippuu käyttäjän määrittelemästä yhteydenottovälistä.

Vaikka Yepzonin GPS-vastaanotin on hyvin herkkä, GPS-sijaintia ei aina saada esimerkiksi sisätiloissa tai parkkihalleissa. Sisätilapaikannuksessa auttaa Yepzon Freedomin WiFi-paikannusteknologia.

Yepzon lähettää yhden paikannuspyynnön perusteella sijaintiaan 10 sekunnin välein 3 minuutin ajan. Paikannuspyynnön voi uusia niin monesti kuin on tarve.

Yepzon ei ole tarkoitettu kohteiden pitkäaikaiseen jatkuvaan seurantaan. 

Mikä on Yepzonin antaman sijaintitiedon tarkkuus?

Paikantimen sijainnin selvittämiseksi Yepzon® käyttää kolmea eri paikannustapaa:

  • Matkapuhelintukiasemien sijaintiin perustuva paikannus
  • GPS -sateliittipaikannus
  • WiFi -sisätilapaikannus

Yepzon valitsee itsenäisesti parhaan paikannustavan tilanteen mukaan. GPS-paikannuksen tarkkuus on parhaimmillaan 3-4 metriä. Huomaa, että GPS-paikannus vaatii toimiakseen yhteyden vähintään kolmeen satelliittiin. Esimerkiksi rakennusten sisällä GPS-signaali on yleensä liian heikko tai sitä ei ole lainkaan. Tällöin näytetään seuraava käytettävissä oleva epätarkempi sijainti, joka perustuu GSM-tukiasemiin. Kaupungissa tämän sijainnin tarkkuus vaihtelee muutaman sadan metrin ja muutaman kilometrin välillä. Maaseudulla, jossa tukiasemia on harvemmassa, tukiasemasijainnin tarkkuus voi olla jopa kymmenen kilometriä tai enemmän.

Yepzon Freedom sisältää Wi-Fi -sisäpaikannuksen, jolloin sisätiloissa on mahdollista saada tarkempi sijaintitieto jopa huoneen tarkkuudella. Wi-Fi -paikannus käyttää viittä voimakkainta tunnistettavaa verkkoa arvioidakseen laitteen sijainnin. Yepzon Freedom tunnistaa lähellä olevat Wi-Fi -signaalit automaattisesti eikä paikannustiedon saamiseksi vaadita kirjautumista näihin verkkoihin. 

Miten Yepzon Freedomin SOS-hälytys toimii?

Kolme kertaa nopeasti peräkkäin laitteen SOS-nappia painamalla Freedom lähettää hälytyksen sovellukseen, jolloin kaikki kyseistä laitetta seuraavat henkilöt saavat ilmoituksen hälytyksestä. Samalla laite paikannetaan automaattisesti, ja paikannus kestää 5 minuuttia tai kun SOS-hälytys kuitataan applikaatiosta. Valinnaisena voidaan asettaa puhelimelle ja laitteelle omat hälytysäänet, jolloin sovellus antaa 30 sekuntia kestävän SOS-hälytysäänen, sekä laite antaa sen oman hälytysäänen. SOS-hälytys toimii kaikissa tiloissa samalla tavalla.

Miten käyttöoikeudet jaetaan ja miten lisään käyttäjiä?

Yepzon-sovelluksen asetuksista löytyy kohta "Hallitse käyttöoikeuksia", josta käyttöoikeuksia voi jakaa. Sen jälkeen toimi ruudulle tulevien ohjeiden mukaan. Jakotavat vaihtelevat riippuen käyttöjärjestelmästä. 

QR-koodilla voidaan tehdä Yepzonin yhdistäminen vain kerran, jonka jälkeen useampien käyttäjien yhdistäminen tapahtuu sovelluksen kautta:

  1. Valitse Asetukset.
  2. Valitse Hallitse käyttöoikeuksia.
  3. Valitse Lisää käyttäjä. Tarjotut jakotavat vaihtelevat riippuen käyttöjärjestelmästä. Suosittelemme jakotavaksi sähköpostia, koska se toimii parhaiten eri käyttöjärjestelmien välillä.

Jakolinkki on voimassa 24 tuntia. Jakolinkki lakkaa toimimasta, jos sen lähettäjän käyttöoikeudet poistuvat.

Puhelimeni on kadonnut, miten resetoin Yepzonin?

Turvallisuussyistä Yepzonin hallinta kannattaa olla jaettu ensimmäisen käyttäjän lisäksi vähintään yhdelle muulle käyttäjälle. Näin toinen käyttäjä voi jakaa paikantimen käyttöoikeuden ensimmäisen käyttäjän uudelle puhelimelle.

On erittäin suositeltavaa luoda laitteen käyttöönoton yhteydessä resetointilinkki sähköpostiin sovelluksen Asetukset -kohdasta, josta laitteen saa tarvittaessa uudelleenasennettua, mikäli puhelin katoaa tai sovellus poistetaan. Resetointilinkki on sähköpostiviesti, jossa olevalla linkillä kyseinen Yepzon palautetaan alkutilaan, ja se on jälleen paritettavissa uuteen puhelimeen.

Palautuslinkki toimii niin kauan kuin linkin tilanneella käyttäjällä on kyseessä olevan Yepzonin käyttöoikeudet. Jos linkin tilanneen käyttäjän käyttöoikeudet poistetaan, myös hänen resetointilinkkinsä lakkaa toimimasta.

Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä löydät osoitteesta yepzon.com/fi/ukk.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Meiltä saat apua laitteen käyttöönottoon.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!