Från och med 15.6. kan du använda mer data i EU- och EES-länderna - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Från och med 15.6. kan du använda mer data i EU- och EES-länderna

Den EU- och EES-datamängd som ingår i månadsavgiften för ditt abonnemang stiger 15.6.2020. Ändringen gäller både mobilabonnemang och abonnemang för mobilt bredband. Ändringen sker automatiskt och kräver inga åtgärder från din sida. I månadsavgiften ingår även i fortsättningen obegränsad dataanvändning i Finland.

Information om ändringen

Från och med 15.6.2020 stiger den datamängd i EU- och EES-länder  som ingår i ditt abonnemang. Abonnemangets övriga funktioner och månadsavgift förblir oförändrade och ändringen kräver inga åtgärder från din sida.

Vilken datamängd i EU- och EES-länder som ingår i månadsavgiften för ditt abonnemang ser du i sms:et som skickas till ifrågavarande abonnemang under maj-juni. När ändringen träder i kraft 15.6.2020 ser du datamängden även i OmaElisa.

Frågor och svar om användning av abonnemanget i och utanför Europa

Vilka länder ingår i EU och EES?

I EU och EES ingår följande länder: Belgien, Bulgarien, Cypern (Grekland), Danmark, Estland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Norge, Nederländerna, Portugal (inkl. Madeira och Azorerna), Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inkl. Kanarieöarna), Storbritannien och Nordirland, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike samt Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte och Reunion.

Priserna i EU- och EES-länder gäller tills vidare även Storbritannien och Gibraltar. Eventuella ändringar meddelas på förhand på vår web-sidor.

Vilka länder ingår i Norden och Baltikum?

I en del abonnemang ingår även obegränsad dataanvändning i övriga Norden och Baltikum. Uppgifter om ditt abonnemang finns i OmaElisa. I övriga Norden och Baltikum ingår: Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen.

Vad kostar överskridande användning av den datamängd i EU- och EES-länder som ingår i abonnemanget?

Om din dataanvändning i EU- och EES-länder överskrider mängden som ingår i månadsavgiften kostar den överskridande användningen 3,72 €/GB.

Du kan följa din dataanvändning i OmaElisa. Vi skickar ett textmeddelande när gränsen för EU- och EES-datamängden som ingår i månadsavgiften närmar sig.

Vad kostar dataanvändning utanför EU och EES-länderna?

I roaming-prislistan ser du landsspecifika priser för dataanvändning. Öppna roaming-prislistan>> (på finska)

Var kan jag kontrollera abonnemangets dataanvändning?

Du kan enkelt kontrollera abonnemangets dataanvändning i OmaElisa.

  1. Logga in i OmaElisa.
  2. Välj det abonnemang i listan vars dataanvändning du vill kontrollera.
  3. Välj Data och samtalsspecifikation.
  4. Dataanvändning inom EU visas i avsnittet Avgiftsfri volym EU-dataöverföring.
  5. Vi skickar ett textmeddelande när gränsen för EU- och EES-datamängden som ingår i månadsavgiften närmar sig.

När du är på resa skickar vi ett textmeddelande när gränsen för EU- och EES-datamängden som ingår i månadsavgiften närmar sig.

Vad kostar det om jag använder abonnemanget i Sverige eller Estland?

Om obegränsad dataanvändning i Norden och Baltikum ingår i abonnemanget kan du surfa på nätet i Sverige och Estland på samma sätt som i Finland.

Om du inte har obegränsad dataanvändning i Norden och Baltikum ingår ändå en viss mängd dataanvändning i EU- och EES-länder. Du ser den tillgängliga datamängden i EU- och EES-länderna i uppgifterna om ditt abonnemang i OmaElisa.

Vad kostar det om jag använder abonnemanget i Storbritannien?

Priserna i EU- och EES-länder gäller tills vidare även Storbritannien. Eventuella ändringar meddelas på förhand på våra web-sidor.

Hur mycket data ingår utomlands?

Mängden beror på hur mycket du använder internet med mobilen, till exempel när du läser e-post, använder kartappar eller sociala medier. Till exempel videouppspelning förbrukar mer data än att lyssna på musik.

2 GB dataanvändning utomlands motsvarar cirka

  • tre timmar videouppspelning på nätet,
  • 1 000 st. inlästa webbsidor
  • eller 60 000 st. skickade WhatsApp-meddelanden
  • eller 400 st. bilder du laddar upp på nätet

Hur kontrollerar jag att internetanvändningen säkert fungerar utomlands?

För att du ska kunna använda data som ingår i abonnemanget i EU- och EES-länderna får inga spärrar för roaming vara aktiverade för ditt abonnemang. Du kan kontrollera abonnemangets eventuella spärrar för dataöverföring i OmaElisa:

  1. Logga in i OmaElisa.
  2. När du har loggat in väljer du abonnemangets nummer i menyn till vänster.
  3. Klicka på Spärrar och inaktivera eventuella spärrar i avsnittet Redigera. Ändringen uppdateras på några minuter.
  4. Kontrollera även att mobildataroaming är aktiverat i telefoninställningarna.

I många mobilbredbandsabonnemang är användningen utomlands automatiskt spärrad. Spärren kan avlägsnas avgiftsfritt i OmaElisa.

Varför sker ändringen just nu?

Framöver erbjuder vi dig bekymmerslösare dataanvändning i Europa. Så här följer vi EU:s roamingförordning enligt vilken en viss mängd dataanvändning i EU- och EES-länderna ingår i abonnemangets månadsavgift. Den datamängd i EU- och EES-länder som ingår i månadsavgiften bestäms utifrån abonnemangets normala månadsavgift. Därför varierar den tillgängliga datamängden olika abonnemang emellan.

Varför är EU-datamängden inte densamma i alla abonemmang?

Den datamängd i EU- och EES-länder som ingår i månadsavgiften bestäms utifrån abonnemangets normala månadsavgift. Därför varierar den tillgängliga datamängden olika abonnemang emellan.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!