Nu kan du använda mer data i EU- och EES-länderna - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Nu kan du använda mer data i EU- och EES-länderna

Från och med den 1 januari 2021 höjs mängden internetanvändning som ingår i ditt abonnemangs månadsavgift. Ändringen gäller både mobilabonnemang och mobila bredbandsabonnemang. Ändringen är automatisk och kräver inga åtgärder av dig. Månadsavgiften inkluderar fortfarande obegränsad internetanvändning i Finland.

Information om ändringen

Från och med den 1 januari 2021 ökar mängden tillgängliga data eller nätets förbrukningsmängd i EU- och EES-länderna. Abonnemangets månadsavgift och övriga egenskaper förblir oförändrade och ändringen kräver inga åtgärder av dig. Du ser den tillgängliga datamängden för ditt abonnemang i EU- och EES-länderna i OmaElisa.

Frågor och svar om användning av abonnemanget i och utanför Europa

Varför sker ändringen just nu?

Trots den nuvarande covid-19-situationen hoppas vi att vi snart kan resa normalt igen.

I fortsättningen erbjuder vi dig ännu smidigare internetanvändning i Europa. Samtidigt följer vi EU:s roamingförordning, enligt vilken abonnemang ska inkludera en viss mängd internetanvändning i EU- och EES-länderna. Mängden internetanvändning i EU- och EES-länderna som ingår i månadsavgiften bestäms på basis av abonnemangets normala månadsavgift. På grund av detta varierar den tillgängliga datamängden mellan olika abonnemang.

Vilka länder ingår i EU och EES?

I EU och EES ingår följande länder: Belgien, Bulgarien, Cypern (Grekland), Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal (medräknat Azorerna och Madeira), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (medräknat Kanarieöarna), Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanen och Österrike samt Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique och Réunion.

Priser för internetanvändning i länder utanför EU och EES hittar du i vår roamingprislista.

Vilka länder ingår i Norden och Baltikum?

Till vissa abonnemang hör även obegränsad internetanvändning i Norden och Baltikum. Uppgifter om ditt abonnemang finns i OmaElisa. I övriga Norden och Baltikum ingår: Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen.

Hur mycket kostar internetanvändning som överskriver den datamängd som ingår i mitt abonnemang?

Om din dataanvändning i EU- och EES-länder överskrider den mängd som ingår i månadsavgiften kostar överskridande användning 3,72 €/GB.

Vad kostar dataanvändning utanför EU och EES-länderna?

I roaming-prislistan ser du landsspecifika priser för dataanvändning. Öppna roaming-prislistan>> (på finska)

Var kan jag kontrollera abonnemangets dataanvändning?

Du kan enkelt kontrollera abonnemangets dataanvändning i OmaElisa.

  1. Logga in i OmaElisa.
  2. Välj det abonnemang i listan vars dataanvändning du vill kontrollera.
  3. Välj Data och samtalsspecifikation.
  4. Dataanvändning inom EU visas i avsnittet Avgiftsfri volym EU-dataöverföring.
  5. Vi skickar ett textmeddelande när gränsen för EU- och EES-datamängden som ingår i månadsavgiften närmar sig.

Vad kostar det om jag använder abonnemanget i Sverige eller Estland?

Om obegränsad dataanvändning i Norden och Baltikum ingår i abonnemanget kan du surfa på nätet i Sverige och Estland på samma sätt som i Finland.

Vad kostar det om jag använder abonnemanget i Storbritannien?

I Storbritannien kostar internetanvändning 3,72 €/GB.

Hur mycket data ingår utomlands?

Mängden beror på hur mycket du använder internet med mobilen, till exempel när du läser e-post, använder kartappar eller sociala medier. Till exempel videouppspelning förbrukar mer data än att lyssna på musik.

2 GB dataanvändning utomlands motsvarar cirka

  • tre timmar videouppspelning på nätet,
  • 1 000 st. inlästa webbsidor
  • eller 60 000 st. skickade WhatsApp-meddelanden
  • eller 400 st. bilder du laddar upp på nätet

Hur försäkrar jag mig om att jag kan använda internet i EU- och EES-länderna?

För att du ska kunna använda data som ingår i abonnemanget i EU- och EES-länderna får inga spärrar för roaming vara aktiverade för ditt abonnemang. Du kan kontrollera abonnemangets eventuella spärrar för dataöverföring i OmaElisa:

  1. Logga in i OmaElisa.
  2. När du har loggat in väljer du abonnemangets nummer i menyn till vänster.
  3. Klicka på Spärrar och inaktivera eventuella spärrar i avsnittet Redigera. Ändringen uppdateras på några minuter.
  4. Kontrollera även att mobildataroaming är aktiverat i telefoninställningarna.

Varför är inte EU-datamängden densamma för alla abonnemang?

Mängden internetanvändning i EU- och EES-länder som ingår i månadsavgiften bestäms på basis av abonnemangets normala månadsavgift och därför varierar datamängden mellan abonnemang med olika priser.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!