Tips på hur du använder mobilt bredband och en mobil router - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Tips på hur du använder mobilt bredband och en mobil router

På denna sida har vi samlat anvisningar för hur du kan använda och ta i bruk mobilt bredband och en mobil router. På sidan finns också tips på hur den mobila uppkopplingen kan förbättras samt hur en trådlös uppkoppling kan användas.

Tips på hur du använder mobilt bredband

Hastigheter i Elisas mobilnät

Elisa Saunalahti Mobiililaajakaista finns i olika hastighetsklasser, som alltid anges i maxhastighet. Hastigheten beror bl.a. på plats, tillgänglig nätteknik, nätets täckningsområde, terminalens egenskaper och belastning på nätet.

Dataöverföringshastigheten kan påverkas av exempelvis:

  • rusning i internettjänsterna
  • prestanda i den utrustning som används för tjänsterna
  • belastning till följd av antivirus- och brandväggstjänster och andra program
  • användning av en trådlös lokalnätsanslutning (WLAN/WiFi)
  • lokala skuggområden i nätets täckningsområde, till exempel närliggande byggnader eller konstruktioner i det egna huset kan försämra funktionen inomhus

Du kan kontrollera nätet på din adress och tillgänglig teknik på Elisas täckningskarta. Du kan mäta nätets hastighet med ett hastighetstest. 

Variationsbredd för hastigheten på det mobila bredbandet (laddning och sändning) (FI):
Elisan Saunalahti mobilt bredband (FI) 

Mitt mobilbredband fungerar inte

1) Har du en mobilrouter eller en nätsticka?

  • Mobilrouter: Omstarta datorn och mobilroutern genom att dra ut elsladden i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och sätt på apparaterna. Om du använder nätet genom mobilrouterns trådlösa nät (WLAN/WiFi), kontrollera även att det trådlösa nätet fungerar.
  • Nätsticka: Ta loss nätstickan från datorn. Starta om datorn. Sätt in nätstickan i datorn först efter att datorn startat om helt.

2) Vänta i några minuter

3) Fungerar apparaterna?
Om de gör det, bra – problemet löst! Om de fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.

Om du vill ha personlig hjälp, ring till Omaguru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

4) Kontrollera SIM-kortet
Kontrollera att SIM-kortet sitter som det ska i mobilroutern/nätstickan. Ta loss SIM-kortet för en stund och sätt in den igen. Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan apparat. Mer information hittar du här (på finska).

5) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst
Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

På den här sidan finns information om vad du kan göra om du får problem med ditt abonnemang eller våra tjänster, eller när de inte fungerar alls.

Förbättring av det mobila abonnemangets funktion

Vad kan vara orsaken till att uppkopplingen fungerar dåligt?

  • utrustning med gammal teknik
  • terrängformer, t.ex. backar i närheten
  • omgivande byggnader och material inomhus i bostaden/byggnaden, t.ex. fönster med selektivglas
  • plats för mobilnätets basstation eller tillfällig rusning/störning i basstationen
  • ibland även det rådande väderleksförhållandet, såsom snöfall och mängden snö på vintern

Hur kan man förbättra funktionen?

  • Undersök hur mobilnätet fungerar genom att testa om enheten fungerar bättre utomhus eller i ett annat rum eller nära ett fönster inomhus. Mer information får du på enhetens skärm eller av dess indikatorlampor eller av de fält som beskriver signalens styrka i webbgränssnittet – ju fler fält, desto bättre uppkoppling till mobilnätet.
  • Signalens färd till närmaste basstation i mobilnätet kan förhindras på grund av avstånd, kuperad terräng eller närliggande byggnader eller försämras betydligt när den tränger igenom en vägg eller ett fönster. Om mobilnätets signal är svag, kan en extra antenn hjälpa till att få det mobila bredbandet att fungera. Mer information om extra antenner (FI) > 
  • Kontrollera täckningen och om det kommer att ske förbättringar i 4G-nätet på ditt område. På vår karta ser du också 5G-nätets täckning. Se mobilnätets täckning och förbättringar (FI) >
  • Om du har anslutit en dator, pekplatta eller annan enhet till det trådlösa nät som skapas av en mobil bredbandsrouter (WLAN/WiFi), testa om uppkopplingen fungerar bättre när din dator eller den andra enheten placeras intill routern. 
  • Kontrollera om det finns uppdateringar för din enhet. Programuppdateringar ger enheterna de nyaste egenskaperna och förbättrar eventuellt enhetens funktion.

Kommunikationsverkets anvisning om förbättring av det mobila bredbandets funktion finns här.

Tips på hur du använder en mobil router

Ibruktagning av en mobil router

Se till att den mobila routerns batteri är fulladdat eller anslut routern med strömkabel till ett uttag om den inte har något batteri. Tryck ner den mobila routerns strömknapp tills routern startar och indikatorlamporna tänds. Vänta tills den mobila routern hittar mobilnätet. Första gången kan detta ta flera minuter. En mobil router som du köpt av Elisa känner igen Elisas abonnemang automatiskt och frågar inte efter PIN-kod. Om du har köpt routern någon annanstans, är PIN-koden för våra nya abonnemang 0000.

Modellspecifika anvisningar för mobila routrar (FI) > 

Om du installerar det mobila bredbandet på en pekplatta, se pekplattans egen bruksanvisning. Anvisningar för pekplattor finns här (FI).

Upprättande av internetanslutning

Du kan använda nätet trådlöst eller med kabel. Det trådlösa nätet (WLAN/WiFi) används vanligen på pekplattor och bärbara datorer. Du kan ansluta stationära datorer eller äldre enheter utan WLAN-adapter med kabel.

  • Kontrollera namnet på (SSID) och lösenordet till ditt trådlösa lokala nätverk på stickern som finns på den mobila routern.
    Stickern finns på routerns baksida eller undersida. Nätverkets namn anges intill WiFi SSID/WLAN-Name/SSID och lösenordet, det vill säga krypteringsnyckeln, intill WiFi Key/WLAN-Key/PWD.

  • Anslut datorn eller en annan enhet till det trådlösa nätverket.
    I förteckningen över trådlösa nätverk välj namnet på det trådlösa nätverket i den mobila routern och anslut till det. När lösenordet (krypteringsnyckeln*) efterfrågas, ange lösenordet på den mobila routern. Försäkra dig om att du anger stora och små bokstäver rätt.

  • Enheten behöver en APN-adress för att det mobila bredbandet ska fungera i mobilnätet. De flesta enheter söker fram APN-adressen automatiskt och den visas korrekt som förval. APN-adressen för Elisas Saunalahti -abonnemang är internet.
     

Hur ansluter jag min enhet till det trådlösa nätverket för första gången?

  1. Kontrollera namnet på det trådlösa nätverket (SSID*) och lösenordet till nätverket (WLAN/WiFi-krypteringsnyckel/key) på stickern som finns under modemet eller routern och spara uppgifterna.
  2. Sök fram nätverket som motsvarar det trådlösa nätverkets namn i förteckningen över trådlösa förbindelser på din enhet (dator, mobiltelefon eller pekplatta) och välj ”Anslut”. Vi rekommenderar att du använder det trådlösa nätverket på 5 GHz. Du ser det nätverk på 5 GHz som modemet/routern skapar genom att nätverkets namn slutar på 5G.
  3. Sedan ber din enhet om nätverkets lösenord, som är det lösenord (vanligen lösenord, nyckel eller key, framför vilken står förkortningen WEP, WPA eller WPA2**) som nämns på stickern på modemet/routern eller i bruksanvisningen.
  4. När du har angett korrekt lösenord, ansluter din enhet till det trådlösa lokala nätverket.

*) SSID är namnet på det trådlösa nätverket med vilket man hittar nätverket på datorer och mobila enheter.

**)  WEP, WPA, WPA2 är krypteringstekniker för det trådlösa nätverket. Inställningarna är vanligen redan gjorda i enheterna. Om du väljer krypteringssätt, rekommenderas WPA2.

Det trådlösa nätverket är ett sätt att ansluta enheter till Elisas bredbandsnät. Det är inte en del av den bredbandsförbindelse som Elisa levererar, utan hör till kundens eget interna nätverk.

Vad kan jag göra om den trådlösa uppkopplingen fungerar dåligt?

  1. Försäkra dig om att modemet eller routern är rätt placerad i bostaden. Välj en plats för modemet som är central med tanke på de enheter som använder det trådlösa nätverket. Undvik mellanliggande väggar, hinder och enheter som orsakar störningar. 
  2. Modemet bör aldrig placeras under ett bord eller en säng, utan på en så central och öppen plats som möjligt.
  3. Även olika hinder i bostaden kan försämra signalen från det trådlösa nätverket. Bland annat metall och betong hör till de hinder som stör signalen mest.
  4. Dessutom kan till exempel en digitalbox som placerats nära modemet orsaka störningar i det trådlösa nätverket.

De flesta felsituationer löser sig genom att apparaterna (bl a modemer, digiboxar, mobiler osv) startas om. Prova att starta om din apparat. På den här sidan finns information om vad du kan göra om du får problem med ditt abonnemang eller våra tjänster, eller när de inte fungerar alls. 

 

Krånglar det trådlösa nätet? En WLAN-förstärkare förbättrar en svag signal från det trådlösa nätverket. Oftast orsakar en svag signal från det trådlösa nätverket en hackig och långsamt fungerande internetuppkoppling. Om det trådlösa nätverket inte har god täckning i alla rum i ditt hem, finns det en enkel lösning. WLAN-förstärkare (FI) som finns i vår webbutik förstärker nätet ordentligt. En WLAN-förstärkare garanterar att internet fungerar överallt i ditt hem.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Vill du ha personlig hjälp? Ring till OmaGuru!
Vardagar kl. 8-21, lö. 9-17, 2,28 €/min + lna/msa
För att vi snabbt skall kunna hjälpa dig, rekommenderar vi att du laddar ner Etätuki (distanshjälp)-programmet redan innan du ringer:
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!