1) Har du en mobilrouter eller en nätsticka?
- Mobilrouter: Omstarta datorn och mobilroutern genom att dra ut elsladden i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och sätt på apparaterna. Om du använder nätet genom mobilrouterns trådlösa nät (WLAN/WiFi), kontrollera även att det trådlösa nätet fungerar.
- Nätsticka: Ta loss nätstickan från datorn. Starta om datorn. Sätt in nätstickan i datorn först efter att datorn startat om helt.
2) Vänta i några minuter
3) Fungerar apparaterna?
Om de gör det, bra – problemet löst! Om de fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.
Om du vill ha personlig hjälp, ring till Omaguru (vard. kl 8-21, lör 9-17).
4) Kontrollera SIM-kortet
Kontrollera att SIM-kortet sitter som det ska i mobilroutern/nätstickan. Ta loss SIM-kortet för en stund och sätt in den igen. Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan apparat. Mer information hittar du här (på finska).
5) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst
Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.
På den här sidan finns information om vad du kan göra om du får problem med ditt abonnemang eller våra tjänster, eller när de inte fungerar alls.