Tietokoneelle kertyneistä kuvista ja muista tärkeistä tiedostoista kannattaa ottaa varmuuskopiot. Muistitikulle tallentaminen on helppo tapa ottaa tiedot talteen.
Kytke muistitikku kiinni tietokoneen USB-liittimeen. Kannettavissa tietokoneissa sopivia liittimiä löytyy tietokoneen kyljestä ja pöytäkoneessa ainakin keskusyksikön takaa. Tikku menee kiinni vain oikeanlaiseen liittimeen ja oikein päin, joten riskiä väärinkytkemisestä ei ole.
Jos käytät Windows-tietokonetta avaa seuraavaksi resurssienhallinta, esimerkiksi painamalla näppäimistöstä Windows-nappia (lipun kuva) ja E-kirjainta samanaikaisesti. Valitse Oma tietokone, jonka kautta voit varmistaa, että tietokone on tunnistanut muistitikun. Paina mieleesi muistitikun nimi ja asemakirjain. Voit irroittaa tikun koneesta hetkeksi aikaa, jos et ole varma mikä näkyvistä vaihtoehdoista on oikea.
Tiedostojen kopiointiin on useita keinoja, mutta kätevimmin se onnistuu raahaamalla haluttu tiedosto Resurssienhallinnan vasemmasta laidasta löytyvän muistitikun nimen ja asemakirjaimen päälle. Toinen tapa on painaa kopioitavan tiedoston päältä hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valita Lähetä kohteeseen.
Avautuvasta listasta valitse muistitikku. Kansioiden kopiointi onnistuu samalla tavalla. Voit valita useamman tiedoston ja kansion painamalla näppäimistöltä CTRL-painikkeen pohjaan ja klikkaamalla halutut kohteet hiiren vasemmalla painikkeella.
Mac-tietokoneella kopiointi onnistuu raahaamalla tiedostot työpöydällä näkyvän muistitikun kuvakkeen päälle.
Tabletin tai puhelimen kanssa muistitikkua ei käytännössä kannata yrittää käyttää, koska toimivuus on vähintäänkin kyseenalaista. Sen sijaan tiedostot on fiksumpaa siirtää ensin pilvipalvelun avulla tietokoneelle ja sieltä muistitikulle.
Vinkkejä kopiointiin ja muuhun tietokoneen hyötykäyttöön saat asiantuntijalta.
Vastaajana Elisa Omaguru-asiantuntija Jari Puustinen
Lue myös:
Miten pilvitallennus toimii käytännössä?
Miksi kannattaa tallettaa kuvat ja videot pilvipalveluun?