Kysymys: Miksi uudehko Lenovo-läppärini (Windows 8.1 -käyttöjärjestelmällä) hukkaa nettiyhteyden lähes päivittäin? Kone on kiinni verkkopiuhassa. Ruudulle tulee teksti ”rajoitettu verkko”.
Vastaus: Rajoitettu verkkoyhteys viittaa siihen, että modeemin ja tietokoneen välinen yhteys olisi olemassa, mutta modeemilta eteenpäin ei ole yhteyttä verkkoon.
Rajaamatta vikaa on sen aiheuttajaa vaikea todeta. Vian voi aiheuttaa itse operaattorin verkko, modeemi tai tietokone. Todennäköisin syy löytyy modeemista tai yhteyden toiminnasta.
Kokeile ensimmäisenä resetoida modeemi. Reset-painike löytyy yleensä modeemin takaa tai pohjasta.
Lisäksi on myös hyvä kokeilla yhteyttä toisella tietokoneella ja mikäli mahdollista niin toisella modeemilla, sekä langattomasti ja verkkokaapelilla.
Ongelmien jatkuessa, testauksista huolimatta, on vika todennäköisesti itse linjan toiminnassa ja siitä suosittelen tekemään vikailmoituksen operaattorisi asiakaspalveluun.
Jos tarvitset tarkempia ohjeita vianrajaukseen tai muuten neuvoja ongelman selvittämiseen niin suosittelen olemaan yhteydessä asiantuntijaan.
Vastaajana Elisan Omaguru-asiantuntija Kalle Nieminen.