Robottikoulussa opitaan algoritmeja

Elisan robottikoulu opetti lapsille ja aikuisille robotin ohjelmointia ja koodauksen periaatteita.

Teksti: Hanna Kangasniemi Kuvat ja video: Paula Virta

Mikäs sen mukavampaa, kuin saada joku tekemään heti, mitä pyydät. Yksinkertaisimmillaan siitä on kyse Elisan järjestämässä robottikoulussa: osallistujat opettelevat antamaan roboteille selkeitä komentosarjoja eli algoritmeja. Ensimmäinen robottikoulu järjestettiin tammikuun alussa.

Robottikoulun opettaja Osku Kannisto esittelee kuudelle vanhempi-lapsiparille, millaisia koodattavia lelurobotteja on ja miten niille koodataan käskysarjoja, jotta ne tekisivät toivottuja asioita.

Elisan robottikoulu. Kuvassa Osku Kannisto
Robottikoulun opettaja Osku Kannisto esittelee käskysarjoja.

Robottikoulun opetusrobottina toimii Jimu Explorer. Se on legomainen rakennussarja, josta voi koota useita erilaisia hahmoja dinosauruksesta pingviiniin. Seitsemän digitaalista servomoottoria pistää liikettä robottieläimen niveliin ja koodaus ja käskytys tapahtuu mobiililaitteella.

Robottikoululaiset seuraavat silmä tarkkana opetusta. Sitten kaikki lataavat koodausohjelman kännykälle tai tabletille ja ottavat bluetooth-yhteyden harjoitusrobottiinsa. Ei vie kauan, kun lasten ja vanhempien työparit saavat robottidinonsa ottamaan jo ensimmäiset askeleet lattialla. Osaan toiminnoista on valmiit koodit, osa pitää rakentaa itse.

Koodaaminen yhdistää lapset ja vanhemmat

Elisan robottikouluun osallistunut MArkus Siljander tätinsä kanssa
Markus Siljander, 11, tuli robottikouluun tätinsä Jarna Siljanderin kanssa.

Markus Siljanderin, 11, sormet naputtelevat käskyjä vikkelästi puhelimen ruudulla. Markuksen täti Jarna Siljander kertoo, että tekniikasta innostunut poika sai juuri syntymäpäivälahjaksi tietokoneen, jolla päästään myös koodaamaan. Markus kertoo tykkäävänsä myös legoista ja roboteista. Kohta hänen ohjelmoimansa robotti tekeekin lattialla jo monimutkaisia askelkuvioita. Kurssilla Markuksen mielestä hauskinta oli se, kun robottidinon sai huutamaan apinan äänellä.

Elisa Robottikoulu Elisa Kulmassa 7.1.2017, kuvassa Julia ja Niko Salonen
Julia, 12, sai robottinsa tanssimaan. Isä Niko Salonen pitää koodauksen opettamista tärkeänä.

Niko Salonen on tullut robottikouluun tyttärensä Julia Salosen, 12, kanssa.

”On tärkeää, että tyttöjä kannustetaan koodaamaan yhtä lailla kuin poikia. On myös hyvä, että koodaamista opetetaan tavalla, joka motivoi tyttöjä ja poikia yhtä lailla”, Niko Salonen sanoo. Hän kiittelee robottikoulua , sillä robotin ohjelmoiminen valmentaa paitsi koodamiseen myös projektitekemiseen.

Markku ja Santtu Sillanpää, 13, tutkivat robotin rajoja ohjaamalla sitä vaativiin tasapainotehtäviin. Jasper Taive, 8, puolestaan riemuitsee jo mitä kaikkea uutta hän pääsee kohta tekemään joululahjaksi saadulla Jimu Explorerilla, jonka koodaamiseen hän tuli hakemaan lisäoppeja robottikoulusta. Kotona Jimu Explorerista muovautui pingviini, jonka rakentamiseen Jasperin isä Pasi Taivekin osallistui. Yhteinen harrastus lienee löytynyt.

Elisa Robottikoulu Elisa Kulmassa 7.1.2017, kuvassa Jasper ja Pasi Taive
Jasper Taive, 8, aikoo koota joululahjaksi saadusta Jimu Explorerista seuraavaksi dinosauruksen. Isä Pasi Taive osallistuu poikansa harrastukseen yhdessä tekemällä.

Robottikoulun päätteeksi kaikki esittävät robottinsa taidot. Tanssia ja jalkapalloa harrastava Julia Salonen näyttää, miten koodinpätkillä saadaan robottikin tanssimaan sulavasti. Kaikkien muidenkin robotit astuvat lavalle esittämään numeronsa. Varsin vaikuttava kavalkadi.

Robotin koodaaminen opettaa monenlaisia taitoja

Osku Kannisto, joka toimii myös Elisan digikoulujen opettajana, on opettanut koodausta sekä mobiiliohjelmilla että roboteilla. Hänen mukaansa roboteilla koodaaminen antaa laajempaa osaamista kuin pelkkä tabletilla työskentely.

”Pelkästään tämän muutaman tunnin robottikoulu on opettanut lapsille fysiikkaa, matematiikkaa, logiikkaa, motoriikkaa, koreografiaa, tarinankerrontaa, ongelmanratkaisua ja ennen kaikkea projektinhallintaa”, Kannisto sanoo.

Elisa Robottikoulu Elisa Kulmassa 7.1.2017, kuvassa Isabella ja Mikael Stendahl
Isabella ja Mikael Stendahl ohjelmoivat yhdessä robottia. Opettaja Osku Kannisto seuraa vieressä.

”Parasta oli huomata, että kun en antanut valmiita koodausmalleja, jokainen pari teki todella hienoja ja omanlaisiaan esityksiä. Yksikään ei ollut toisen kaltainen ja kaikista kuulsi läpi tekijöiden persoona.”

Lue myös:

Rakenna oma robotti

Tämä robotti tahtoo tutustua

Koodauskurssilla opit koodaamaan helposti