Ratkaise mobiililiittymien häiriötilanteet Verkkoapurilla – siirry Elisa Verkkoapuriin tästä
Katso vinkit mobiililaajakaistan toimivuuden parantamiseen
Huolto ja takuu
Mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta. Elisalta ostetun laitteen takuutodistuksen löydät OmaElisasta.
Siirry OmaElisaan laitteen takuutodistukseen
Katso huolto-ohjeet mobiilireitittimille
Tehdasasetusten palautus
Modeemille kannattaa tehdä tehdasasetusten palautus eli resetointi, jos netti toimii huonosti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan). Tehdasasetusten palauttaminen poistaa kaikki aiemmin tekemäsi asetukset, kuten wifi-verkon nimen ja salasanan muutokset. Alkuperäiset verkon nimen ja salasanan löydät modeemin pohjassa tai takana olevasta tarrasta.
Tehdasasetusten palautus on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos toimivuudessa esiintyy ongelmia.
- Etsi laitteen reset-painike laitteen takaa tai pohjasta
- Palauta tehdasasetukset painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä
- Laite sammuu ja käynnistyy uudelleen automaattisesti, jolloin tehdasasetusten palautus on valmis
WLAN-yhteys pätkii
Yksi syy pätkivään langattomaan yhteyteen voi olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.
WLAN-yhteys hidas
Syy hitaaseen yhteyteen saattaa olla ruuhkautunut 2,4 GHz:n langattoman verkon taajuusalue. Jos päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5 GHz:n taajuutta, kannattaa laite yhdistää sille taajuudelle.
Ohjeet langattoman verkon vikatilanteisiin ja kanavan vaihtoon löydät täältä