Nettitikun yhteysohjelmiston asentaminen ja käyttäminen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Nettitikun yhteysohjelmiston asentaminen ja käyttäminen

Muodostaaksesi nettitikullasi yhteyden internetiin, tulee sinun asentaa tietokoneellesi erillinen yhteysohjelmisto

Apua nettitikun käyttöönottoon ja yhteysohjelmiston asennukseen saat halutessasi Elisa Omagurulta. Klikkaa tästä!

Yhteysohjelmisto voi olla joko Mobiililaajakaista-ohjelmisto (3G-tikuille), Mobiililaajakaista 4.0 -ohjelmisto (4G-tikuille) tai Mobile Partner -ohjelmisto (4G-tikuille).

Tietokoneessa ennestään oleva yhteysohjelmisto on ensin poistettava, jos olet hankkinut uuden nettitikun vanhan tilalle.

Yleisimpien nettitikkujen ohjeet

 

Nettitikun yhteysohjelmiston asentaminen ja käyttäminen -ohjeesta saat apua asentamiseen, käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin.

Ongelmatilanteet

Ratkaise mobiililiittymien häiriötilanteet Verkkoapurilla – klikkaa tästä!

Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttäminen (4G)

Yhdistäminen Mobile Partner -yhteysohjelmistolla

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.

Kun Mobile Partner -yhteysohjelmisto on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Connect (Yhdistä) -painiketta. Kun yhteys on muodostunut muuttuu teksti painikkeessa: Connect > Disconnect (Katkaise).



Yhteys muodostettu Saunalahden liittymällä. Elisan liittymällä Profile name -kohdassa tulee olla valittuna Elisa.

Yhteysasetusten tarkistaminen

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä. Mobile Partner -yhteysohjelman yhteysasetukset tarkistetaan seuraavasti.

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut)-valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla Edit (Muokkaa)-painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name (Profiilinimi): Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - Access number (Palvelunumero): *99#
    - User name (Käytt.nimi): jätetään tyhjäksi.
    - Password (salasana): jätetään tyhjäksi.
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (Aseta olet)-painiketta.

Uuden profiilin voit luoda seuraavasti:

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut) -valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla New (Uusi) -painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name: Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (Staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - User name: jätetään tyhjäksi
    - Password: jätetään tyhjäksi
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (aseta olet) -painiketta.



HUOM! Kuvan asetukset on asetettu Saunalahden 3G -liittymän mukaan.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mikäli yhteyden kanssa ilmenee ongelmia on verkon pakottamista hyvä kokeilla. Ennen verkkoon pakottamista varmista, että yhteys on katkaistu. Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttämä verkko voidaan pakottaa seuraavasti.

Huom.
- Valinnat ja nimet saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.
- Ennen verkkoon pakottamista suosittelemme tarkistamaan Elisan kuuluvuuskartalta verkon kuuluvuuden alueeltanne.

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Network Type (Verkkotyyppi) -alasvetovalikosta voidaan valita käytettävä verkko.

Auto: Yhteysohjelma käyttää vahvinta käytettävissä olevaa verkkoa.
GSM only: (Vain GSM): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
GSM preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 2G-verkkoa jos saatavilla. Jos 2G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa.
WCDMA only: (Vain WCDMA): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa, jos käytössä on 4G-nettitikku ja yhteys on 4G Dual Carrier -verkon alueella.
WCDMA preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa. Jos 3G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
LTE only: (Vain LTE): Yhteysohjelma käyttää vain LTE verkkoa.

HUOM! Voit käyttää LTE-verkkoa vain jos käytössäsi on Saunalahden 4G-liittymä ja olet LTE-peiton alueella.

Band-kohdassa tulee olla All Bands. Painamalla Apply (Käytä) -painiketta saat tallennettua muutokset.

4G Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteyden näkyvyys

Ennen yhdistämistä tarkista, että nettitikku on löytänyt verkon. Voit tarkistaa tämän Mobile Partner -sovelluksen vasemmasta alareunasta (katso kuva), jossa näkyy verkon nimi ja palkit. Nettitikku saattaa hakea verkkoa 1-3 min.

Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteys näkyy Mobile Partnerissa vain jos tukiasema johon yhteys on muodostettu tukee DC-yhteyttä ja dataa liikkuu koneella. Mikäli yhteys on muodostettu ja dataa ei liiku, näkyy yhteytenä WCDMA elisa(Roaming).

Saunalahden liittymä saattaa näkyä tilassa elisa(Roaming), vaikka yhteys on kotiverkossa, ei vierasverkossa. Kaikki laitteet/ohjelmat eivät tätä tunnista ja saattavat antaa Roaming-ilmoituksen (katso kuva).

Manuaalinen verkonvalinta

Mobile Partner -yhteysohjelmistossa voidaan operaattori valita manuaalisesti seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Avaa välilehti Registration Mode (Rekisteröintitila).
  5. Valitsemalla Manual search and register (Etsi ja rekisteröi autom) ja klikkaamalla Refresh (Päivitä) -painiketta hakee ohjelma saatavilla olevat verkot.
  6. Ohjelma etsii hetken saatavilla olevia verkkoja.

Valitse operaattori listalta ja paina Register (Rekisteröi) -painiketta valitaksesi verkon.

PIN-kyselyn poistaminen

Mikäli haluat helpottaa ja nopeuttaa yhdistämistä, niin PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä. Mobile Partner -yhteysohjelmasta voidaan PIN-kysely poistaa käytöstä seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Avaa PIN Operations (PIN-Toiminnot).
  3. Valitse Disable PIN Verification... (Ei PIN-tarkistusta).
  4. Syötä nykyinen PIN-koodi sille varattuun kenttään ja paina OK -painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobiililaajakaista 4.0 -yhteysohjelmiston käyttäminen

Yhdistäminen Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistolla

Kun Mobiililaajakaista-yhteysohjelma on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Yhdistä-painiketta. Kun yhteys on muodostunut, muuttuu Yhdistä-tekstin tilalle Katkaise yhteys.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelman käyttämä verkko voidaan pakottaa 2G-, 3G- tai 4G-verkkoon seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat) ja Verkko.
Valitse avautuvasta valikosta kohta Aseta verkon tila.

Vain 2G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
Vain 3G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa.
3G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
4G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 4G-verkkoa (LTE) mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa (Dual Carrier / HSPA +).
Vain 4G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 4G-verkkoa (LTE).

PIN-kyselyn poistaminen

PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat).
Valitse PIN-koodi
Valitse Salli/Poista PIN-koodi
Syötä PIN-koodi Syötä PIN-koodi -kohtaan.
Paina OK-painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Vanhojen nettitikkujen yhteysohjelmistot

Windows ja Mac OS X

  • Mobile Partner -yhteysohjelmisto on vain Huawein nettitikuille.
  • Jos käytössäsi on muu kuin Huawein nettitikku, poista ongelmatilanteissa vanha yhteysohjelmisto tietokoneeltasi ja asenna se nettitikulta uudelleen.
  • Mobile Partnerin asennus korvaa tikulla olevan vanhan yhteysohjelmiston. 
  • Mobile Partner ei sisällä Saunalahden tai Elisan yhteysprofiilia, vaan se tulee lisätä manuaalisesti.

Windows:
Lataa Mobile Partner -yhteysohjelmisto Huawei-nettitikulle >

  • Huawein nettitikut ovat Windows 8 -yhteensopivia (pl. vanhemmat nettitikkumallit esim. Huawei E160E)

Mac OS X:
Lataa Mobile Partner Mac OS X -yhteysohjelmisto Huawei-nettitikulle > 

Huom. Latauspaketti on pakattu ZIP-tiedosto. Pura ZIP-paketti työpöydälle ja käynnistä asennus. Paketin mukana Huawein oma englanninkielinen asennusohje "Mobile Partner install user guide.doc".

  • Huawei-nettitikut E353, E367, E392, E1820 ja E3276 tukevat Mac OS X -versioita 10.6.x - 10.8.x. Nämä nettitikut eivät tue Mavericks / OS X 10.9.x -käyttöjärjestelmää tai uudempia OS X -versioita.
  • Mac OS X Lion 10.7 -tuki löytyy nettitikuista: ​Huawei E160E, E153, E367, E1820
     

Windows ja Mac OS X: Muut nettitikut

  • ZTE-nettitikut MF668 ja MF668a (Mobiililaajakaista 4.0): Lataa laiteajurit > 

  • Mac OS X Lion 10.7 -tuki löytyy seuraavista nettitikuista: Nokia CS-17 / ZTE MF668, MF668a

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Mobiilireititin on usein nettitikkua vaivattomampi vaihtoehto.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!