Nettitikun yhteysohjelmiston asentaminen ja käyttäminen - Elisa ja Saunalahti Asiakastuki

Nettitikun yhteysohjelmiston asentaminen ja käyttäminen

Käyttääksesi mobiililaajakaistaa tietokoneellasi asenna koneellesi yhteysohjelmisto, jonka kautta saat yhteyden tietokoneeltasi internetiin.

Apua nettitikun käyttöönottoon ja yhteysohjelmiston asennukseen saat halutessasi Elisa Omagurulta. Klikkaa tästä!

Yhteysohjelmisto voi olla joko Mobiililaajakaista-ohjelmisto (3G-tikuille), Mobiililaajakaista 4.0 -ohjelmisto (4G-tikuille) tai Mobile Partner -ohjelmisto (4G-tikuille).

Jos haluat käyttää mobiililaajakaistaa Applen iPadilla, katso Palveluasetukset - Apple iPhone ja iPad (iOS) -ohje.

Tietokoneessa ennestään oleva yhteysohjelmisto on ensin poistettava, jos olet hankkinut uuden nettitikun vanhan tilalle.

Ohjeet yhteysohjelmiston asentamiseen

  1. Laita SIM-kortti nettitikkuun.
  2. Käynnistä tietokone.
  3. Kytke nettitikku tietokoneen USB-porttiin.

  4. Odota kunnes tietokone on tunnistanut nettitikun.Tietokone antaa tästä ilmoituksen.
  5. Jos tietokone ei tunnista nettitikkua, kokeile sitä jossain tietokoneen toisessa USB-portissa.
  6. Nettitikun tunnistumisen jälkeen, avautuu joko Mobiililaajakaista- tai  Mobile Partner -niminen yhteysohjelmisto. Se kumpi ohjelmistosta avautuu käyttöösi, riippuu nettitikun mallista.
  7. Mikäli nettitikku on tunnistautunut, mutta yhteysohjelmisto ei aukea: Avaa Oma tietokone ja etsi Mobiililaajakaista - tai Mobile Partner -niminen asema. Käynnistä sieltä AutoRun.exe.
  8. Asenna se yhteysohjelmisto, joka avautui koneellesi. Valitse oikea asennusohje tietokoneesi perusteella tästä:

    Mobile Partner -yhteysohjelmiston asennus 4G-nettitikuille (kaikki Huawei-nettitikut)
    - Windows-tietokoneet
    - Mac OS X -tietokoneet

    Mobiililaajakaista 3.0-yhteysohjelmiston asennus 3G-nettitikulle
    - Windows-tietokoneet
    - Mac OS X -tietokoneet

    Mobiililaajakaista 4.0 -yhteysohjelmiston asennus 3G- ja 4G-nettitikuille (Huawei E353, E367, E1820, E392, ZTE MF668 ja ZTE MF668a)
    - Windows-tietokoneet
    - Mac OS X -tietokoneet

  9. Kun asennus on valmis, on laite valmis käytettäväksi.

Elisan ja Saunalahden mobiililaajakaistaliittymissä käytettävien nettitikkujen tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.

Ongelmatilanteet

Jos yhteys ei toimi ollenkaan:

  • Tarkista kuuluvuuskartaltamme verkon kuuluvuus alueellasi
  • Tarkista häiriökartaltamme, ettei alueella ole yleistä häiriötä
  • Irrota nettitikku tietokoneesta ja käynnistä tietokone uudelleen. Odota, että tietokone on käynnistynyt ja työpöydän kaikki sovellukset latautuneet. Kytke nettitikku takaisin tietokoneen USB-porttiin ja yritä muodostaa yhteyttä uudelleen yhteysohjelman (Mobiililaajakaista tai Mobile Partner) kautta.
  • Mikäli yhteys ei tämänkään jälkeen muodostu, irrota nettitikku uudelleen, ota SIM-kortti pois nettitikusta ja laita SIM-kortti puhelimeesi (nettitikussa oleva SIM-kortti on perinteinen SIM-kortti, ei Micro-/Nano-SIM). Odota hetki ja tarkista löytääkö puhelin Elisan/Saunalahden verkon.

    Jos puhelin löytää verkon, niin SIM-kortti / liittymä toimii ja ongelma jää tietokoneeseen ja/tai nettitikun yhteysohjelmiston asetuksiin. Tarkista asetukset näiden ohjeiden avulla:

    Mobiililaajakaista-ohjelma ja asetusten tarkistaminen
    Mobile Partner -ohjelma ja asetusten tarkistaminen

    Jos puhelinkaan ei löydä verkkoa, ongelma jää tällöin verkkoon tai liittymään. Ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.


Jos yhteys pätkii:

Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttäminen (4G)

Yhdistäminen Mobile Partner -yhteysohjelmistolla

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.

Kun Mobile Partner -yhteysohjelmisto on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Connect (Yhdistä) -painiketta. Kun yhteys on muodostunut muuttuu teksti painikkeessa: Connect > Disconnect (Katkaise).



Yhteys muodostettu Saunalahden liittymällä. Elisan liittymällä Profile name -kohdassa tulee olla valittuna Elisa.

Yhteysasetusten tarkistaminen

HUOM! Valinnat saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä. Mobile Partner -yhteysohjelman yhteysasetukset tarkistetaan seuraavasti.

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut)-valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla Edit (Muokkaa)-painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name (Profiilinimi): Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - Access number (Palvelunumero): *99#
    - User name (Käytt.nimi): jätetään tyhjäksi.
    - Password (salasana): jätetään tyhjäksi.
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (Aseta olet)-painiketta.

Uuden profiilin voit luoda seuraavasti:

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Tools (Työkalut) -valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Options (Asetukset).
  3. Paina avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohtaa Profile Management (Prof. hallinta).
  4. Asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla New (Uusi) -painiketta.
    Oikeat yhteysasetukset ovat seuraavat:
    - Profile Name: Saunalahti tai Elisa (Vapaasti valittava)
    - Static (Staattinen) tulee olla valittuna
    - APN: Elisan liittymissä internet (Saunalahden Prepaid ja 4G-liittymissä: internet, Saunalahden 3G -liittymissä internet.saunalahti)
    - User name: jätetään tyhjäksi
    - Password: jätetään tyhjäksi
  5. Tallenna tiedot painamalla Save (Tallenna) -painiketta.
  6. Aseta profiili vielä oletukseksi painamalla Default (aseta olet) -painiketta.



HUOM! Kuvan asetukset on asetettu Saunalahden 3G -liittymän mukaan.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mikäli yhteyden kanssa ilmenee ongelmia on verkon pakottamista hyvä kokeilla. Ennen verkkoon pakottamista varmista, että yhteys on katkaistu. Mobile Partner -yhteysohjelmiston käyttämä verkko voidaan pakottaa seuraavasti.

Huom.
- Valinnat ja nimet saattavat hieman vaihdella eri Mobile Partner -versioiden välillä.
- Ennen verkkoon pakottamista suosittelemme tarkistamaan Elisan kuuluvuuskartalta verkon kuuluvuuden alueeltanne.

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Network Type (Verkkotyyppi) -alasvetovalikosta voidaan valita käytettävä verkko.

Auto: Yhteysohjelma käyttää vahvinta käytettävissä olevaa verkkoa.
GSM only: (Vain GSM): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
GSM preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 2G-verkkoa jos saatavilla. Jos 2G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa.
WCDMA only: (Vain WCDMA): Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa, jos käytössä on 4G-nettitikku ja yhteys on 4G Dual Carrier -verkon alueella.
WCDMA preferred: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa tai 4G Dual Carrier -verkkoa. Jos 3G-verkkoa ei ole saatavilla, niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
LTE only: (Vain LTE): Yhteysohjelma käyttää vain LTE verkkoa.

HUOM! Voit käyttää LTE-verkkoa vain jos käytössäsi on Saunalahden 4G-liittymä ja olet LTE-peiton alueella.

Band-kohdassa tulee olla All Bands. Painamalla Apply (Käytä) -painiketta saat tallennettua muutokset.

4G Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteyden näkyvyys

Ennen yhdistämistä tarkista, että nettitikku on löytänyt verkon. Voit tarkistaa tämän Mobile Partner -sovelluksen vasemmasta alareunasta (katso kuva), jossa näkyy verkon nimi ja palkit. Nettitikku saattaa hakea verkkoa 1-3 min.

Dual Carrier (DC-HSPA+) -yhteys näkyy Mobile Partnerissa vain jos tukiasema johon yhteys on muodostettu tukee DC-yhteyttä ja dataa liikkuu koneella. Mikäli yhteys on muodostettu ja dataa ei liiku, näkyy yhteytenä WCDMA elisa(Roaming).

Saunalahden liittymä saattaa näkyä tilassa elisa(Roaming), vaikka yhteys on kotiverkossa, ei vierasverkossa. Kaikki laitteet/ohjelmat eivät tätä tunnista ja saattavat antaa Roaming-ilmoituksen (katso kuva).

Manuaalinen verkonvalinta

Mobile Partner -yhteysohjelmistossa voidaan operaattori valita manuaalisesti seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Valitse avautuvasta valikosta kohta Options (Asetukset).
  3. Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta laidasta kohta Network (Verkko).
  4. Avaa välilehti Registration Mode (Rekisteröintitila).
  5. Valitsemalla Manual search and register (Etsi ja rekisteröi autom) ja klikkaamalla Refresh (Päivitä) -painiketta hakee ohjelma saatavilla olevat verkot.
  6. Ohjelma etsii hetken saatavilla olevia verkkoja.

Valitse operaattori listalta ja paina Register (Rekisteröi) -painiketta valitaksesi verkon.

PIN-kyselyn poistaminen

Mikäli haluat helpottaa ja nopeuttaa yhdistämistä, niin PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä. Mobile Partner -yhteysohjelmasta voidaan PIN-kysely poistaa käytöstä seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Tools (Työkalut).
  2. Avaa PIN Operations (PIN-Toiminnot).
  3. Valitse Disable PIN Verification... (Ei PIN-tarkistusta).
  4. Syötä nykyinen PIN-koodi sille varattuun kenttään ja paina OK -painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobiililaajakaista-yhteysohjelmiston käyttäminen (versio 3.0)

Yhdistäminen Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistolla

Kun Mobiililaajakaista-yhteysohjelma on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Yhdistä-painiketta. Kun yhteys on muodostunut, muuttuu Yhdistä-tekstin tilalle Katkaise yhteys (kuten kuvassa).
 
 

Kuvassa Saunalahden profiililla oleva Mobiililaajakaista-yhteysohjelmisto.Mikäli käytät nettitikussa Elisan SIM-korttia, on yhteysohjelmisto väriltään sininen.

Yhteysasetusten tarkistaminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistoon määritetty APN tarkistetaan seuravasti:

  1. Avaa ohjelman ylälaidassa oleva Asetukset -valikko.
  2. Valitse avautuvasta valikosta Lisäasetukset.
  3. Avaa avautuvasta ikkunasta Yhteydet.
  4. Valitse yhteytesi avautuneen ikkunan vasemmasta laidasta ja paina Ominaisuudet.
  5. Avautuvasta näkymästä paina uudelleen Ominaisuudet.
  6. 3G-välilehdellä Käyttöpisteen nimi kohdassa tulee lukea internet.saunalahti (Saunalahden 3G -liittymillä), tai internet (Elisan ja Saunalahden Prepaid -liittymillä).

HUOM! Kuvassa yhteysasetukset Saunalahden 3G -liittymän mukaan.

2G/3G-verkon lukitseminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelman käyttämä verkko voidaan pakottaa 2G- tai 3G-verkkoon seuraavasti:

  • Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Verkot.
  • Valitse avautuvasta valikosta kohta Aseta verkkotila.

Vain 2G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
Vain 3G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa.
3G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.

PIN-kyselyn poistaminen

Mikäli haluat helpottaa ja nopeuttaa yhdistämistä, niin PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä seuraavasti:

  1. Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset.
  2. Avaa Hallitse PIN-koodia...
  3. Aseta pallukka Ei PIN-tunnusta -kohtaan.
  4. Syötä PIN-koodi Nykyinen PIN -kohtaan.
  5. Paina OK-painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Mobiililaajakaista 4.0 -yhteysohjelmiston käyttäminen

Yhdistäminen Mobiililaajakaista-yhteysohjelmistolla

Kun Mobiililaajakaista-yhteysohjelma on alla näkyvässä tilassa, saat yhteyden muodostettua painamalla Yhdistä-painiketta. Kun yhteys on muodostunut, muuttuu Yhdistä-tekstin tilalle Katkaise yhteys.

2G/3G/4G-verkon lukitseminen

Mobiililaajakaista-yhteysohjelman käyttämä verkko voidaan pakottaa 2G-, 3G- tai 4G-verkkoon seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat) ja Verkko.
Valitse avautuvasta valikosta kohta Aseta verkon tila.

Vain 2G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 2G-verkkoa.
Vain 3G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 3G-verkkoa.
3G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 3G-verkkoa mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 2G-verkkoa.
4G ensisijainen: Yhteysohjelma käyttää ensisijaisesti 4G-verkkoa (LTE) mikäli  vain saatavilla, mikäli ei niin ohjelma käyttää 3G-verkkoa (Dual Carrier / HSPA +).
Vain 4G: Yhteysohjelma käyttää ainoastaan 4G-verkkoa (LTE).

PIN-kyselyn poistaminen

PIN-koodin kyselyn voi poistaa käytöstä seuraavasti:

Valitse ohjelman ylälaidan valikosta Asetukset (rattaat).
Valitse PIN-koodi
Valitse Salli/Poista PIN-koodi
Syötä PIN-koodi Syötä PIN-koodi -kohtaan.
Paina OK-painiketta.

Huomioi, että PIN-koodikyselyn poistaminen heikentää liittymän suojausta.

Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!

0600 900 30

Ark. 8-21. La 9-18 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Omaguru vinkkaa:
Mobiilireititin on usein nettitikkua vaivattomampi vaihtoehto.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!