Tietokone tai mobiililaite väittää, että tietoturva on umpeutunut? Omaguru neuvoo yleisimmät ratkaisut ongelmaan.
Jos käyttämäsi tietoturvaohjelma yllättäen kertoo tilauksen olevan umpeutunut, kokeile ensin syöttää lisenssiavain uudelleen ohjelman asetuksissa. Jos lisenssiavaimen syöttäminen ei korjaa ongelmaa, kannattaa tietoturvaohjelma asentaa uudelleen: poista siis ensin vanha asennus, ja asenna ohjelma sitten uudelleen.
Kun poistat ohjelman tietokoneeltasi, käytä kyseisen tietoturvaohjelman kehittäjän tarjoamaa poistotyökalua, joka löytyy asennuksen myötä koneeltasi. Jos poistat tietoturvaohjelmiston käyttämättä poistotyökalua, esimerkiksi vain roskakoriin vetämällä, koneelle voi jäädä tietoturvan asennuksesta tietoja, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia tietoturvan uudelleenasennuksessa.
Mobiililaitteissa, kuten älypuhelimissa ja tableteissa, tietoturvaohjelman voi poistaa tietoturvasovelluksen asetusten kautta. Useimmat ohjelmistot pyytävät turvakoodia ennen poistoa. Turvakoodi on määritetty tietoturvaohjelmiston asennusvaiheessa, ja se suojaa siltä, ettei kuka tahansa voi poistaa laitteesi suojausta.
Mikäli tarvitset apua tietoturvaohjelmasi kanssa, Omaguru kehottaa olemaan yhteydessä asiantuntijaan.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Ilkka Tossavainen.
Tutustu Elisan Omaguruun
Lue lisää Omaguru-asiantuntijoiden vastauksia
Eikö laitteesi löydä wlan-verkkoa? Omaguru neuvoo