Med Elisa ID (e-postadress) kan du logga in till OmaElisa och till många andra Elisas tjänster.
Med Elisa ID (e-postadress) kan du logga in till OmaElisa och till många andra Elisas tjänster.
Så här loggar du in på OmaElisa med Elisa ID (e-postadress):
Om du har aktiverat ett Mobilcertifikat (Elisa/Telia/DNA) kan du enkelt logga in på OmaElisa för privatkunder med ditt telefonnummer.
Har du glömt PIN-koden för ditt Mobilcertifikat?
Du kan få ett engångslösenord skickat direkt till din telefon här (FI)
Om du loggar in på OmaElisa för första gången eller har glömt ditt tidigare registrerade Elisa ID, gör så här:
Om du redan har ett Elisa ID kan du på samma ställe ändra både ID och lösenord om du vill.
Om du inte har nätbankskoder kan ett Elisa-ID skapas för dig i en Elisa-butik.
Hitta närmaste Elisa-butik (FI)
Gör så här:
Därefter kan du ange ett nytt lösenord, och om du vill kan du ändra ditt Elisa-användarnamn. OBS! Lösenordet ska innehålla minst 8 tecken. Om lösenordet är för kort aktiveras inte spara-knappen.
Ja, e-postadressen för Elisa ID måste bekräftas.
Vi skickar ett meddelande till den e-postadress du uppgett. I meddelandet ber vi dig bekräfta adressen. Slutför skapandet av Elisa ID genom att klicka på bekräftelselänken i e-postmeddelandet.
Om du använder en annan e-postadress, logga in med nätbanksuppgifter och ändra e-postadressen för Elisa ID.
Jag får ingen autentiseringsbegäran till min telefon, fastän jag har Elisa Mobilcertifikatet ibruk. Vad ska jag göra?
Gör så här:
| Om telefonens skärm är låst, då kan det vara möjligt att autentiseringsbegäran inte kommer fram. Säkerställ när du autentiserar dig till tjänsten, att telefonens skärmsläckare inte är på. |
Mobilcertifikatet fungerar inte med datorn, eller bekräftelsebegärans identifikation som visas i webbläsaren motsvarar inte den som kommer till telefonen?
Avvisa autentiseringsbegäran från både telefonen och datorn. Stäng och starta sedan om telefonen på nytt.
Eller: Gör en ny begäran om fem minuter, då de tidigare begärandena har föråldrats i systemet.
Kunduppgifterna i OmaElisa baserar sig på personbeteckningen. I OmaElisa ser du bara sådana avtal där du själv är en avtalspart.
Om ditt Elisa -abonnemang och dina tjänster är i ditt företags namn, logga in till OmaElisa med ditt företags användarnamn: Saunalahtis Företagskunder.
Om du är Elisas företagskund, logga in till Företags OmaElisa på adressen oma.elisa.fi/yrityksille (FI/EN).
Hanteringen av olika abonnemang och tjänster i OmaElisa startar från den gråa menyn i vänstra kanten. På fliken Egna Uppgifter kan du bl.a. granska dina kontaktuppgifter och välja på vilket språk du vill använda tjänsten. Fliken Egna Förmåner (FI) innehåller nätbutikens erbjudanden för just dig.
I OmaElisa kan du (uppräkning enligt ämnesområde):
Fakturering
Mobiltelefonabonnemang
Mobilt bredband
Apparater
Elisa Viihde
Bredband
E-post
Elisa Turvapaketti
E-postadressen som fungerar som Elisa-användarnamn kan du byta så här:
| Du kan också byta Elisa-användarnamnet direkt i OmaElisa: Mitt konto > Inloggningsuppgifter: Konto (e-postadress). |
I OmaElisa är det möjligt att ta ibruk tvåfaktorsautentisering, som förbättrar inloggningens dataskydd. Vid inloggningen kräver autentiseringen i två steg förutom lösenordet även en engångsautentiseringskod som skickas till din telefon.
Ibruktagning av tvåfaktorsautentisering:
Den första engångskoden kommer till din telefon i samband med ibruktagningen av autentiseringen. Efter ibruktagningen krävs en ny kod i samband med varje inloggning till OmaElisa, samt vid borttagningen av egenskapen.
| Om du efter ibruktagningen av tvåfaktorautentiseringen, av någon anledning inte kan läsa textmeddelanden från det abonnemanget, som du vid autentiseringen använder, kontakta kundtjänsten. |