Med Elisa-användarnamnet kan du logga in till OmaElisa och till många andra Elisas tjänster.
Med Elisa-användarnamnet kan du logga in till OmaElisa och till många andra Elisas tjänster.
Med Elisa-användarnamnet (e-postadress) loggar du in till OmaElisa och även
Om du har ett Elisa Saunalahti -mobilabonnemang, som inte ännu har mobilcertifikat, kan du för inloggningen också använda din mobiltelefon, när du redan har skapat ett Elisa-användarnamn och har tagit telefonautentiseringen ibruk. Vi styr dig till ibruktagningen av telefonautentiseringen när du skapar ditt Elisa-användarnamn.
Glömt pinkoden för det Mobila Elisa ID:t? Du får ett engångslösenord till din telefon här. |
Om du har tagit mobilcertifikatet i bruk (Elisa/ Telia/ DNA) kan du enkelt logga in till OmaElisa med din telefon.
Mobiili OmaElisa betjänar i din telefon! Ladda ner Mobiili OmaElisa appen här: Android | iOS |
Om du för första gången håller på att logga in till OmaElisa eller har glömt användarnamnet som du registrerade tidigare, gör så här:
Efter sparandet får du ett e-postmeddelande. E-postmeddelandet innehåller en länk, genom att klicka på den ska Elisa-användarnamnet bekräftas. Efter bekräftelsen kan du använda OmaElisa.
Om du inte har nätbankskoder, kan Elisa-användarnamnet skapas för dig i en Elisa butik. |
Gör så här:
Därefter kan du ange ett nytt lösenord, och om du vill kan du ändra ditt Elisa-användarnamn. OBS! Lösenordet ska innehålla minst 8 tecken. Om lösenordet är för kort aktiveras inte spara-knappen.
Elisa-användarnamnets e-postadress ska bekräftas bl.a. med anledning av dataskyddsorsaker. Om du i OmaElisa får ett meddelande om obekräftad e-postadress
Tips: Om bekräftelselänken inte kommer till din e-post, säkerställ av e-postadressen som fungerar som Elisa-användarnamn är en e-postadress som du använder. Om Elisa-användarnamnets e-postadress är fel, då kan du byta den till en ny under punkten "Konto (e-postaddress)". I praktiken kan du inte använda en sådan e-postadress som användarnamn, som du t.ex. inte kan logga in på.
Jag får ingen autentiseringsbegäran till min telefon, fastän jag har Elisa Mobiilivarmenne ibruk. Vad ska jag göra?
Gör så här:
Om telefonens skärm är låst, då kan det vara möjligt att autentiseringsbegäran inte kommer fram. Säkerställ när du autentiserar dig till tjänsten, att telefonens skärmsläckare inte är på. |
Mobilcertifikatet fungerar inte med datorn, eller bekräftelsebegärans identifikation som visas i webbläsaren motsvarar inte den som kommer till telefonen?
Avvisa autentiseringsbegäran från både telefonen och datorn. Stäng och starta sedan om telefonen på nytt.
Eller: Gör en ny begäran om fem minuter, då de tidigare begärandena har föråldrats i systemet.
Kunduppgifterna i OmaElisa baserar sig på personbeteckningen. I OmaElisa ser du bara sådana avtal där du själv är en avtalspart.
Om ditt Elisa Saunalahti -abonnemang och dina tjänster är i ditt företags namn, logga in till OmaElisa med ditt företags OmaSaunalahti-användarnamn: Saunalahtis Företagskunder.
Om du är Elisas företagskund, logga in till Företags OmaElisa på adressen oma.elisa.fi/yrityksille (FI/EN).
Hanteringen av olika abonnemang och tjänster i OmaElisa startar från den gråa menyn i vänstra kanten. På fliken Egna Uppgifter kan du bl.a. granska dina kontaktuppgifter och välja på vilket språk du vill använda tjänsten. Fliken Egna Förmåner (FI) innehåller nätbutikens erbjudanden för just dig.
I OmaElisa kan du (uppräkning enligt ämnesområde):
Fakturering
Mobiltelefonabonnemang
Mobilt bredband
Apparater
Elisa Viihde
Bredband
E-post
Elisa Turvapaketti
E-postadressen som fungerar som Elisa-användarnamn kan du byta så här:
Du kan också byta Elisa-användarnamnet direkt i OmaElisa: Mitt konto > Inloggningsuppgifter: Konto (e-postadress). |
I OmaElisa är det möjligt att ta ibruk tvåfaktorsautentisering, som förbättrar inloggningens dataskydd. Vid inloggningen kräver autentiseringen i två steg förutom lösenordet även en engångsautentiseringskod som skickas till din telefon.
Ibruktagning av tvåfaktorsautentisering:
Den första engångskoden kommer till din telefon i samband med ibruktagningen av autentiseringen. Efter ibruktagningen krävs en ny kod i samband med varje inloggning till OmaElisa, samt vid borttagningen av egenskapen.
Om du efter ibruktagningen av tvåfaktorautentiseringen, av någon anledning inte kan läsa textmeddelanden från det abonnemanget, som du vid autentiseringen använder, kontakta kundtjänsten. |