Huoltoliikkeisiin kannetaan jatkuvasti mobiililaitteita, joiden ongelmat korjaisi kotikonstein. Tässä top 5 -lista vioista, joiden korjaamisesta on turha maksaa.
Teksti: Hanna Kangasniemi
1. Laitteen akku ei lataudu
Jos laitteen akku ei lataudu, vika ei ole välttämättä akussa vaan vääränlaisessa laturissa. Matkapuhelimelle riittää yleensä yhden ampeerin (A) virtaa antava muuntaja, kun taas tabletti tarvitsee yleensä kahden ampeerin virran. Merkittömien, ns. tarvikelatureiden ampeerimääriä ei ole mitattu tarkkaan, ja niistä ei välttämättä saa riittävästi virtaa laitteeseen. Varminta on ladata laite sen omalla alkuperäisellä laturilla. Huoltoliikkeessä on huomattu, että tarvikelaturista voi seurata muitakin häiriöitä laitteeseen, kuten kosketusnäytön toimimattomuus.
Jos akku ei lataudu ollenkaan, laturin USB-kaapeli saattaa olla rispaantunut rikki kuoren alla. Silloin auttaa pelkkä kaapelin uusiminen. Tarvikekaapelin voi yhdistää alkuperäiseen muuntajaan, sillä kaapelilla ei ole suurta vaikutusta ampeerimääriin.
2. Akku tyhjenee liian nopeasti
Jos laite tuntuu kuluttavan akun liian nopeasti, vika on harvoin itse laitteessa tai akussa. Monelle jää huomaamatta auki lukuisia sovelluksia ja toimintoja, jotka syövät virtaa. Suurimpia syöppöjä ovat GPS, Bluetooth ja Wifi, jotka kannattaa kytkeä pois päältä, jos niitä ei tarvitse. Myös kirkkaaksi säädetty näyttö vaatii paljon virtaa.
iPhonessa avoimet sovellukset saa esiin, kun kaksoisnäpäyttää kotivalitsinta. Sovellukset voi sulkea pyyhkäisemällä niitä näytön yläosaa kohti. Android-laitteiden sovelluksia voi sulkea asetuksista sovellusten hallinnan kautta (osassa laitteita on muitakin vaihtoehtoja) ja Windows-laitteiden sovellukset suljetaan pyyhkäisemällä avoimen sovelluksen näytön yläosasta alaspäin. Laitekohtaisia eroja voi olla. Sovellusten sulkeminen vapauttaa myös laitteen muistia, jolloin laite toimii todennäköisesti nopeammin.
Pakkasessa älypuhelimen akku saattaa mennä nollille, vaikka siinä näyttäisi olevan vielä hyvinkin latausta jäljellä. Siksi puhelin kannattaa pakkasella säilyttää lähellä ihoa, pussukan sisällä.
Laitteen virrankulutukseen vaikuttaa toki myös laitteen käyttömäärä. Pitkät puhelut, jatkuva datayhteys tai pelaaminen kuluttavat akkua nopeasti.
3. Lataus tökkii, kuulokkeista ei kuulu ja mikrofoni rahisee
Latauksen tai kuuluvuuden ongelmiin voivat olla syynä likaiset liittimet. Latausjohdon ja kuulokkeiden liittimet kannattaakin tarkistaa ja puhdistaa aika ajoin, sillä taskujen pohjan nöyhtä tarttuu helposti liittimiin ja mikrofoniin. Liittimien puhdistus onnistuu kotona paineilmalla tai hammastikulla. Sähköä johtavaa metallitikkua ei kannata käyttää, ettei tule aiheuttaneeksi oikosulkua. Puhdistukseen tarkoitettua paineilmaa on saatavilla spraypulloissa.
4. Vaihtelevia epämääräisiä ongelmia
Laitteisiin tulee usein laiteohjelmistojen päivityksiä. Päivitykset kannattaa asentaa, kun ne ovat saatavilla. Ohjelmistojen päivityksillä korjataan usein raportoituja ongelmia, kuten verkkoyhteysongelmia tai liikaa virrankulutusta. Laitteisiin kannattaakin päivittää aina uusin ohjelmisto, jonka laitevalmistajat tarjoavat nykyään verkon yli tulevina päivityspaketteina. Moni ongelma ratkeaa, kun ohjelmisto on ajantasainen.
Myös yksittäisten sovellusten päivitykset kannattaa ladata, koska sovelluksetkin voivat aiheuttaa laitteen toimimattomuutta.
5. Laite jumittuu tai kaatuilee
Älypuhelimet tekevät jatkuvasti haastavaa laskentaa. Tämän vuoksi laite voi ”kaatua” samalla tavalla kuin tietokone. Tällöin yhtäaikaa annetut komennot ovat liikaa laitteen käsittelykyvylle.
Kun laite jumittuu niin, ettei se käynnisty normaalitoimin, uudelleen käynnistyksen voi tehdä ns. soft reset -toimintona. Androidilla ja Windows-laitteella tämä tapahtuu painamalla volume- ja virtakytkintä yhtaikaa, kunnes laite käynnistyy uudelleen. Applen laitteella saman voi tehdä painamalla virta- ja kotivalitsinta yhtaikaa noin 10 sekuntia, kunnes laite käynnistyy jälleen.
Asiantuntijana Heikki Rossinen, toimitusjohtaja, Mobylife.