Postin lakon vaikutukset Elisan paperilasku- ja kirjetoimituksiin - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Postin lakon vaikutukset Elisan paperilasku- ja kirjetoimituksiin

Sivua päivitetty viimeksi 5.12.2019

Postin lakko on päättynyt. Lakko oli voimassa ajalla 11.11.2019 - 27.11.2019. Lakolla ei ole ollut vaikutuksia Elisan SIM-korttien tai verkkokaupasta tilattujen laitteiden toimituksiin. Postin lakon päättymisestä huolimatta Elisan paperilaskujen ja kirjeiden toimituksessa voi vielä esiintyä viiveitä. Tältä sivulta löydät ohjeita lakon ajaksi.

Pyydämme paperilaskuasiakkaitamme odottamaan rauhassa laskun saapumista ja maksamaan laskun normaalisti sen saavuttua. Huolehdimme automaattisesti lisämaksuajasta marraskuussa lakon aikana toimitetuille paperilaskuille, eikä tästä aiheudu asiakkaillemme lisäkustannuksia. Tiesithän, että laskut löytyvät myös aina OmaElisasta, josta ne voi myös maksaa!

Paperilaskut

Lakon päättymisestä huolimatta, paperilaskujen toimituksessa voi esiintyä edelleen viiveitä ja täten laskut voivat saapua normaalia myöhemmin. Muilla toimitustavoilla toimitettavat laskut (sähköposti, tekstiviesti, e-lasku ja suoramaksu) saapuvat asiakkaille normaalisti, ilman viivettä.

Voit toimia paperilaskujen suhteen seuraavasti:

  1. Kirjaudu OmaElisaan, jossa voit nähdä ja maksaa laskusi.
  2. Vaihtoehtoisesti voit odottaa rauhassa laskun saapumista.

Lisäämme kaikille marraskuussa lakon aikana toimitetuille paperilaskuillemme 10 vuorokautta maksuaikaa automaattisesti ilman lisäkustannuksia. Maksuton lisämaksuaika koskee vain paperilaskujen toimitustapaa, ei muita toimitustapoja. Voit siis tarvittaessa maksaa paperilaskun 10 vuorokautta eräpäivän jälkeen, joko OmaElisassa tai paperilaskun saavuttua sinulle kotiin postitse.

OmaElisasta löydät kaikki laskusi sekä niiden tarkat sisällöt mm. PDF-muodossa. Voit myös maksaa laskusi, tulostaa laskusi sekä katsoa puheluerittelyä. Huomaathan, että OmaElisan kautta maksettaessa maksu veloittuu tililtäsi heti, eikä sitä voi ajastaa laskun eräpäivälle. Jos OmaElisa ei ole sinulle entuudestaan tuttu, katso täältä tarkempia ohjeita kirjautumiseen sekä tunnuksen luomiseen.

Seuraamme tilannetta ja postinjakelun edistymistä. Tarvittaessa päivitämme tietoa lisämaksuajasta.

Laskun maksusta ei tarvitse erikseen ilmoittaa asiakaspalveluumme!

Maksusopimukset: laskulle lisää maksuaikaa

Jos et voi maksaa laskuasi eräpäivään mennessä, hae laskullesi normaaliin tapaan lisää maksuaikaa OmaElisasta

Maksusopimusvahvistus lähetetään sinulle laskusi toimitustavasta riippuen sähköpostilla tai postitse kotiin. Postin lakosta johtuen paperilla toimitettavat maksusopimusvahvistukset voivat saapua viiveellä.

Maksusopimusta tehdessäsi ota ylös tekemäsi maksusopimuksen maksutiedot, jotta ne et jää pulaan, mikäli Postin lakosta johtuen paperisen maksusopimusvahvistuksen saapuminen kestää normaalia pidempään:

  • Summa
  • Maksupäivä
  • Viitenumero
  • Tilinumero

Viite- ja tilinumeron löydät alkuperäiseltä laskultasi, jonka löydät OmaElisan Laskut -osiosta.

Lisää ohjeita maksusopimuksesta >

Vakuusmaksukirjeet tilauksissa

Uusien tilauksien yhteydessä asiakkaillemme tehdään luottotarkistus ja tilaukselle saattaa määräytyä vakuusmaksu. Vakuusmaksu on aina liittymä- tai laitekohtainen. 

Mikäli tilauksestasi muodostuu vakuusmaksupyyntö, saapuu siitä sähköpostiisi viesti otsikolla Vakuusmaksupyyntö tai vaihtoehtoisesti pyyntö voi tulla paperikirjeenä postitse. Postin lakosta johtuen paperilla toimitettavat kirjeet voivat saapua viiveellä. 

Mahdollisen vakuusmaksupyynnön löydät myös OmaElisasta seuraavaa polkua pitkin:

  1. Kirjaudu OmaElisaan.
  2. Valitse vasemmalta kohta Omat tiedot.
  3. Rullaa sivun alas, josta löytyvät Asiakaskirjeet.
  4. Vakuusmaksupyyntö näkyy otsikolla Vakuusmaksupyyntö.

​Lue lisää vakuusmaksusta osoitteessa elisa.fi/vakuusmaksu.

Tilausvahvistukset

Uusien tilauksien yhteydessä asiakkaillemme toimitetaan tilausvahvistus joko sähköpostilla tai paperikirjeenä postitse. Postin lakosta johtuen paperilla toimitettavat kirjeet voivat saapua viiveellä. 

Tilausvahvistukset löydät OmaElisasta seuraavaa polkua pitkin:

  1. Kirjaudu OmaElisaan.
  2. Valitse vasemmalta kohta Omat tiedot.
  3. Rullaa sivun alas, josta löytyvät Asiakaskirjeet.
  4. Tilausvahvistukset näkyvät otsikolla Tilausvahvistus / Asiakaskirje.

 Tekemiesi tilausten etenemistä seuraat kätevimmin OmaElisassa Tilaukset -välilehdellä.

Laite- ja SIM-toimitukset

Siirsimme laitetilaukset sekä SIM-korttien toimitukset 7.11.2019 alkaen pois Postilta, muiden yhteistyökumppaneidemme jakeluiden piiriin, jolloin viivästyksiä näiden toimitusten osalta ei tullut.

Lakon loputtua, palaamme laitetoimituksissa  vähitellen Postin toimituksiin. SIM-korttien toimituksissa käytämme vielä toistaiseksi muita yhteistyökumppaneita. Viivästyksiä ei laitteiden eikä SIM-korttien toimitusten osalta pitäisi edelleenkään tulla.

Kuluttaja-asiakkaat voivat seurata tilaustensa etenemistä kätevästi kirjautumalla OmaElisaan.

Elisan myymälät palvelevat asiakkaitamme myös SIM-kortti- ja laiteasioissa.

Kirjautuminen OmaElisaan

OmaElisaan kirjaudut helpoiten Elisa Tunnuksella tai Mobiilivarmenteella.

Elisa Tunnus OmaElisaan

  1. Mene osoitteeseen omaelisa.fi.
  2. Valitse Kirjaudu OmaElisaan.
  3. Kirjoita tunnuksesi (Elisa Tunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi) ja salasanasi (vähintään 8 merkkiä pitkä), ja paina Kirjaudu.

Ei vielä Elisa Tunnusta? Luo uusi Elisa Tunnus osoitteessa elisa.fi/luo-tunnus.

Mobiilivarmenteella OmaElisaan

Mobiilivarmenne on puhelimen SIM-kortilla sijaitseva tunniste, jonka avulla voit kirjautua sisään verkkopalveluihin ja hoitaa asioita sähköisesti. Mobiilivarmenteella todistat henkilöllisyytesi verkossa ja se toimii kaikissa puhelimissa ilman asennuksia sekä on ehdottoman turvallinen ja helppo tapa tunnistautua. Palvelu käyttää itse valitsemaasi tunnuslukua, joka on helppo muistaa. Ota Mobiilivarmenne käyttöön osoitteessa elisa.fi/varmenne.

Mobiilivarmenteen käyttöönoton jälkeen kirjaudut OmaElisaan seuraavasti:

  1. Mene osoitteeseen omaelisa.fi
  2. Valitse kirjautumisikkunan Mobiilivarmenteella tai Elisa Mobiilitunnuksella -nappi.
  3. Kirjoita puhelinnumerosi ja paina Kirjaudu.
  4. Jos puhelimessasi on häirinnän esto, kirjoita häirinnän estokoodi, jotta tunnistautuminen voi jatkua.
  5. Saat puhelimeesi tunnistuspyynnön Elisalta. Hyväksy pyyntö, jonka jälkeen sinulta pyydetään asettamaasi tunnuslukua.
  6. Syötä tunnusluku puhelimellasi ja lähetä vastaus.

 

Elisan laskut löydät myös OmaElisa-sovelluksesta.
Lataa Mobiili OmaElisa puhelimeesi: Android | iOS

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Löydät laskusi ja asiakaskirjeet OmaElisasta
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!