Asiointi koronavirusepidemian aikana - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Asiointi koronavirusepidemian aikana

Poikkeuksellisessa tilanteessa haluamme osaltamme helpottaa asioiden sujuvaa hoitamista. Kokosimme tälle sivulle ohjeita sähköiseen asiointiin ja vinkkejä muista ajankohtaisista asioista. Löydät tietoa myös osoitteesta elisa.fi/korona.

OmaElisassa asioit ilman lähikontaktia

OmaElisasta löydät Elisan ja Saunalahden palvelusi kätevästi yhdestä paikasta. Voit hoitaa liittymäasioitasi sekä hallinnoida palveluitasi vaivattomasti omalta kotisohvaltasi, juuri silloin kun sinulle sopii. Haluamme kannustaa asiakkaitamme hoitamaan asioita verkossa, joten kokosimme yhteen tarkempaa tietoa OmaElisan monipuolisista asiointimahdollisuuksista.

Laskutus

Matkapuhelinliittymät

Mobiililaajakaista

Kiinteä laajakaista ja Elisa Viihde

Laitetilaukset ja luottokauppasopimukset

Omat tiedot

OmaElisaan pääset kirjautumaan Elisa Tunnuksella tai Mobiilivarmenteella täältä. Jos sinulla ei ole vielä Elisa Tunnusta ja tarvitset apua tunnuksen luomisessa, löydät ohjeet täältä.

Elisan asiakasohjeet ja OmaYhteisö tarjoavat apua, ohjeita ja vinkkejä

Elisan asiakaspalvelusivuilta löydät kattavasti ohjeita Elisan ja Saunalahden palveluista. Olemme koonneet sivuillemme suosituimpia ohjeita sekä käyttövinkkejä eri tuotteista ja palveluista. Voit myös hakea ohjeita hakutoiminnolla.

Elisan asiakaspalvelusivuilta löydät ohjeita ja vinkkejä esimerkiksi näistä aiheista:

OmaYhteisö on paikka, jossa voit kysyä ja keskustella Elisan tuotteista ja palveluista.  

Elisan myymälät palvelevat normaalisti

Kaikki Elisan myymälät ovat avoinna normaalisti aukioloaikojensa puitteissa toistaiseksi. Viranomaisohjeistukset voivat vaikuttaa jatkossa myymälöiden aukioloihin.

Elisan myymälöiden aukioloajat 

Henkilökuntamme kiinnittää tässä tilanteessa erityistä huomiota käsihygieniaan ja kanssakäymiseen asiakkaiden kanssa terveysviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

Tietoa Elisan myymälöistä ja myyntipisteistä


Omaguru auttaa haastavimmissakin kodin tekniikkaongelmissa - turvallisesti etäyhteyden kautta!

Omagurussa autamme sinua silloin, kun ohjeet loppuvat tai kaipaat apua uuden laitteesi kanssa. Esimerkiksi tarvittavat tekniikat ja ohjelmistot etätyöskentelyyn ja etäopiskeluun tai vaikkapa erilaiset yhteydenpitoon kun kasvokkain tapaaminen ei ole mahdollista.
 
Kattava osaajajoukkomme ratkaisee pulmia numerossa 0600 900 70 arkisin 8-21 sekä lauantaisin 9-17 (puhelun hinta 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm).

Apua tilanteisiin, joissa netti, puhelut tai vaikkapa Elisa Viihde ei toimi

Tökkiikö yhteys tai pätkivätkö puhelut? Pyrimme parhaamme mukaan varmistamaan kaikkien yhteyksien toiminnan myös koronaepidemian aikana, mutta toisinaan verkon toiminnassa saattaa esiintyä normaalitilanteeseen nähden muutoksia.

Osa ongelmista saattaa johtua muuttuneesta käytöstä perheessä tai naapurustossa. Katso alta ohjeita, mitä voit itse tehdä yhteyksien parantamiseksi ja ongelmien korjaamiseksi. 

Netti, puhelut, Elisa Viihde tai TV ei toimi millään laitteella

Kun puhelut, netti, Elisa Viihde tai TV ei toimi, avun löydät Verkkoapurista.

Netti tökkii kotona vain tietyissä huoneissa tai vain osalla laitteista, tai kun koko perhe käyttää yhteyttä 

  • Kun ongelma tulee esiin kotona vain tietyissä tilanteissa, ratkaisu löytyy kun Kotiverkko laitetaan kuntoon. Kotinetin pullonkaulojen ratkominen varmistaa, että yhteyteen ei tarvitse jatkossa kiinnittää huomiota.
  • Voit tilata huoletta myös asentajan kartoittamaan tarpeenne kotiin ja korjaamaan tilanteen. Asentajat soittavat aina ennen käyntiä ja sopivat miten saatte turvallisesti tehtyä kartoituksen kotona: Tilaa asentaja.
  • Kotinetin parhaat ratkaisut voi kartoittaa myös etäyhteydellä Omagurun kanssa. Asiantuntija varmistaa parhaan kotinetin käyttöönne.

Netti toimii, mutta yksittäiset sivut tai palvelut eivät toimi

Poikkeuksellinen yhteyksien käyttö voi aiheuttaa sen, että yksittäisiä sivustoja tai palveluita ruuhkautuu. Tämä voin näkyä esimerkiksi niin, että koulussa tai työssä käytetyt palvelut tökkivät, mutta muut sivustot toimivat normaalisti:

  • Jokin yksittäinen sivu tai sovellus ei meinaa latautua ollenkaan, se jumiutuu ja kaatuilee
  • Yhteys toimii paremmin, kun VPN ei ole päällä
  • Yhteys toimii toisella laitteella paremmin

Tällöin ongelma ei ole nettiyhteydessä, vaan yleensä palvelu jota yrität käyttää on ruuhkaantunut. Jos kyseessä on vaikkapa työpaikan sovellukset, kannattaa ottaa yhteys työpaikan tekniseen tukeen lisäohjeiden saamiseksi. Yksittäisten sivustojen ja palveluiden kohdalla taas ohjeita saat palvelun tarjoavalta taholta.

Tilausten toimitukset ja palautukset turvallisesti

Yhdessä kumppaniemme kanssa noudatamme tarkasti THL:n vallitsevia ohjeistuksia varmistaaksemme, että saat tilauksesi meiltä turvallisesti perille asti myös nyt vallitsevassa tilanteessa.

Kotiinkuljetukset

Tarvitsemasi tuotteen tai palvelun saaminen vaikka suoraan kotiin voi helpottaa suuresti elämää. Jos sinulla on tarve välttää liikkumista kodin ulkopuolella, voit tilata laitteet nopealla toimituksella kotiovelle saakka Budbeen, Matkahuollon tai Postin toimitustavalla Elisan verkkokaupasta. Kotiinkuljetuksen yhteydessä kuljettajat huolehtivat riittävästä etäisyydestä, eivätkä pyydä toimituksesta vastaanottokuittausta. Valintasi mukaan voit myös valita toimituksen jätettäväksi kotioven ulkopuolelle.

Matkahuolto on luopunut paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi ja paketti luovutetaan saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan. Toistaiseksi vastaanottajalta ei pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään. Lisätietoa osoitteessa matkahuolto.fi.

Asennukset

Asiakkaan luona tehtävät asennustyöt jatkuvat toistaiseksi normaalisti. Näissä tilanteissa kumppaniemme asentajat kiinnittävät erityistä huomiota käsihygieniaan, käyttävät puhtaita hanskoja ja pitävät riittävän etäisyyden muihin tiloissa mahdollisesti oleviin henkilöihin.

Tilauksen nouto Elisan myymälästä

Voit noutaa tilauksesi Elisan myymälästä niissä tilauksissa ja laitteissa, joissa myymälänouto on mahdollinen. Huomioithan, että vain tilauksen tekijällä on oikeus saada tilaus myymälästä eli tilausta ei voida luovuttaa toiselle henkilölle esim. sukulaiselle.

Palautukset

Laitteiden palautusoikeus säilyy toistaiseksi ennallaan. Tarkemmat ohjeet laitteen palauttamiseen löydät ohjeestamme Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet.

Vinkkejä poikkeustilanteisiin

Jos sinulla on tarve saada tilauksesi muuhun kuin omaan kotiosoitteeseesi, haluamme auttaa sinua. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin löydämme yhdessä tilanteeseesi toimivan ratkaisun.

Muutokset Elisa Viihteen ja Elisa Kanavakortin kanavapaketeissa ja maksukanavissa

Tiedotamme mahdollisista kanavapakettien muutoksista osoitteessa elisa.fi/kanavamuutokset.

Onko tarve asioida toisen henkilön puolesta?

Toisinaan on tarvetta valtuuttaa toinen henkilö hoitamaan asiointia. Katso ohjeemme valtuutuksista ja valtakirjoista.

En pysty maksamaan laskuani ajoissa, kuinka toimin?

Tämän akuutin epidemian keskellä voi tulla vastaan tilanne, jolloin laskua ei pystykään maksamaan heti sen eräpäivänä. Ei hätää, me Elisalla pyrimme auttamaan lisämaksuajan tarjoamisessa mahdollisimman joustavasti.

Näin haet jopa 60 päivää lisää maksuaikaa OmaElisassa

Tekemällä laskullesi maksusopimuksen OmaElisassa voit saada laskullesi jopa 60 päivää lisää maksuaikaa sen alkuperäisestä eräpäivästä. Mikäli pystyt maksamaan laskun alle 10 päivän päästä alkuperäisestä eräpäivästä, ei maksusopimusta tarvitse tehdä. 

  1. Kirjaudu OmaElisaan.
  2. Klikkaa valikosta Laskut.
  3. Klikkaa Lisää maksuaikaa -painiketta.
  4. Valitse kalenterinäkymästä haluamasi uusi maksupäivä ja klikkaa Vahvista-painiketta.
  5. Maksusopimusvahvistukselta löydät sovitut maksupäivät ja maksuerät. Vahvistus lähetetään sinulle laskun toimitustavasta riippuen sähköpostilla tai postitse kotiin.
  6. Maksusopimuksesta veloitamme 5 euron palvelumaksun, joka tulee näkymään seuraavalla muodostuvalla laskullasi. 

Näin haet lisää maksuaikaa lomakkeella - summan voi jakaa maksettavaksi jopa neljässä erässä

Jos avointen laskujen loppusumma on lian iso kerralla maksettavaksi, Elisan kuluttaja-asiakkaana voit hakea lisää maksuaikaa myös lomakkeen kautta osoitteessa elisa.fi/maksusopimus.

Näin lomake toimii

  • Lomakkeella voit pyytää avointen laskujen loppusumman jakamista maksettavaksi jopa neljässä erässä.
  • Maksuajan hakeminen on aina asiakkuus- eli asiakasnumerokohtaista. Asiakasnumeron voit tarkastaa laskultasi tai OmaElisasta - klikkaa sopimus auki asiakasnumeron nähdäksesi.
  • Maksusopimukseen sisällytetään asiakasnumerosi kaikki avoimet laskut, myös erääntymättömät.
  • Jos sinulla on useita asiakkuuksia eli asiakasnumeroita, täytä lomake tarvittaessa jokaisen osalta erikseen.
  • Tehdystä maksusopimuksesta veloitamme 5 euron palvelumaksun, joka näkyy seuraavalla muodostuvalla laskullasi.

Huomaathan:

  • Täytäthän lomakkeen huolellisesti, jotta maksusopimuspyyntösi käsittely etenee sujuvasti.
  • Mikäli valitsemasi maksupäivä on jo mennyt kuluvasta kuusta, asetetaan ensimmäisen erän maksupäivä seuraavalle kuukaudelle. Muutoin ensimmäisen erän maksupäivä on aina kuluvan kuukauden aikana.
  • Elisa tarkistaa aiemmat laskusi ja tekee tämän perusteella päätöksen maksusopimuspyyntöön suostumisesta. Mikäli maksusopimuspyyntöön ei voida suostua, olemme sinuun yhteydessä.
  • Lomakkeen kautta lähetetyt maksusopimuspyynnöt käsitellään saapumisjärjestyksessä, noin 5 arkipäivän kuluessa. Odotathan rauhassa.
  • Lähetämme sinulle maksusopimusvahvistuksen, josta näet tarkat maksuerät ja maksupäivät. Vahvistus toimitetaan sinulle laskusi toimitustavasta riippuen sähköpostilla tai postitse kotiin.

Maksusopimuksen teon jälkeen saapuvat uudet laskut tulee maksaa normaalisti ajallaan.

Jos tarvitset maksuaikaa myös uusimmalle muodostuvalle laskullesi (joka ei vielä kuulu maksusopimukseen), voit täyttää lomakkeen uudelleen.

  • Tällöin olemassa oleva maksusopimuksesi perutaan ja tilalle tehdään uusi, johon sisällytetään myös uusin laskusi. Uusimisesta veloitamme normaaliin tapaan 5 euron palvelumaksun.
  • Maksusopimus voidaan uusia lomakkeen kautta maksimissaan 2 kertaa. Uusimisen yhteydessä tarkistamme tapauskohtaisesti, miten aiempaa maksusopimusta on jo maksettu.

 

Elisa tiedottaa: Kaikki elisalaiset torjumassa koronaviruksen leviämistä

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Löydät kaikki avoimet laskusi OmaElisasta
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!